Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

SWPBS in het VO

  •   Inclusieve Leeromgevingen; Expertisecentrum Positive Behavior Support
  •   3 september 2024 - 3 juni 2025

We doen (in twee fases) onderzoek naar de uitdagingen en succesfactoren van het implementeren van SWPBS in het VO.

  • Expertisecentrum PBS en lectoraat Inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers: dr. Monique Nelen, dr. Martijn Willemse
  • Partner: Praktikon, Melanchthon Kralingen, Melanchthon Wilgenplaslaan, Zuiderzee College, Corderius college

Aanleiding

SWPBS is in principe geschikt voor alle onderwijstypen. Bij het invoeren van deze schoolbrede aanpak maak je SWPBS namelijk op maat voor je school. In de praktijk merken we echter dat de implementatie van SWPBS in het VO iets anders vraagt dan het gemiddelde traject in het PO. Daarom gaan we in twee fases onderzoek doen naar de succesfactoren en uitdagingen van het implementatieproces in het VO.

Doel

Door middel van een literatuurstudie en het bevragen van (inter)nationale SWPBS experts willen we in kaart brengen wat helpend is voor de invoering van SWPBS in het VO en waar de uitdagingen liggen. De uitkomsten leggen we voor aan vertegenwoordigers van vier VO scholen. In de tweede fases gaan we (indien de subsidie wordt toegekend) met een aantal scholen werken aan de hand van de uitkomsten van fase 1.

Meer weten? 

Neem contact op met: dr. Monique Nelen, onderzoeker 
E-mail: mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)