Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Lesson Study In Future Teacher Education in Europe

Lesson Study In Future Teacher Education in Europe

  •   Inclusieve Leeromgevingen
  •   1 september 2023 - 31 augustus 2027

Lesson Study in de lerarenopleidingen [LIFT] is gericht op het ontwikkelen van een Europees blauwdruk voor de implementatie van 'Lesson Study’ in de (initiële) lerarenopleidingen  (ITE) in Europa. 

  • Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers: dr. Sui Lin Goei, dr. Martijn Willemse, dr. Shirley Tan
  • Partners: Siebrich de Vries NHL Stenden UAS and Wouter van Joolingen Freudenthal Institute, Utrecht University as co-partners (all Netherlands), Margus Pedaste from the University of Tartu (Estland), Maria Vrikki from the University of Nicosia (Cyprus), João Pedro Ponte from the University of Lisbon (Portugal), Aoibhinn Ni Shuilleabhain (PhD) from the University College Dublin (Ireland), Diarmaid Hyland and Thomas Delahunty from Maynooth University (Ireland), Stéphane Clivaz from Haut Ecole Pedagogue VaudEU vlag met tekst 'Gefinancierd door de Europese Unie' (Switserland)
  • Subsidieverstrekker: Europese Unie Erasmus, project: 2024- 1-N LO 1-KA22O-H ED'OOO24347 8(opent in nieuw tabblad)

Aanleiding onderzoek

In dit project zullen onderzoekers en lerarenopleiders en hun studenten uit zes Europese landen (Nederland, Ierland, Estland, Cyprus, Portugal, Zwitserland) een blauwdruk ontwikkelen die lerarenopleiders over heel Europa handvatten, materialen en hulp biedt om Lesson study in de eigen lerarenopleiding vorm te geven. Hierbij worden ervaringen uit de praktijk gedeeld, samen producten ontwikkeld, uitgeprobeerd en onderzocht. Voor de blauwdruk en alle materialen wordt een  apart open access online platvorm gedurende het project vormgegeven. 

Doelstelling en uitvoering

Lesson Study (LS) staat algemeen bekend als een effectieve aanpak voor professionele ontwikkeling (PD) van leraren die kan bijdragen aan innovatieve leer- en onderwijspraktijken. Bij LS werkt een team van leraren samen op een gezamenlijk gekozen onderwerp om meer inzicht te krijgen in het leren van hun leerlingen. Dit doen zij door een zogenaamde 'onderzoeksles' te ontwerpen, plannen, uit te voeren en erover te reflecteren. Door deel te nemen aan het proces, kunnen docenten reflecteren op hun onderwijspraktijken, feedback ontvangen van hun collega's en hun instructie voortdurend verbeteren. Door de observatie en analyse van de onderzoekslessen kunnen docenten gebieden identificeren waar ze hun vaardigheden en kennis moeten ontwikkelen en dragen ze gezamenlijk bij aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. 

De belangrijkste kenmerken van LS komen overeen met de criteria voor een succesvolle Lerarenopleiding (Furlong et al., 2021). Het implementeren van LS in de lerarenopleiding is relatief nieuw. Het hoofddoel van dit project is om een blauwdruk te ontwikkelen dat handvatten biedt om LS te kunnen implementeren in de lerarenopleiding. Het online platform waar middelen en ondersteuning worden geboden om de blauwdruk te implementeren. Door een gedeelde blauwdruk en platform te hebben en tegelijkertijd recht te doen aan lokale context in ieder land bevordert het project de onderlinge verbondenheid van lerarenopleidingen. De online ondersteuning zal de uitwisseling en verbinding van lerarenopleidingen in deelnemende en andere Europese landen vergemakkelijken.

Publicaties en opbrengsten

Meer weten? 

Neem contact op met: dr. Sui Lin Goei, lector
E-mail: sl.goei@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Of volg het project op:

Facebook(opent in nieuw tabblad)

Instagram(opent in nieuw tabblad)

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)

X(opent in nieuw tabblad)