Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Vormgeven en borgen van inclusieve opleidingen

Vormgeven en borgen van inclusieve opleidingen

  •   Inclusieve Leeromgevingen
  •   9 januari 2022 - 9 januari 2024

Het onderzoek wordt gekeken naar het professionaliseringsaspect voor docenten die inclusief onderwijs gaan geven. Het is uiteindelijk de docent die op een andere dan een traditionele wijze met zijn studenten zal moeten omgaan. 

Inclusief opleiden, goed opleiden

Binnen het onderzoeksthema Inclusief opleiden zetten we onderzoek op in samenwerking met de (leraren)opleidingen van Windesheim waarmee we bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van inclusieve opleidingen binnen de hogeschool en in samenwerking met het werkveld. Met inclusieve opleidingen bedoelen we opleidingen waar zoveel mogelijk beoogd wordt inclusief op te leiden. Kortom: goed opleiden.

Inclusief opleiden kent een heel duidelijk professionaliseringsaspect: het is uiteindelijk de docent die op een andere dan een traditionele wijze met zijn studenten zal moeten omgaan. Hij of zij zal de beschikking moeten hebben over een aantal competenties die op voorhand niet of niet optimaal aanwezig hoeven te zijn. Wil inclusief opleiden kans van slagen hebben dan moet er ook aandacht zijn voor de verdere professionalisering van leraren. Daarom staat de professionalisering van docenten mede centraal in dit onderzoeksthema.

Binnen het onderzoeksteam is over dit aspect al veel kennis beschikbaar, zie ook onderstaande publicaties. Binnen het onderzoek kijken we ook naar de effectiviteit van ingezette professionaliseringsactiviteiten

Publicaties

  • Willemse, T.M., Boei F. & Pillen, M. (2015). Fostering Teacher Educator’s Professional Development through Communities of Inquiry. Vocations and Learning, DOI 10.1007/s12186-015-9142-3. 
  • Willemse, T.M. & Boei, F. (2017). Supporting Teacher Educators’ Professional Development in Research and Supervising Students’ Research. In: P. Boyd & A. Szplit (ed.). Teachers and Teacher Educators Learning through Inquiry: International Perspectives. Krakov: Wydawnictwo Attyka.

Meer weten? 

Neem contact op met: Martijn Willemse, associate lector
E-mail: m.willemse@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)