Docenten en studenten over inclusief hoger onderwijs
In dit onderzoek wordt onderzocht wat docenten en studenten verstaan onder inclusief hoger onderwijs en welke behoeften zij hiervoor hebben van hun hoger onderwijsinstelling. Hiermee beogen wij hoger onderwijsdocenten te ondersteunen in het realiseren van inclusief onderwijs.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
- Betrokken onderzoekers: Tisja Korthals Altes, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, prof. dr. Melanie Ehren.
- Partners: VU Amsterdam
Norm van traditionele student is barrière voor studiesucces
Inclusief hoger onderwijs draagt bij aan gelijkwaardigheid in het hoger onderwijs en de maatschappij èn bereidt studenten voor op het zijn van een professional in de diverse maatschappij. Terwijl de studentpopulatie steeds meer divers wordt ervaren studenten die verschillen van de norm (“de traditionele student”) meer barrières tot studiesucces in het hoger onderwijs. Dit onderstreept het belang van inclusief hoger onderwijs.
Docenten spelen een belangrijke rol in het realiseren van inclusief hoger onderwijs, maar ervaren hiervoor vaak een tekort aan ondersteuning van hun hoger onderwijsinstelling. Om docenten te ondersteunen in het realiseren van inclusief hoger onderwijs is het essentieel om te weten wat docenten en hun studenten verstaan als inclusief hoger onderwijs, oftewel wat de beelden van docenten over inclusief hoger onderwijs zijn. Onderzoek over deze beelden zijn echter schaars.
Ondersteuning in het realiseren van inclusief onderwijs
Docenten ondersteunen in het realiseren van inclusief hoger onderwijs is het doel van dit promotieonderzoek. Inclusief hoger onderwijs is niet mogelijk zonder dat hoger onderwijsinstellingen en opleidingen hun systemen inrichten op de diverse student (en docent)populatie. Om systemen in te richten op hun specifieke docent- en studentpopulatie en behoefte is het een noodzaak om inclusief onderwijs in hun specifieke context te bekijken. De gevonden beelden en behoeften uit meerdere specifieke contexten leiden tot generaliseerbare lessen voor de brede hoger onderwijscontext.
Daarom is ervoor gekozen om het onderzoek uit te voeren bij acht opleidingen aan in totaal vier HO instellingen (WO en HBO). Hier zijn docenten en studenten bevraagd over hun beelden van inclusief hoger onderwijs door middel van een vragenlijst en interviews. De resultaten worden met de opleidingen besproken en hieruit worden interventies per opleiding ontworpen.
Publicaties
- Korthals Altes, T., Willemse, T.M., Goei, SL. & Ehren, M. (under review)
Meer weten?
Neem contact op met: Tisja Korthals Altes, onderzoeker
E-mail: t.korthals.altes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)