Weten hoe wij werken aan beter bewegen?
Het lectoraat Bewegen, School en Sport doet en begeleidt onderzoek naar het beweeg- en sportgedrag van mensen, in het bijzonder binnen de context van de school en sportvereniging. Het onderzoek is praktijkgericht. Dat betekent dat docenten bewegingsonderwijs de kennis uit onderzoek direct in hun werk kunnen toepassen. Voorbeelden van vragen die aan de orde komen zijn: Hoe leren kinderen bewegen, en hoe verbeteren we het motorische leren? Wat is de maatschappelijk rol en betekenis van sport? Wat is de relatie tussen de sportvereniging en bewegingsonderwijs? Wat zijn de maatschappelijke effecten van een bepaald sportbeleid?
Onze projecten
-
Actief systeem voor een actieve start
In Actief Systeem voor een Actieve Start (ASAS) onderzoekt een multidisciplinair consortium hoe beweging en motorische ontwikkeling van 0-3 jarige kinderen kan worden ondersteund.
-
Overijssel beweegt voor gezondheid
Het project richt zich op het verhogen van de sport- en beweegparticipatie bij mensen in een kwetsbare sociaaleconomische positie.
-
SPRONG MOOI PASS
Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen (PASS).
-
Rugby Nederland
Een onderzoek naar sportiviteit binnen de rugbysport.
-
Spelsportdidactiek in bewegen en sport
Dit doorlopende project van het lectoraat onderzoekt, ontwerpt en publiceert in verschillend projecten over het ontwerpen van leerrijke omgevingen in spelsporten en bijpassende didaktiek voor lesgevers.
-
Speel je vrij
Veel kinderen bewegen niet voldoende en niet voldoende goed, zo ook in de Aa-landen en Holtenbroek in Zwolle. Centraal staat de behoefte om kinderen met motorische achterstanden en/of beweegarmoede te ondersteunen.
-
Living lab Bewegen en ontmoeten in Pierik
In de wijk de Pierik ligt Sportpark Marslanden, en groot sportpark waar elf sportverenigingen zich huisvesten. Maar toch sporten en bewegen de inwoners van de Pierik gemiddeld minder dan de Zwollenaar. Hoe kan dit? Met dit living lab willen we daar proberen een antwoord op te vinden. De insteek is om samen met de inwoners in de wijk een sport- en beweegaanbod te ontwerpen, die aansluit bij hun wensen en behoeften.
-
Differentiëren met expliciete en impliciete motorische leermethoden in speciaal (basis)onderwijs
Bewegingsonderwijzers in het speciaal (basis)onderwijs streven naar succeservaringen van hun leerlingen bij het (leren) bewegen. De diverse en complexe gedrags- en beweegproblematiek van de leerlingen stelt hen echter dikwijls voor de didactische vraag welke leermethode voor welke (groep) leerling(en) geschikt is om het bewegen te verbeteren. Zelfs ervaren bewegingsonderwijzers ondervinden daarbij handelingsverlegenheid: “Dit werkt niet voor deze leerling, wat nu?”
-
Peiling Sport en Bewegen
In de peiling Sport en Bewegen 2023-2024 onderzoekt op basis van grootschalige dataverzameling inzicht in het niveau van de beweegcompetenties van groep-8 leerlingen op Nederlandse basisscholen.
-
Jeugdvolleybal nieuwe spelvormen living lab
In dit project werken we samen aan het creëren van leerrijke omgevingen in jeugdvolleybal.
-
Digitalisering in de gymles
Beweeggames, video’s en tablets. Wat is de meerwaarde ervan in het bewegingsonderwijs? Dit wordt onderzocht in het project Digitalisering in de gymles.
-
The Supportive Sport Club
Het doel van the Supportive Sports Club is om een passend sportaanbod te creëren voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die niet lekker meekomen op sociaal, emotioneel en/of gedragsvlak in de gemeente Dronten.
-
Terugkijken met een tablet
Bewegingsonderwijzers maken steeds vaker gebruik van digitale videovoorbeelden (of: modellen). Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld een iPad met allerlei voorbeeld hoe ze een activiteit het beste uit kunnen voeren. Het gebruik van deze videovoorbeelden roept allerlei vragen op.
-
Engaging socially vulnerable adults through sports: a research to understand and increase the societal impact of sport
Sport is goed voor je gezondheid, je conditie en zorgt voor plezier. Maar daarnaast kan deelname aan sport positief zijn voor je persoonlijke ontwikkeling, zoals de ontwikkeling van life skills. Mensen in een sociaal kwetsbare positie kunnen hier baat bij hebben, maar wetenschappelijk onderzoek hiernaar is nog schaars. Met het project LETS springen we hierop in. Hoe kunnen bijvoorbeeld life skills, ontwikkeld tijdens het sporten, zich vertalen naar positieve ontwikkelingen in het dagelijks leven? En hoe kunnen we de ontwikkeling van life skills in een sportcontext faciliteren?
-
Het oog van de meester
Het oog van de meester: een studie naar de perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs
-
Smart Sport Exercises
In het project wordt onderzoek gedaan naar LED-vloertechnologie en de bijdrage die deze technologie kan leveren aan het ‘slimmer’ maken van volleybaltrainingen
-
Sport voor Participatie
Op diverse plekken wordt sport ingezet om de maatschappelijke participatie van mensen in de maatschappelijke opvang, detentie en via reclassering te bevorderen. Het lectoraat doet in samenwerking met de Hogeschool Utrecht, Stichting Life Goals, Leger des Heils, Dienst Justitiële Inrichtingen en Reclassering Nederland onderzoek naar de vraag hoe sport succesvol is in te zetten om de maatschappelijke participatie van deze doelgroepen te bevorderen.
-
Leren Zelfreguleren
Zelfregulatie is het zelfstandig plannen, monitoren en evalueren van een vaardigheid. Het draagt in het bewegingsonderwijs bij aan een duurzame deelname van leerlingen aan beweegactiviteiten en zou daarom een belangrijke plaats moeten hebben in de lessen.
Ons lectoraat in beeld
Een slimme ICT-vloer kan elke beweging van individuele sporters registreren, maar ook de bewegingspatronen van een heel team tijdens een wedstrijd. Het lectoraat onderzoekt de mogelijkheden en toepassingen van de data die deze digitale vloeren voortbrengen. Een slim gebruik komt ten goede aan coaches, trainers en docenten die prestaties in de toekomst beter willen monitoren en hun trainingsmethodieken willen verbeteren. Of het onderwijs nog beter willen afstemmen op de wensen en behoeften van sporters en bewegers. Onze lector test de vloer alvast uit met een sportdocent.
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Bewegen, School en Sport publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
De invloed van (school) sport op schoolbinding en schoolprestaties
Bewegingsrijkdom
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Ivo van Hilvoorde.