Samenwerking met ouders
Onderzoek binnen dit thema gaat over de wijze waarop de samenwerking tussen ouders, families en school versterkt kan worden.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
- Betrokken onderzoekers: Jantien Gerdes, Martijn Willemse
Constructief samenwerken met ouders
Hoe kan het onderwijs constructief samenwerken met ouders? Van schoolleiders tot leraren en van intern begeleiders tot zorgcoördinatoren: iedere onderwijsprofessional zal benadrukken dat samenwerken met ouders van belang is voor de ontwikkeling van leerlingen. Van voorschoolse educatie tot en met het hoger onderwijs. Echter, die samenwerking gaat niet altijd vanzelf. Aanstaande leraren worden er onvoldoende op voorbereid, onderwijs professionals worstelen met de juiste vorm van samenwerking vinden.
Lopende projecten:
- Samenwerking met ouders bij PBS-scholen
- Samenwerking met ouders tijdens pesten
- De kwaliteit van de ervaren samenwerking
Doel van het onderzoek
- Hoe worden studenten voorbereid op het samenwerken met ouders tijdens de opleiding en wat kan de rol van nieuwe technologie zijn?
- Hoe ziet de bestaande praktijk in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs eruit?
- Hoe kunnen aanstaande en zittende leraren beter ondersteund worden?
- Welke succesvolle vormen van samenwerking kunnen ontwikkeld en geïmplementeerd worden?
- Kunnen we de ervaring samenwerking beter duiden?
Publicaties
- Willemse, T.M., Nelen, M., & Blonk, A. (Under review). Including families in the implementation of School-Wide Positive Behavioral Interventions and Support: Dutch’ administrators and SWPBIS-leadership team’ experiences. Psychology in the Schools.
- Spruijt, E. R. Huitsing, G., Willemse, T. M., Kassenberg, A., Veenstra, R.A (Under Review). Systematic Literature Review on Family-School Anti-bullying Efforts: Stages of the Family-School Collaboration. Process and Influencing Factors
- Thompson, I., Willemse, T. M., Mutton, T., Burn, K., & Bruïne, E. de (2018). Teacher Education and Family-School Partnerships in different contexts: A cross country analysis of national teacher education frameworks across a range of European countries. Journal of education for teaching: International research and pedagogy.
- Bruïne, E.J. de, Willemse, T.M., Franssens, J., Vloehberghs, L., Eynde, S. van, & VanderMarliere, L. (2018). Small-Scale Curriculum Changes for Improving Pre-Service Teachers’ Preparation for Family-School Partnerships. Journal of education for teaching: International research and pedagogy
- Willemse, T.M., Bruïne, E.J., Griswold, P., D’heame, J., Vloeberghs, L., & Eynde, S. van. (2017). Teacher candidates’ opinions and experiences as input for teacher education curriculum development. Journal of curriculum studies, 49(6), 782-801.
- Willemse, T.M., Vloeberghs, L., Bruïne, E.J. de, & Eynde, S. van (2016). Preparing teachers for family-school partnerships: a Dutch and Belgian perspective. Teaching Education, 27(2), 212-228 DOI: 10.1080/10476210.2015.1069264
Meer weten?
Neem contact op met: Jantien Gerdes, onderzoeker of Martijn Willemse, associate lector
E-mail: j.gerdes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)of m.willemse@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)