Samenwerken met ouders
In vijf focusgroepen zijn 27 leraren en directeuren van SWPBS scholen geïnterviewd over hun samenwerking met ouders.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen en expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Martijn Willemse, Monique Nelen en Anita Blonk
Samen werking tussen scholen en ouders
Uit data van het evaluatieonderzoek naar SWPBS op Nederlandse basisscholen kwam naar voren dat de pijler “samenwerken met ouders” door scholen lastig gevonden wordt. Op basis daarvan zijn deelnemers uit dit onderzoek benaderd om deel te nemen aan een online survey en focusgroep interviews om hen te bevragen op hun ervaringen met het samenwerken met ouders.
Ervaring met samenwerking tussen scholen en ouders
Uit data van het evaluatieonderzoek naar SWPBS op Nederlandse basisscholen kwam naar voren dat de pijler “samenwerken met ouders” door scholen lastig gevonden wordt. Op basis daarvan zijn deelnemers uit dit onderzoek benaderd om deel te nemen aan een online survey en focusgroep interviews om hen te bevragen op hun ervaringen met het samenwerken met ouders.
Doel
Doel was om in kaart te brengen hoe deelnemende scholen de samenwerking met ouders vormgeven en wat succesfactoren en uitdagingen zijn in de samenwerking.
Uitkomsten
- Deelnemende scholen vinden samenwerking met ouders belangrijk
- De meeste scholen hebben geen beleid om ouders te betrekken bij hun school. Ook evalueren scholen hun acties in de samenwerking niet systematisch.
- De meeste scholen maken gebruik van eenzijdige communicatiemiddelen zoals nieuwsbrieven
- Scholen vinden het lastig om hun communicatie af te stemmen op de verschillende doelgroepen van ouders niet bekend en nog niet bekend zijn met SWPBS
- Scholen communiceren niet over wat het werken met SWPBS hen oplevert
De focusgroepen met scholen zijn afgerond. Het onderwerp samenwerken met ouders blijft een aandachtspunt binnen het lectoraat
Meer weten?
Neem contact op met: dr. Martijn Willemse, associate lector.
E-mail: m.willemse@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)