Onderzoeksvenster Technologie voor de samenleving
Onderzoek dat VERslimt
We zijn 24/7 connected. Produceren, leren en werken worden door de komst van slimme technologie nog een stuk eenvoudiger. En dat maakt industrieën wendbaar. Robotica is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. En alle sectoren profiteren van technologische vooruitgang. De maakindustrie kan sneller produceren dankzij 3D-printen. We zijn steeds beter in staat om duurzame hightechmaterialen te ontwikkelen, te assembleren én die aan het einde van hun levensduur te recyclen. De wijkverpleegkundige houdt online een vinger aan de pols en een diabetespatiënt bedient vanuit huis zijn eigen insulinepomp via een app. In het onderwijs ondersteunen serious gaming en digitale geletterdheid de verschillende leerbehoeften van alle scholieren en studenten. Kortom, technologie draagt bij aan het oplossen van een breed scala aan industriële en maatschappelijke vraagstukken.
Wij kijken VERder
Naast de kansen die dit ons biedt, is het ook belangrijk om de impact ervan op ons werk en leven in kaart te brengen en daarvoor de juiste randvoorwaarden te creëren. Dit vraagt om nieuwe methodieken, aanpassingen in bedrijfsvoering en een leven lang leren door een sterk(er) veranderende beroepsinhoud. Denk daarbij aan het volgende. Voor het realiseren van de energietransitie moet eerst de technologische infrastructuur op orde zijn voor we de gaskraan definitief dichtdraaien. Bij informatievoorziening via social media is niet altijd duidelijk wie de bron van de informatie is. Dit dwingt ons scherp te blijven en al de feiten te verifiëren. Docenten hebben aanvullende kennis nodig op het gebied van ICT en mediawijsheid om digitaal lesmateriaal effectief in te zetten in het onderwijs.
Ons onderzoek naar technologie voor de samenleving
De onderzoekers van hogeschool Windesheim ondersteunen het werkveld bij deze vraagstukken met expertise en allerlei kennisproducten. Praktijkgericht multidisciplinair onderzoek, waarbij de verwevenheid tussen technologie, industriële ontwikkeling en het menselijk handelen centraal staat. Het onderzoek richten we samen met partners in. En we voeren dit onderzoek vervolgens uit met, over én voor al onze partners.
Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.
Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.
Of het nu gaat om digitalisering, om automatisering of om robotisering: het bedrijfsleven innoveert volop. Hieraan draagt de onderzoeksgroep zijn steentje bij.
Een aanpak ontwikkelen voor hoe je energie bespaart én schone energie inzet in de gebouwde omgeving: dé onderzoeksopdracht van onze lector Jeike Wallinga.
Hét innovatiecentrum voor (groene) kunststoffen, vezels en composieten. Hier initiëren en faciliteren diverse partners businessdriven kennisontwikkeling.
De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.
Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.
Van een tweede leven voor afgedankte windmolens tot fietsen van kunststof: lector Margie Topp en haar team richten zich op de verwerking van kunststoffen.
Liesbeth Rijsdijk en haar team zijn hét kennisplatform voor duurzaam ondernemen: van hergebruik van grondstoffen tot een stuk minder afval en vervuiling.
Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.
Hoe spreid je risico’s en hoe verbeter je de positie van bedrijven in leveranciersketens? Samen met zijn team buigt lector Michiel Steeman zich hierover.
Samen met hightechbedrijven kansen creëren én innovatiekracht vergroten: dat is het doel van TechForFuture. Een samenwerking tussen Saxion en Windesheim.
Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.
Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.
Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.