Schoolleiderslab, leergang leiding geven Prisma
In een vierjarig professionaliseringstraject ontwikkelen schoolleiders van Prisma (schoolbestuur PO) hun leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten om leiding te geven aan de ontwikkeling van scholen als lerende organisaties.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
- Betrokken onderzoekers: Loes van Wessum
- Status: lopend
- Partners: Prisma, schoolbestuur PO
- Subsidieverstrekker: Prisma, schoolbestuur PO
Aanleiding
Schoolleiders binnen Prisma willen hun leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen om leiding te geven aan de ontwikkeling van scholen als lerende organisaties. In laatste jaar van het project stond samenspel tussen schoolleiders en bestuur en stafbureau centraal.
Doelstelling
Bijdragen aan professionele ontwikkeling van schoolleiders door samen met hen professionalisering te ontwikkelen en realiseren.
Publicaties
- Van Wessum, L. (2018). The Learning Turbine. An aligned model for continuous development of teachers and school leaders. ESHA (European School Heads Association), October 2018, pp 60-68.
- Van Wessum, L. , & Pruijs, R. (2021). Beter onderwijs door praktijkonderzoek. Een praktische gids om met plezier onderzoek op te zetten in de eigen school. Gompel & Svacina.
- Podcast samenspel bestuur en schoolleiders, ESHA, opname gepland voor juli 2024
- Van Kuijk, P. Pruis, R., & Van Wessum, L., & (2021). Schoolontwikkeling vraagt om leren op alle niveaus. Zone, 2, 6-10
Meer weten?
Neem contact op met: Loes van Wessum, onderzoeker
E-mail: l.van.wessum@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)