Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusieve Leeromgevingen

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Educatie
Inleiding

Weten hoe we inclusieve leeromgevingen beter inrichten?

We leggen onze focus op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en aan alle studenten. Inspirerend onderwijs dat is ontworpen en dat is vormgegeven via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten. Onderwijs dat zich richt op het toewerken naar inclusieve(re) leeromgevingen. leeromgevingen waarin álle lerenden de kans krijgen om te kunnen leren en zich te ontwikkelen – waarbij recht wordt gedaan aan alle doelen van onderwijs, met een positieve attitude naar ambities van lerenden en respect voor verschillen tussen lerenden.

Lees meer over onze focus

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksprojecten
Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Scholen vinden het belangrijk leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomst. Maar hoe ontwerp je precies toekomstbestendig onderwijs? Het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen hielp de Geert Groteschool in Zwolle daarom bij het inzetten van een innovatieve onderwijsrobot. Leerlingen van groep 7 en 8 ontwierpen in Leerling Ontwikkel Teams (LOT’s) lessen voor de kleuters. Ze trainden door deze ontwerpdracht hun eigen 21th century skills, zoals samenwerken en kritisch nadenken. Lector Sui Lin Goei gaat op bezoek en kijkt mee tijdens de les.

Lunch met de Lector

Dinsdag 7 december 2021 vond de zesde editie van Lunch met de Lector (opent in nieuw tabblad)plaats. Dit keer was Sui Lin Goei te gast. In deze uitzending vertelt ze meer over hoe ze onderzoek doen naar gedrag op scholen en de aanpak die ze daarvoor gebruiken, School Wide Positive Behavior Support of PBS:

Sui Lin Goei: “Gedrag is een vak, net als taal, rekenen of aardrijkskunde. Het is dus belangrijk om in je lessen ook deze waarden en gedragsverwachtingen terug te laten komen.”

New Scientist organiseert de serie Lunch met de Lector in samenwerking met Regieorgaan SIA en interviewde Sui Lin Goei al voorafgaand aan de lunch. Dit artikel is hier(opent in nieuw tabblad) te lezen.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

slide 1 to 4 of 16

Een aantal producten uitgelicht

Het boek PBS praktijkboek(opent in nieuw tabblad) laat met praktijkvoorbeelden zien hoe en waarom PBS in ons land een plek heeft gekregen. Ook biedt het boek praktische oefeningen en handige documenten zoals checklists en vragenlijsten en er is informatie opgenomen over onderzoek naar PBS in de Nederlandse context

Auteurs: Joke Kamstra, Monique Nelen, Anita Blonk, Martijn Willemse en Sui Lin Goei

Het boek Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen(opent in nieuw tabblad) combineert theorie en praktijk en maakt duidelijk op welke wijze bestuurlijke leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van lerende scholen en daarmee aan het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Auteurs: Loes van Wessum en Ingrid Verheggen

Het boek Zorgzame didactiek(opent in nieuw tabblad) laat zien op welke wijze je met didactiek werkt aan effectief leren, aan een prettig leefklimaat en positieve relaties.

Auteur: Jantien Gerdes

 

 

Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij toegang tot resultaten van en handvatten uit ons onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

Schoolbreed samen werken aan gedrag

  • 1 september 2024
  • Rapport
  • Monique Nelen, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Lara Engelsman, Rochelle Hurenkamp

Higher education teachers’ understandings of and challenges for inclusion and inclusive learning environments

  • 1 mei 2024
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Melanie Ehren

Eindrapportage Project 8

  • 1 november 2023
  • Rapport
  • Birgit Pfeifer, Laurence Guérin, N. (Naomi) van Stapele

Belonging in Online Synchronous Classrooms : Experiences of Minoritized Students in Dutch Higher Education during the COVID-19 Pandemic

  • 27 september 2023
  • Artikel
  • Tisja Korthals Altes, Seda Muftugil-Yalcin, Marieke Slootman

ESHA headstart : guidelines for school leaders # 7: stimulating collective efficacy

  • 2023
  • Andersoortig materiaal
  • Loes van Wessum, Rieneke Pruis
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Sui Lin Goei.

Nieuws

Blijf up-to-date

slide 1 to 4 of 15