Lectoren
Lectoren zijn ervaren professionals in een vakgebied. Zij zijn verantwoordelijk voor het leiden van onderzoeksgroepen (oftewel lectoraten), het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en het delen van kennis met zowel studenten als het werkveld.
Onze lectoren combineren wetenschappelijke expertise met een diep begrip van de beroepspraktijk. Dit maakt hen ideaal om bruggen te slaan tussen theorie en praktijk. Door hun nauwe samenwerking met bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties, zorgen ze ervoor dat de onderzoeksresultaten direct impact hebben op het werkveld en de samenleving.
Onze lectoren van A tot Z
Alie is lector GGZ en Samenleving. Zij combineert wetenschappelijke kennis, praktisch-professionele kennis en ervaringskennis en doet vooral participatief actieonderzoek op het snijvlak van psychiatrie en samenleving.
Anneke is lector Onderwijsinnovatie en ICT. Daarnaast maakt zij met Erna van Koeven deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.
Chiel is lector Urban Care & Education. Hij wil kennis uit wetenschap gebruiken om samen met de onderwijspraktijk oplossingen aan te dragen voor uitdagingen in (regionaal) onderwijs.
Claudia van Orden is een van de twee lectoren Familiebedrijven. Eerder was zij waarnemend lector en docent-onderzoeker bij de lectoraten Netwerken in een Circulaire Economie en Sociale Innovatie.
Dorien is lector Jeugd. In haar werk houdt ze een pleidooi voor het ‘gewone en aansprekende opvoeden’. Met minder focus op de problemen en meer op het herstel van de gewone opvoedingssituatie.
Erik is lector Digital Business & Society. Een lectoraat dat meerdere vraagstukken en perspectieven op het thema digitalisering bijeen brengt en optreedt als een onderzoeks- en gesprekspartner voor de buitenwereld en de praktijk.
Evert-Jan is lector Urban Innovation. Samen met onderzoekers en studenten werkt hij aan inclusieve en duurzame stadsontwikkeling. Het doel is om de economische, de sociale en de ecologische verbanden tussen alle betrokkenen in stedelijke omgevingen te versterken.
Ivo is lector Bewegen, School en Sport. In zijn werk houdt hij zich bezig met filosofische, historische en pedagogische vragen op het terrein van sport en bewegingsonderwijs.
Jeike is lector Energietransitie. Ze combineert in dit lectoraat haar passie voor duurzaamheid met haar technisch inzicht als natuurkundige. Daarbij komt ook haar ervaring in programmamanagement, die ze opdeed bij corporate organisaties goed van pas.
Jooske van Busschbach is lector Bewegen, Gezondheid en Welzijn. Zij richt zich in het bijzonder op onderzoek naar de werkzaamheid van psychomotorische interventies in de geestelijke gezondheidszorg.
Joost is lector Sociale Innovatie. Hij doet onderzoek naar het ontwikkelen van een leercultuur in het mkb en het bevorderen van de duurzame arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (onder meer jongeren en statushouders).
Judith is lector Familiebedrijven sinds juni 2021. Eerder was zij onder andere associate lector bij hetzelfde lectoraat, projectmanager en docent bij de Universiteit Utrecht.
Kitty is lector Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg op de locatie Almere. Daarin draagt ze samen met haar medewerkers de visie van het lectoraat uit en brengt deze in de praktijk.
Liesbeth is sinds 2016 lector Waardenvolle Journalistiek. Zij onderzoekt hoe journalistiek kan innoveren om aan te sluiten bij een samenleving die volop in verandering is. Zij doet dit vanuit een constructieve en publieksgerichte benadering.
Liesbeth is lector Netwerken in een Circulaire Economie (NiCE) sinds 2022. Zij heeft een multidisciplinaire achtergrond, met focus op samenwerking rondom complexe transitieprocessen.
Margie is sinds 2013 lector Kunststoftechnologie. Ze doet onderzoek naar composietmaterialen en polymeertechnologie. Haar expertise ligt op het gebied van polymeren en composieten. Voordat ze lector werd was ze werkzaam bij DSM Composite Resins, waar ze zich bezighield met industrieel toegepast onderzoek.
Marike Hettinga is lector ICT-innovaties in de Zorg. Ze heeft een multidisciplinaire achtergrond die ze ook in de aansturing van het lectoraat inzet. Want multidisciplinaire samenwerking en onderzoek verhoogt de kans op structurele inbedding van ICT-innovaties in de zorg.
Menno Vos is lector Leven Lang Ontwikkelen. Eerder was hij onder andere associate lector Sociale Innovatie en docent HRM bij Windesheim, senior onderzoeker bij het Instituut voor Integratie en Sociale Weerbaarheid en onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Michiel Steeman is lector Supply Chain Finance. Daarnaast is hij ook de oprichter van de Supply Chain Finance Community en voorzitter van de Partnership Foundation.
Nicolette geeft sinds de start leiding aan het lectoraat Sportpedagogiek. Met haar onderzoek wil ze een bijdrage leveren aan een duurzame kennisontwikkeling op het gebied van een pedagogisch en veilig sportklimaat. Ze is sinds 1 juni 2022 hoogleraar aan de Universiteit van Twente (UT) en nog 1 dag strategisch adviseur bij Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie (NOC*NSF).
Peter Nikken is lector Jeugd & Media. Hij doet onderzoek naar het mediagebruik van kinderen en jongeren in de gedigitaliseerde samenleving en naar de rol van hun ouders en beroepskrachten.
Simone de Bruin is lector Goed Leven met Dementie. Ze is gespecialiseerd in onderzoek naar ouderenzorg en dementiezorg.
Sui Lin Goei is lector Inclusieve Leeromgevingen en Academisch directeur van de Master Educational Needs (inclusief de leerroute Leadership in Education) en de Master Learning & Innovation. Sui Lin is een (inter)nationaal deskundige op het gebied van Lesson Study.