Onderzoeksvenster Vitaliteit, welzijn en gezondheid
Onderzoek dat VERsterkt
Ieder mens verdient een zo vitaal mogelijk en gezond leven. Dat wordt steeds belangrijker, omdat we ouder worden, maar het is niet altijd vanzelfsprekend. Bepaalde factoren kunnen een vitaal en gezond(er) leven belemmeren, zoals traumatische ervaringen, dementie, chronische ziekten, burn-outs, verslaving, schulden en het ontbreken van een pedagogisch veilige omgeving. Dat vraagt om professionele ondersteuning en begeleiding. En onderlinge afstemming, verbinding en samenwerking. Tussen jeugdzorg en onderwijs, mantelzorgers en casemanagers, sportclubs en trainers, gezinsvoogden en pleegouders, woningcorporaties en schuldhulpverleners, sociaal werkers en cliënten.
Wij kijken VERder
Praktijkgericht onderzoek versterkt en voedt die netwerken met nieuwe kennis en inzichten. Bij het bevorderen van vitaliteit, welzijn en gezondheid staat preventie en eigen regie centraal. Dit kan betrekking hebben op kennistools die het samen beslissen in de zorg vergemakkelijken of op een actieplan voor het tijdiger bieden van schuldhulpverlening. Maar denk ook aan het smeden van banden tussen de pedagogische context van een school en jeugdhulpverlening. Om zo alle kinderen passend onderwijs te kunnen bieden. Maar ook aan initiatieven om ouders en sportbestuurders samen met sportcoaches actief te betrekken bij een veilig sportklimaat.
Ons onderzoek naar vitaliteit, welzijn en gezondheid
Deze onderwerpen hebben de volle aandacht van de onderzoekers van hogeschool Windesheim. We verrichten praktijkgericht en multidisciplinair onderzoek in nauwe samenspraak met het werkveld, het onderwijs en andere onderzoeksgroepen.
Hoe krijg je regie terug over je lichaam, geest en welbevinden? Een voorbeeld van een vraag waarover lector Jooske van Busschbach en haar team zich buigen.
Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.
De geestelijke gezondheidszorg en het sociale domein kunnen niet zonder elkaar. Lector Alie Weerman richt zich met haar team op het smeden van deze banden.
Door praktijkgericht onderzoek zet het lectoraat Goed Leven met Dementie zich in voor het welbevinden van mensen met dementie en hun naasten.
De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.
Elk kind heeft recht op zorg, gelijke kansen en veiligheid. Hoe smeed je banden tussen ouders, onderwijs en jeugdsector? Dé focus van lector Dorien Graas.
Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.
Klantverhalen in de eigen context vormen het vertrekpunt voor het onderzoek van lector Kitty Jurrius om zo zorg en ondersteuning op maat te kunnen bieden.
Hoe richt je het onderwijs zo in dat alle lerenden optimaal leren? Lector Sui Lin Goei buigt zich met haar team over de vraag hoe we leren inclusief maken.
In een continu veranderende arbeidsmarkt ben je nooit uitgeleerd en is een leven lang ontwikkelen troef. Lector Menno Vos onderzoekt wat daarvoor nodig is.
Hoe maak je van verschillen tussen mensen een meerwaarde in organisaties en samenwerkingsverbanden? Dat onderzoekt lector Joost van der Weide samen met zijn team.
Lector Nicolette Schipper ontwerpt, initieert en verricht met haar team onderzoek naar sportpedagogiek, zodat iedereen kan sporten: veilig én met plezier.
Van RoboWise tot spelend leren: het lectoraat in Almere onderzoekt hoe je het onderwijs kunt verrijken met techniek, kunst, spel én goed schoolleiderschap.
Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.
Isala, IJsselheem, Icare, Carinova en dit lectoraat werken samen op het gebied van onderzoek om passende zorg in de toekomst mogelijk te houden.
Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.