Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Platform Leiderschap in Onderwijs

Platform Leiderschap in Onderwijs

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   1 september 2023 - 1 september 2026

Het platform wil bijdragen door kennis te ontwikkelen over de rol van de schoolleiders. We onderzoeken hoe schoolleiders hun veranderende, complexe rol goed kunnen vervullen. Door kennis toegankelijk en context specifiek te maken bevorderen we de toepassing door schoolleiders.

  • Lectoraat: Leraren en lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers: Loes van Wessum
  • Partners: AVS, MBO-raad, VO-raad, PO-raad, lectoraat Excellence and Innovation in Education, Hogeschool Zeeland;  lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap, Fontys Hogescholen; lectoraat Waardengericht leiderschap in het onderwijs, Hogeschool Penta Nova;  lectoraat Werken in Onderwijs, Hogeschool Utrecht; lectoraat, Opvoeden en (op)leiden naar duurzaam en democratisch samenleven, Hogeschool NHL;  Universiteit Wageningen, Universiteit Utrecht, Universiteit Antwerpen, TIAS; MEL van Penta Nova, Stenden; MLI van HvA, Marnix, Stenden en Fontys Hogescholen;  Leiderschapsopleidingen (basis- en vakbekwaam, zij-instroom) van Fontys Hogescholen, Penta Nova, AVS, Vereniging voor Onderwijs Research; European Association for Practitioner Research on Improving Learning
  • Subsidieverstrekker: SIA

Aanleiding

Onderzoekers in Nederland (en Vlaanderen) willen hun krachten bundelen en samen onderzoek doen naar leiderschap in onderwijs. Samen met partners willen we bijdragen aan de professionele ontwikkeling van leidinggevenden in het onderwijs. 

Doelstelling

Het platform wil middels het doen van onderzoek en het benutten van bestaande kennis bijdragen aan kennis over leiderschap en de rol van schoolleiders in een lerende organisatie en over de professionele ontwikkeling van schoolleiders en andere leiders in de school.  

Publicaties

  • Serie headstarts(opent in nieuw tabblad) (n=9) ESHA  Learning to lead schools as learning organizations
  • Themanummer 5 BSM Leiding geven aan de school als lerende organisatie
  • Symposium Leading schools as a learning organisation, EAPRIL, november 2023   

Meer weten? 

Neem contact op met: Loes van Wessum, onderzoeker
E-mail: l.van.wessum@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)