Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Bewegen, School en Sport

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Sport en Bewegen
Inleiding

Weten hoe wij werken aan beter bewegen?

Het lectoraat Bewegen, School en Sport doet en begeleidt onderzoek naar het beweeg- en sportgedrag van mensen, in het bijzonder binnen de context van de school en sportvereniging. Het onderzoek is praktijkgericht. Dat betekent dat docenten bewegingsonderwijs de kennis uit onderzoek direct in hun werk kunnen toepassen. Voorbeelden van vragen die aan de orde komen zijn: Hoe leren kinderen bewegen, en hoe verbeteren we het motorische leren? Wat is de maatschappelijk rol en betekenis van sport? Wat is de relatie tussen de sportvereniging en bewegingsonderwijs? Wat zijn de maatschappelijke effecten van een bepaald sportbeleid?

Volg ons op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Meer over het lectoraat

Onze projecten

  • Actief systeem voor een actieve start
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 april 2024 - 31 maart 2027

    In Actief Systeem voor een Actieve Start (ASAS) onderzoekt een multidisciplinair consortium hoe beweging en motorische ontwikkeling van 0-3 jarige kinderen kan worden ondersteund.

  • Overijssel beweegt voor gezondheid
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 april 2024 - 31 december 2025

    Het project richt zich op het verhogen van de sport- en beweegparticipatie bij mensen in een kwetsbare sociaaleconomische positie.

  • SPRONG MOOI PASS
    •   Sportpedagogiek; Bewegen, school en sport
    •   1 maart 2024 - 1 maart 2028

    Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen (PASS).

  • Rugby Nederland
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 februari 2024 - 1 februari 2025

    Een onderzoek naar sportiviteit binnen de rugbysport.

  • Spelsportdidactiek in bewegen en sport
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2024 - 31 december 2028

    Dit doorlopende project van het lectoraat onderzoekt, ontwerpt en publiceert in verschillend projecten over het ontwerpen van leerrijke omgevingen in spelsporten en bijpassende didaktiek voor lesgevers.

  • Speel je vrij
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2023 - 31 juli 2025

    Veel kinderen bewegen niet voldoende en niet voldoende goed, zo ook in de Aa-landen en Holtenbroek in Zwolle. Centraal staat de behoefte om kinderen met motorische achterstanden en/of beweegarmoede te ondersteunen.

  • Living lab Bewegen en ontmoeten in Pierik
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 juni 2023 - 1 december 2024

    In de wijk de Pierik ligt Sportpark Marslanden, en groot sportpark waar elf sportverenigingen zich huisvesten. Maar toch sporten en bewegen de inwoners van de Pierik gemiddeld minder dan de Zwollenaar. Hoe kan dit? Met dit living lab willen we daar proberen een antwoord op te vinden. De insteek is om samen met de inwoners in de wijk een sport- en beweegaanbod te ontwerpen, die aansluit bij hun wensen en behoeften.

  • Differentiëren met expliciete en impliciete motorische leermethoden in speciaal (basis)onderwijs
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 januari 2025

    Bewegingsonderwijzers in het speciaal (basis)onderwijs streven naar succeservaringen van hun leerlingen bij het (leren) bewegen. De diverse en complexe gedrags- en beweegproblematiek van de leerlingen stelt hen echter dikwijls voor de didactische vraag welke leermethode voor welke (groep) leerling(en) geschikt is om het bewegen te verbeteren. Zelfs ervaren bewegingsonderwijzers ondervinden daarbij handelingsverlegenheid: “Dit werkt niet voor deze leerling, wat nu?”

  • Peiling Sport en Bewegen
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 december 2024

    In de peiling Sport en Bewegen 2023-2024 onderzoekt op basis van grootschalige dataverzameling inzicht in het niveau van de beweegcompetenties van groep-8 leerlingen op Nederlandse basisscholen.

