Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Aanpak samenwerking school, jeugdhulpverlening en ouders

Aanpak samenwerking school, jeugdhulpverlening en ouders

  •   Inclusieve Leeromgevingen
  •   1 januari 2017 - 9 juni 2021

Hoe kan een goede samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners bijdragen aan inclusiever onderwijs? Dit was de onderliggende vraag van het promotieonderzoek van Jantien Gerdes.

  • Lectoraat: Inclusieve Leeromgevingen
  • Betrokken onderzoekers: Jantien Gerdes
  • Partners: dit onderzoek is uitgevoerd binnen de Academische Werkplaats Samen op School, in samenwerking met Windesheim, Vrije Universiteit Amsterdam en Stichting Voortgezet Onderwijs Lelystad
  • Financiering: subsidie ZonMw

Verbeterde interdisciplinaire samenwerking

Hoe kan een goede samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners bijdragen aan inclusiever onderwijs? Dit was de onderliggende vraag van Jantien Gerdes die 14 juni aan de VU Amsterdam is gepromoveerd op het thema effectieve leerlingondersteuning door verbeterde interdisciplinaire samenwerking in drie scholen voor vmbo. Binnen dit promotieonderzoek hebben we een analytisch raamwerk ontwikkeld dat meer grip kan geven op de processen binnen interdisciplinaire samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners. Want hoewel samenwerking in potentie kan bijdragen aan een goede ondersteuning en een inclusieve leeromgeving, verloopt de samenwerking tussen school, ouders en jeugdhulpverlening lang niet altijd voorspoedig. Misverstanden en tegenstrijdige belangen lijken aan de orde van de dag.

Samenwerking is een complex proces en daardoor is het vaak lastig om de juiste aanknopingspunten voor verbetering te vinden. Het raamwerk geeft zicht op de verschillende niveaus van interdisciplinaire samenwerking en de verschillende kenmerken van deze niveaus. Dit biedt de mogelijkheid om samenwerkingssituaties te analyseren en te onderzoeken hoe samenwerking verbeterd kan worden. Een goede interdisciplinaire samenwerking waarbinnen partners van en met elkaar leren, kan vervolgens bijdragen aan effectieve leerlingondersteuning in inclusief onderwijs. 

Meer weten? 

Neem contact op met: Jantien Gerdes, onderzoek
E-mail: j.gerdes@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)