Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Explore

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   1 februari 2023 - 31 december 2029

In het onderzoek Explore 0-2 ontwerpen pedagogisch medewerkers van verschillende kinderopvangorganisaties exploratief spel voor de allerkleinsten, kinderen van 0 tot 2 jaar. Via exploratief spel en motorische mogelijkheden stimuleren zij de taalontwikkeling van de kinderen. We volgen een speciaal voor dit onderzoek aangepaste Lesson Study cyclus.

Aanleiding

Kinderopvang draagt bij aan gelijke kansen. Samen spelen in een taalrijke omgeving begint al van jongs af aan. Kinderen van 0 tot 2 jaar ontwikkelen zich via exploratie, zij verkennen de wereld door ontdekken. Over hoe pedagogisch medewerkers exploratiegedrag het beste kunnen ondersteunen is nog weinig bekend. Er is ook veel aandacht voor de educatieve kwaliteit in de kinderopvang (o.a. door de Landelijke kwaliteitsmonitor kinderopvang). In Explore proberen we pedagogisch medewerkers handvatten te geven om zelf werk te maken van de educatieve kwaliteit in de directe praktijk. Een aangepaste Lesson Study brengt daarin de juiste focus aan. Pedagogisch medewerkers ontwerpen onder begeleiding van een onderzoeker en pedagogisch coach systematisch exploratief spel en versterken hun interactievaardigheden voor deze jonge doelgroep. 

Doel van het onderzoek

Het doel van dit onderzoek is het uitbreiden van de sensomotorische exploratie en taalontwikkeling bij kinderen van 0 tot 2 jaar en professionele groei bij pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. 

Opbrengsten

  • Ideeënboek met de spelontwerpen, tips en adviezen van de pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches voor de praktijk. 
  • Variant Lesson Study voor de kinderopvang ontwerpen
  • Vak- en wetenschappelijke publicaties 

Meer weten? 

Neem contact op met: Mariska Venema, onderzoeker
E-mail: me.venema@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Of kijk op de website Taal in Almere(opent in nieuw tabblad)