Schoolbreed samen werken aan gedrag
In een pilot op zeven basisscholen die met SWPBS werken is door middel van Lesson Study-Gedrag (LS-G) gekeken of leraren zich ondersteund voelden in het samen ontwerpen van gedragsinterventies voor alledaagse probleemsituaties.
- Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen en expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Monique Nelen, Joke Kamstra, Martijn Willemse, Sui Lin Goei, Lara Engelsman, Rochelle Hurenkamp
- Partners: 7 basisscholen die met SWPBS werken
- Subsidieverstrekker: NRO Gedrag en passend onderwijs
Inzetten professional learning communicaties
Op scholen die met SWPBS werken zijn afspraken gemaakt over hoe om te gaan met gedragsproblemen. Toch ervaren leraren regelmatig handelingsverlegenheid in de dagelijkse omgang met gedragsproblemen in hun klas. Onze partnerscholen wilden samen met ons onderzoeken of het inzetten van professional learning communities hen daarbij konden helpen.
Gezamenlijke gedragslessen
Op zeven basisscholen die met SWPBS werken zijn LS-G teams (bestaande uit 2-4 leraren) gevormd. Onder begeleiding van een procesbegeleider met gedragsexpertise zijn de teams acht keer samengekomen. Aan de hand van een gemeenschappelijk ervaren probleem zijn gezamenlijk gedragslessen ontwikkeld, uitgevoerd, bijgesteld op basis van een evaluatie en nogmaals uitgevoerd. Video opnames dienden als basis voor de observatie van de les en de evaluatie.
Uitkomsten
- Deelname aan LS-G lijkt een bijdrage te leveren aan het verminderen van de handelingsverlegenheid van deelnemende leraren
- Leraren zijn zich meer bewust geworden van hun eigen handelen
- Leraren zijn bewuster gaan kijken naar het gedrag van leerlingen
- Het samen met collega’s ontwerpen van gedragslessen en het evalueren daarvan aan de hand van videobeelden heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het bewuster kijken naar zichzelf en het gedrag van de leerlingen
Meer weten?
Neem contact op met: Monique Nelen, projectleider
E-mail: mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)