Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Goed beginnen met gedrag

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   1 oktober 2022 - 9 augustus 2025

Startende leraren basisonderwijs worden in kleine professionele leergemeenschappen ondersteund in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aan de hand van Lesson Study Gedrag.

  • Lectoraat: Leraren en lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers:
    Dr. Monique Nelen (onderzoeker & procesbegeleider)
    Dr. Martijn Willemse (associate-lector)
    Dr. Sui Lin Goei (lector)
    Dr. Siebrich de Vries (lector NHL Stenden)
    Floortje Goettsch (procesbegeleider NHL Stenden)
    Joke Kamstra MSc (procesbegeleider)
    Rochelle Hurenkamp (onderzoeker)
  • Partners: Hogeschool NHL Stenden
    Schoolbesturen in Zwolle: OOZ en Catent
    Schoolbesturen in Almere: ASG en Prisma
    Schoolbestuur in Assen: CKC
  • Subsidieverstrekker: Mede gefinancierd door: Raak Publiek

Aanleiding

In een context van groeiend lerarentekort gecombineerd met vroegtijdige uitval van startende leraren, vormen de praktijkvragen van startende leraren op het vlak van klassenmanagement- en gedragsvraagstukken aanleiding voor dit onderzoeksproject. Samen met vijf schoolbesturen in Almere, Zwolle en Assen onderzoeken het Windesheim-lectoraat ‘Betekenisvolle en inclusieve leeromgevingen’ en het NHL Stenden-lectoraat ‘Vitale Vakdidactiek’ in een ontwerpgericht onderzoek of deelname aan Lesson Study Gedrag bijdraagt aan het ondersteunen van starters in de omgang met klassenmanagement- en gedragsvraagstukken in hun klas. Ook wordt gekeken of dit ingezet kan worden in de inductie- en begeleidingstrajecten voor startende leraren georganiseerd door de scholen. 

Doel

Onder begeleiding van een procesbegeleider met gedragsexpertise komen kleine groepjes van startende leraren negen keer samen. Aan de hand van een gemeenschappelijk ervaren praktijkprobleem worden gezamenlijk gedragsinterventies, zoals een gedragsles ontwikkeld, uitgevoerd, bijgesteld op basis van een evaluatie en nogmaals uitgevoerd. Video opnames dienen als basis voor de observatie van de les en de evaluatie.
De beoogde resultaten van het project zijn:

  1. een LS-Gedrag aanpak voor startende leraren gericht op klassenmanagement- en gedragsvraagstukken;
  2. kennis van successen en problemen bij de implementatie van de LS-Gedrag aanpak;
  3. inzicht in de ervaren opbrengsten van de LS-Gedrag aanpak; en
  4. deelnemende starters voelen zich ondersteund en hebben kennisgemaakt met een aanpak die ze in hun verdere loopbaan kunnen blijven toepassen. 

Meer weten? 

Neem contact op met: Monique Nelen, onderzoeker
E-mail: mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)