Onderzoeksvenster De inclusieve samenleving
Onderzoek dat VERbindt
Nederland krijgt steeds meer de contouren van een netwerkmaatschappij. Daardoor dreigt er een tweedeling te ontstaan. Tussen mensen met goede baankansen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Tussen alle hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Ook is er in bepaalde beroepsgroepen sprake van een loonkloof tussen vrouwen en mannen, al doen ze hetzelfde werk. Als hogeschool willen we participatie en inclusie bevorderen. Zodat ieder individu gelijke rechten en kansen heeft om actief mee te doen en mensen in waardigheid, gelijkheid en solidariteit kunnen samenleven.
Wij kijken VERder
Die waarden spelen een belangrijke rol in ons onderwijs en zijn richtinggevend voor ons onderzoek. Hierbij gaat het niet alleen over een begrip als inclusie, maar ook over empowerment, emancipatie en over gelijke kansen. Want diversiteit in de samenleving is een belangrijke impuls voor sociale en economische vooruitgang. Participatie gaat niet vanzelf. Het vraagt om actieve inzet van burgers, bedrijven, zorginstellingen, scholen en de regionale, lokale en landelijke overheid.
Ons onderzoek naar de inclusieve samenleving
Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.
Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.
Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.
Het lectoraat GGZ en Samenleving doet praktijkonderzoek naar de verbinding tussen GGZ en samenleving en versterkt hierbij de inzet van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.
Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat en expertisecentrum Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.
Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.
Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.
Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.
Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.
Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.
Hoe creëer je nu een schoolomgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt? Het expertisecentrum PBS reikt scholen de nodige handvatten aan.
Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Joost van der Weide samen met zijn team.
Lector Nicolette Schipper-van Veldhoven ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.
Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.
Van RoboWise tot spelend leren: het lectoraat in Almere onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.
Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.
Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.
Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.