  • Jeugdvolleybal nieuwe spelvormen living lab
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2023 - 31 december 2027

    In dit project werken we samen aan het creëren van leerrijke omgevingen in jeugdvolleybal.

  • Digitalisering in de gymles
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2022 - 31 december 2022

    Beweeggames, video’s en tablets. Wat is de meerwaarde ervan in het bewegingsonderwijs? Dit wordt onderzocht in het project Digitalisering in de gymles.

  • The Supportive Sport Club
    •   Bewegen, school en sport; Bewegen, gezondheid en welzijn
    •   1 januari 2022 - 31 december 2025

    Het doel van the Supportive Sports Club is om een passend sportaanbod te creëren voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die niet lekker meekomen op sociaal, emotioneel en/of gedragsvlak in de gemeente Dronten.

  • Terugkijken met een tablet
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2020 - 31 december 2023

    Bewegingsonderwijzers maken steeds vaker gebruik van digitale videovoorbeelden (of: modellen). Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld een iPad met allerlei voorbeeld hoe ze een activiteit het beste uit kunnen voeren. Het gebruik van deze videovoorbeelden roept allerlei vragen op.

  • Engaging socially vulnerable adults through sports: a research to understand and increase the societal impact of sport
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2020 - 1 augustus 2024

    Sport is goed voor je gezondheid, je conditie en zorgt voor plezier. Maar daarnaast kan deelname aan sport positief zijn voor je persoonlijke ontwikkeling, zoals de ontwikkeling van life skills. Mensen in een sociaal kwetsbare positie kunnen hier baat bij hebben, maar wetenschappelijk onderzoek hiernaar is nog schaars. Met het project LETS springen we hierop in. Hoe kunnen bijvoorbeeld life skills, ontwikkeld tijdens het sporten, zich vertalen naar positieve ontwikkelingen in het dagelijks leven? En hoe kunnen we de ontwikkeling van life skills in een sportcontext faciliteren?

  • Het oog van de meester
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 december 2019 - 31 maart 2025

    Het oog van de meester: een studie naar de perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs

  • Smart Sport Exercises
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 september 2018 - 1 maart 2021

    In het project wordt onderzoek gedaan naar LED-vloertechnologie en de bijdrage die deze technologie kan leveren aan het ‘slimmer’ maken van volleybaltrainingen

  • Sport voor Participatie
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 januari 2018 - 31 december 2020

    Op diverse plekken wordt sport ingezet om de maatschappelijke participatie van mensen in de maatschappelijke opvang, detentie en via reclassering te bevorderen. Het lectoraat doet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht, Stichting Life Goals, Leger des Heils, Dienst Justitiële Inrichtingen en Reclassering Nederland onderzoek naar de vraag hoe sport succesvol is in te zetten om de maatschappelijke participatie van deze doelgroepen te bevorderen.

  • Leren Zelfreguleren
    •   Bewegen, school en sport
    •   1 augustus 2017 - 31 december 2025

    Zelfregulatie is het zelfstandig plannen, monitoren en evalueren van een vaardigheid. Het draagt in het bewegingsonderwijs bij aan een duurzame deelname van leerlingen aan beweegactiviteiten en zou daarom een belangrijke plaats moeten hebben in de lessen.

Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Een slimme ICT-vloer kan elke beweging van individuele sporters registreren, maar ook de bewegingspatronen van een heel team tijdens een wedstrijd. Het lectoraat onderzoekt de mogelijkheden en toepassingen van de data die deze digitale vloeren voortbrengen. Een slim gebruik komt ten goede aan coaches, trainers en docenten die prestaties in de toekomst beter willen monitoren en hun trainingsmethodieken willen verbeteren. Of het onderwijs nog beter willen afstemmen op de wensen en behoeften van sporters en bewegers. Onze lector test de vloer alvast uit met een sportdocent.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

Teaser image

Dr. Jeroen Koekoek, associate lector

Jeroen is associate lector Bewegen, School en Sport. In zijn werk houdt hij zich bezig met pedagogisch-didactische vragen op het terrein van bewegingsonderwijs en sport, in het bijzonder vakdidactiek.

