Je wilt leerlingen vaardig maken op het gebied van rekenen, taal, burgerschap of digitale geletterdheid. Ook wel de basisvaardigheden genoemd.
Om goed mee te kunnen doen in onze maatschappij zou iedereen een set van basisvaardigheden moeten beheersen. Uit onderzoek blijkt dat de beheersing van basisvaardigheden bij leerlingen en studenten lang niet altijd voldoende is. Scholen hebben de belangrijke opdracht om leerlingen en studenten deze basis mee te geven.
Wil jij de basisvaardigheden binnen het onderwijs versterken? Lees dan meer over het werkveld en bekijk welke opleidingen in basisvaardigheden je bij ons kunt volgen.
Werken in de basisvaardigheden
Maak kennis met het werkveld van de basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal, burgerschap en digitale geletterdheid.
-
-
Werkveld rekenen/wiskunde
Rekenen en wiskunde zijn belangrijke vaardigheden in onze samenleving. Daarnaast vormen deze vaardigheden de basis voor vakken op de middelbare school en het hoger onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan natuurkunde, scheikunde of statistiek.
Na de cursus Rekenbevoegdheid kun jij leerlingen in het voortgezet onderwijs en het mbo opleiden tot het centraal rekenexamen van 2F of 3F. Of misschien geef je al rekenlessen en wil je vanuit de rol als rekencoördinator de kwaliteit van het reken- en wiskundeonderwijs bevorderen.
Voor onderwijsprofessionals binnen rekenen of wiskunde zijn verschillende vormen van professionalisering mogelijk. Verdiep je in rekenwiskundeproblemen zoals dyscalculie. Werk aan het differentiëren van onderwijs voor het individu. Of realiseer bijvoorbeeld samen met jouw team onderwijs dat passend is voor een multiculturele onderwijssetting.
Het werkveld voor rekenen en wiskunde bestaat uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
-
Werkveld taal
Taalvaardigheid is belangrijk om zelfredzaam te zijn en deel te kunnen nemen aan vervolgonderwijs. De taalvaardigheid bestaat uit het kunnen schrijven, lezen, spreken en luisteren van de Nederlandse taal. Voor de beheersing van Nederlands voor anderstaligen geldt het Raamwerk NT2. De beheersing van de Nederlandse taal als moedertaal wordt ingedeeld in niveaus van de commissie-Meijerink:
- 1F: niveau basisonderwijs
- 2F: niveau vmbo of mbo 1,2 of 3
- 3F: niveau havo of mbo 4
- 4F: niveau vwo
Wil jij als bevoegd leraar basisonderwijs of docent Nederlands het taal- en leesonderwijs verbeteren? De kwaliteit van het taalonderwijs bewaken en bijdragen aan taalbeleid vanuit de rol van taalcoördinator. Leer meer over betekenisvol taal- en leesonderwijs of verdiep je in leesproblemen zoals dyslexie.
Je kunt aan de slag binnen het basisonderwijs, middelbaar onderwijs, speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs of de universiteit. NT2-docenten werken meestal binnen het hoger onderwijs, op de universiteit, voor (commerciële) taalorganisaties of als ZZP’er.
-
Werkveld burgerschap
Burgerschap omvat alle sociale vaardigheden die een burger nodig heeft om actief deel te nemen aan onze samenleving. Denk dan aan sociale contacten opbouwen en onderhouden, sociale veiligheid creëren en een eigen mening kunnen vormen. Onderwerpen binnen de burgerschapseducatie zijn bijvoorbeeld een veilig leerklimaat, vitaliteit, probleemgedrag, politiek, financiën en social media.
Als docent burgerschap begeleid je leerlingen en studenten bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Je ontwikkelt burgerschapsonderwijs en geeft lessen in burgerschap. Maar je kunt ook een visie ontwikkelen op burgerschapseducatie binnen jouw school. Je gaat aan de slag als burgerschapscoördinator en richt je op beleid, visieontwikkeling en verandermanagement.
Het werkveld voor burgerschapsonderwijs bestaat uit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
-
Werkveld digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid is de vaardigheid om digitale technologie te begrijpen, gebruiken en de risico’s hiervan in te kunnen schatten.
De digitale geletterdheid is in te delen in vier competenties:
- ICT-vaardigheden: gebruik kunnen maken van digitale technologie.
- Informatievaardigheden: in staat zijn om digitale informatie te kunnen verzamelen en evalueren.
- Computational thinking: computers kunnen gebruiken bij het oplossen van complexe vraagstukken.
- Mediawijsheid: veilig om kunnen gaan met media in de samenleving.
Voor onderwijsprofessionals zijn verschillende specialisaties mogelijk. Begeleid kinderen en jongeren bij het doorgronden, begrijpen en reflecteren op (veilig) mediagebruik. En leer ze om zelf te kunnen creëren. Verdiep je in de 21ste-eeuwse vaardigheden en geef ICT-toepassingen een nuttige en duurzame plek in het onderwijs. Of werk aan een veilig leerklimaat en een open schoolcultuur op jouw school en verbeter de leerprestaties.
