Toekenning subsidie: aan de slag met SWPBS in het Voortgezet onderwijs (VO)
Over School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) in het Voorgezet onderwijs (VO) is minder bekend dan in het primair onderwijs. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan én de implementatie van SWPBS in het VO gaat niet altijd even makkelijk. Hoe komt dat eigenlijk? En wat zijn nu de do’s en don’ts voor een succesvolle en duurzame implementatie in het VO? Dankzij de subsidie Onderwijsondersteuning VO-VSO kunnen de onderzoekers van het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in Inclusieve Leeromgevingen met deze vragen aan de slag!
Vijftien jaar geleden werd PBS in Nederland geïntroduceerd. En ook al weten we niet precies hoeveel scholen er met PBS werken, het lijkt erop dat het aantal scholen voor voortgezet onderwijs minder is dan scholen in het primair of speciaal onderwijs. Als Windesheim Expertisecentrum PBS krijgen we wel steeds meer vragen vanuit het VO (én MBO) voor PBS. Zo zijn er onlangs meerdere VO scholen gestart met een oriëntatie traject.
Uit de literatuur (o.a. Estrapala et al., 2021) komt naar voren dat het implementeren van PBS in VO scholen ingewikkelder is. Dit heeft te maken met de omvang van de scholen, de manier waarop VO scholen georganiseerd zijn (bijvoorbeeld in secties), het creëren van draagvlak in het team en de leeftijd van de leerlingen. Ook uit de praktijk horen we verhalen dat implementatieprocessen in het VO complex kunnen zijn. Vragen die daarbij spelen zijn: hoe krijg je het team mee? Hoe zorg je voor duurzame implementatie? Hoe maak je PBS op maat?
Daarom zijn we trots op het feit dat we in juli 2024 een subsidie toegekend hebben gekregen van NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek)(opent in nieuw tabblad) om te onderzoeken wat succesfactoren en uitdagingen zijn bij de implementatie van PBS in het Nederlandse VO. Het consortium bestaat uit Hogeschool Windesheim, Praktikon en vier VO scholen: Melanchthon Kralingen en Melanchthon Wilgenplaslaan uit Rotterdam, het Corderius college uit Amersfoort en het Zuiderzeecollege uit Zaandam. Dit schooljaar bestuderen we de literatuur en praten we met internationale PBS experts, Nederlandse PBS coaches en de vier scholen. Dat is de eerste fase van ons project.
Opbouw onderzoeken doel
Eerst wordt er een systematische literatuurstudie gedaan. Daarnaast raadplegen de onderzoekers internationale en nationale experts. Maar ook de scholen worden bevraagd: wat zijn succesfactoren en zaken waar je rekening mee moet houden als je met SWPBS in het VO aan de slag gaat. Daarbij zoomen we in op de specifieke Nederlandse onderwijscontext. Met deze bevindingen kunnen wij scholen voor voortgezet onderwijs nog beter ondersteunen in het creëren van een veilige, inclusieve leeromgeving voor alle leerlingen op VO-scholen door middel van SWPBS.
Oproep
Ben jij PBS coach en begeleid jij VO scholen? En wil jij horen wat de studie heeft opgeleverd en met andere PBS coaches in gesprek over wat werkt (en waar je tegen aanloopt)?
Meld je dan aan voor de focusgroep op 3 februari in de ochtend bij Monique Nelen via mjm.nelen@windesheim.n(opent in nieuw tabblad).
Maximaal 8 PBS coaches kunnen aan deze focusgroep deelnemen. Op deze manier help je ons ook nog eens bij ons onderzoek
Meer weten over dit onderzoeksproject?
Vervolg
In het voorjaar 2025 dienen we een plan in bij NRO voor een subsidie voor de tweede fase van het project. Het is de bedoeling dat we met de opgedane kennis uit fase 1 VO scholen gaan begeleiden bij het implementeren van PBS. We zijn benieuwd!
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)