Teaser image

Wytse Walinga, onderzoeker

Wytse Walinga is docent en onderzoeker op het gebied van leerprocessen in spelsporten. Na de Calo studeerde hij Bewegingswetenschappen aan de VU met als focus motorisch leren en sportpsychologie.

Teaser image

Dr. Corina van Doodewaard, senior onderzoeker

Corina is hogeschoolhoofd- en pedagogiekdocent op de Calo. In het lectoraat onderzoekt zij sociaalpedagogische vraagstukken rondom bewegen met een focus op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

John van der Kamp, onderzoeker

Onderzoeker John van der Kamp is opgeleid tot bewegingswetenschapper, en nu werkzaam als universitair docent en onderzoeker bij de VU en buitengewoon hogeschoolhoofddocent bij Windesheim in Zwolle.

Teaser image

Mariette van Maarseveen, onderzoeker

Mariëtte van Maarseveen is docent en onderzoeker bij het lectoraat. Zij houdt zich vooral bezig met leren bewegen en de perceptuele bekwaamheid van docenten.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Liselot ter Hamsel, onderzoeker

Liselot is werkzaam als adviseur Sport & Bewegen bij Sportservice Overijssel en betrokken bij het lectoraatsproject Engaging socially vulnerable adults through sports.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Joop Duivenvoorden, onderzoeker

Joop Duivenvoorden is docent bij de Calo en onderzoeker bij het lectoraat. Zelfregulatie, motorisch leren en digitalisering in het bewegingsonderwijs spelen daarbij een centrale rol.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Marck de Greeff, docent-onderzoeker

Marck is docent-onderzoeker. Zijn focus ligt op het creëren van een passend sportaanbod voor kinderen met een fysieke beperking of kinderen die niet meekomen op sociaal, emotioneel en/of gedragsvlak

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Justus Beth, onderzoeker

Justus Beth is werkzaam als docentonderzoeker bij het lectoraat. In zijn werk houdt hij zich bezig met pedagogische, didactische en filosofische vragen op het terrein van sport en bewegingsonderwijs.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Güven Alarslan, onderzoeker

Met een achtergrond in Biomedical Sciences (BSc) and Health-Care Management (MSc) richt Güven zich als PhD-student op verandering door sportprogramma’s voor sociaal kwetsbaren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Bewegen, School en Sport publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

De invloed van (school) sport op schoolbinding en schoolprestaties

  • 1 januari 2015
  • Rapport
  • Arnold Bronkhorst, Ivo van Hilvoorde, Niek Pot

Bewegingsrijkdom

  • 27 mei 2011
  • Rapport
  • Ivo van Hilvoorde

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Ivo van Hilvoorde.

Contact Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Terugblik inspiratieavond Kunst van het lesgeven

18 november 2024
Teaser image

Nieuwe mbo-keuzedeel geeft inzicht in 63% van alle bedrijven

12 november 2024
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Loopt’t, lukt’t, leeft’t

4 november 2024
Teaser image

Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024
Teaser image

Kennis, talent en kapitaal voor startups in Oost-Nederland

4 oktober 2024
Teaser image

Weekend van de Wetenschap in Almere en Zwolle

3 oktober 2024
Teaser image

‘Succes toepassing technologie in de zorg is gebaat bij het maken van bewuste keuzes’

3 oktober 2024
Teaser image

Jeugdzorg in Overijssel start met grootschalige inzet van ervaringskennis

26 september 2024
Teaser image

De verbindende kracht van familiebedrijven

20 september 2024
Teaser image

Onderzoeker Marieke Veltman promoveert op wickedness in het hoger onderwijs

19 september 2024
Teaser image

Niet de medaille, maar het kind centraal

17 september 2024
Teaser image

Lectoraat wijzigt naam in ‘Inclusieve Leeromgevingen’

12 september 2024