Je kunt werken in het primair onderwijs, het middelbaar onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs als docent digitale geletterdheid. Of je kunt bijvoorbeeld trainingen geven in mediawijsheid als coach.
-
Opleidingen basisvaardigheid rekenen
Maak kennis met alle opleidingen en trainingen van Windesheim in Zwolle op gebied van reken- en wiskundeonderwijs.
Opleidingen basisvaardigheid taal
Maak kennis met alle opleidingen en trainingen van Windesheim in Zwolle op gebied van taal- en leesvaardigheidsonderwijs.
Opleidingen basisvaardigheid burgerschap
Maak kennis met alle opleidingen en trainingen van Windesheim in Zwolle op gebied van burgerschapsonderwijs.
Opleidingen basisvaardigheid digitale geletterdheid
Maak kennis met alle opleidingen en trainingen van Windesheim in Zwolle op gebied van digitale geletterdheid in het onderwijs.
Programma masterplan basisvaardigheden
Masterplan basisvaardigheden is een programma vanuit de overheid dat leraren helpt om goed onderwijs in basisvaardigheden te geven. De komende tien jaar werken we samen aan belangrijke onderwerpen van dit plan:
- goed landelijk curriculum, een duidelijke opdracht voor het onderwijs;
- extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren;
- kennis en beschikbaarheid van effectieve leermiddelen;
- goede aansluiting tussen school en omgeving (thuis, opvang, bibliotheek);
- onderzoek naar basisvaardigheden en effectieve interventies.
Lees alles over het masterplan basisvaardigheden(opent in nieuw tabblad)
LAB21: Innovatie in Onderwijs en ICT
LAB21 is het digitale innovatiecentrum van Windesheim dat een fysieke ruimte en een community samenbrengt. In ons Lab vind je innovatieve ICT-middelen en er is een actieve community van collega’s die kennis, ervaringen en ideeën uitwisselen.
De implementaties van onder andere 21 century skills, blended learning en flip the classroom brengen nieuwe veranderingen en eisen met zich mee. LAB21 biedt hierin ondersteuning voor docenten, studenten en werkveldpartners bij de didactische inzet van ICT in het onderwijs. ICT is hierbij niet het doel, maar een middel om tot leren te komen.
Maatwerk
Investeer als onderwijsinstelling in de professionalisering van jouw werknemers met een maatwerktraject. Het scholingsprogramma wordt samen met de onderwijsinstelling voorbereid. Zo ontwikkelen we een speciaal programma voor de onderwijsprofessional op maat.
De opleiding kan op Windesheim plaatsvinden of incompany worden verzorgd.
Subsidies
-
-
Subsidie Verbetering basisvaardigheden 2024
Uit onderzoek is gebleken dat de beheersing van de basisvaardigheden bij veel leerlingen onvoldoende is. Zonder een juiste beheersing van de basisvaardigheden is het lastig om mee te komen in de samenleving en vervolgonderwijs. Daarom stelt de overheid voor het schooljaar 2024-2025 en 2025-2026 de subsidie ‘Verbetering basisvaardigheden 2024’ beschikbaar. Deze subsidie kan aangevraagd worden door onderwijsinstellingen en is bedoeld om de basisvaardigheden van leerlingen te verbeteren. De subsidie mag onder andere ingezet worden voor de professionalisering van onderwijspersoneel. Deze opleidingen dragen bij aan de professionalisering van basisvaardigheden. Ze mogen daarom bekostigd worden met de subsidie Verbetering basisvaardigheden 2024. De subsidie bedraagt 1000 euro per leerling.
Lees op de website van Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen over de voorwaarden, hoogte en het aanvragen van de subsidie.
Lees meer over de subsidie Verbetering basisvaardigheden 2024(opent in nieuw tabblad)
-
Subsidie burgerschap mbo-leergang
Voor mbo-docenten stelt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een subsidie beschikbaar voor het professionaliseren in burgerschapsonderwijs. De subsidieregeling wordt uitgevoerd door het Expertisepunt Burgerschap. Deze subsidie mag gebruikt worden voor het ontwikkelen van expertise en het verbeteren van de burgerschapseducatie. Het bedraagt een subsidie van 3000 euro per leerkracht. Bovenstaande opleidingen burgerschap kunnen (gedeeltelijk) gefinancierd worden met deze subsidie.
Lees alles over de subsidie Leergang mbo burgerschap(opent in nieuw tabblad)
-
Subsidie schurende gesprekken
Schurende gesprekken zijn gesprekken over gevoelige, maatschappelijke onderwerpen. Denk aan racisme, homofobie en grensoverschrijdend gedrag. Ook op scholen vinden deze gesprekken plaatst. Voor docenten kan het lastig zijn om deze gesprekken juist te begeleiden. Er is scholingsaanbod voor docenten die handvatten willen voor het voeren van schurende gesprekken. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap stelt een subsidie beschikbaar aan onderwijsinstelling voor het financieren van deze scholing. De subsidie is tot eind 2025 beschikbaar. Ook deze subsidieregeling wordt uitgevoerd door het Expertisepunt Burgerschap.
Lees alles over de subsidie schurende gesprekken(opent in nieuw tabblad)
-