Lesson Study binnen Samen Opleiden
Lesson Study als onderzoeksaanpak voor docentprofessionalisering binnen het Samen Opleiden.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
- Betrokken onderzoekers: dr. Sui Lin Goei (lector), Thijs Hemmer
- Partners: Alle betrokken partijen binnen de opleidingsschool Part2
Aanleiding
Meermaals is in het kader van samen opleiden gesproken met betrokkenen van Hogeschool Windesheim en de opleidingsschool Partnerschap 2 (Part2) over de wens en urgentie om de impact van praktijkgericht onderzoek te vergroten.
Verwacht wordt dat Lesson Study als onderzoeksaanpak de impact op het professioneel handelen van toekomstige docenten kan vergroten, een krachtige brug kan slaan tussen theorie en praktijk, en het een aanpak is waarin lerenden meer impact en houvast ervaren. Voorts wordt verwacht dat LS als werkwijze hét antwoord is om de innovatiedoelen, zoals geformuleerd door de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim, te bundelen en te bekrachtigen vanuit een ‘samen opleiden principe’.
Doel van het onderzoek
Het doel is om middels de onderzoeksaanpak LS de impact van praktijkgericht onderzoek te vergroten op het professioneel handelen van toekomstige docenten. Vierdejaarsstudenten van de lerarenopleiding (Hogeschool Windesheim) doorlopen gedurende de duur van het eindonderzoek de cyclus van Lesson Study binnen de context van de opleidingsschool Part2.
Meer weten?
Neem contact op met: Thijs Hemmer
E-mail: t.hemmer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)