Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksvenster Technologie voor de samenleving

Banner image
Inleiding

Onderzoek dat VERslimt

We zijn 24/7 connected. Produceren, leren en werken worden door de komst van slimme technologie nog een stuk eenvoudiger. En dat maakt industrieën wendbaar. Robotica is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. En alle sectoren profiteren van technologische vooruitgang. De maakindustrie kan sneller produceren dankzij 3D-printen. We zijn steeds beter in staat om duurzame hightechmaterialen te ontwikkelen, te assembleren én die aan het einde van hun levensduur te recyclen. De wijkverpleegkundige houdt online een vinger aan de pols en een diabetespatiënt bedient vanuit huis zijn eigen insulinepomp via een app. In het onderwijs ondersteunen serious gaming en digitale geletterdheid de verschillende leerbehoeften van alle scholieren en studenten. Kortom, technologie draagt bij aan het oplossen van een breed scala aan industriële en maatschappelijke vraagstukken.

Wij kijken VERder

Naast de kansen die dit ons biedt, is het ook belangrijk om de impact ervan op ons werk en leven in kaart te brengen en daarvoor de juiste randvoorwaarden te creëren. Dit vraagt om nieuwe methodieken, aanpassingen in bedrijfsvoering en een leven lang leren door een sterk(er) veranderende beroepsinhoud. Denk daarbij aan het volgende. Voor het realiseren van de energietransitie moet eerst de technologische infrastructuur op orde zijn voor we de gaskraan definitief dichtdraaien. Bij informatievoorziening via social media is niet altijd duidelijk wie de bron van de informatie is. Dit dwingt ons scherp te blijven en al de feiten te verifiëren. Docenten hebben aanvullende kennis nodig op het gebied van ICT en mediawijsheid om digitaal lesmateriaal effectief in te zetten in het onderwijs.

Onze lectoraten binnen dit venster

Ons onderzoek naar technologie voor de samenleving

De onderzoekers van hogeschool Windesheim ondersteunen het werkveld bij deze vraagstukken met expertise en allerlei kennisproducten. Praktijkgericht multidisciplinair onderzoek, waarbij de verwevenheid tussen technologie, industriële ontwikkeling en het menselijk handelen centraal staat. Het onderzoek richten we samen met partners in. En we voeren dit onderzoek vervolgens uit met, over én voor al onze partners.

Van ICT-vloeren die bewegingspatronen registreren tot apps in de gymles. Lector Ivo van Hilvoorde richt zich met zijn team op sportdidactische innovaties.

Journalistiek moet problemen signaleren, maar ook aanzetten tot het nadenken over oplossingen. Hoe? Dit onderzoekt lector Liesbeth Hermans met haar team.

Of het nu gaat om digitalisering, om automatisering of om robotisering: het bedrijfsleven innoveert volop. Hieraan draagt de onderzoeksgroep zijn steentje bij.

Een aanpak ontwikkelen voor hoe je energie bespaart én schone energie inzet in de gebouwde omgeving: dé onderzoeksopdracht van onze lector Jeike Wallinga.

Hét innovatiecentrum voor (groene) kunststoffen, vezels en composieten. Hier initiëren en faciliteren diverse partners businessdriven kennisontwikkeling.

De kloof overbruggen tussen ICT-innovaties en de structurele inbedding hiervan in de zorg: daar staat het lectoraat onder leiding van Marike Hettinga voor.

Of het nu gaat om cyberpesten, mediaopvoeding of om gaming: lector Peter Nikken onderzoekt de rol van (sociale) media vanuit het perspectief van de jeugd.

Van een tweede leven voor afgedankte windmolens tot fietsen van kunststof: lector Margie Topp en haar team richten zich op de verwerking van kunststoffen.

Liesbeth Rijsdijk en haar team zijn hét kennisplatform voor duurzaam ondernemen: van hergebruik van grondstoffen tot een stuk minder afval en vervuiling.

Ons onderwijs wordt continu uitgedaagd om positie in te nemen ten aanzien van ICT-innovaties. Onze lector Anneke Smits biedt scholen de nodige handvatten.

Hoe spreid je risico’s en hoe verbeter je de positie van bedrijven in leveranciersketens? Samen met zijn team buigt lector Michiel Steeman zich hierover.

Samen met hightechbedrijven kansen creëren én innovatiekracht vergroten: dat is het doel van TechForFuture. Een samenwerking tussen Saxion en Windesheim.

Goed onderwijs in wetenschap en techniek begint met goede leerkrachten. Binnen TechYourFuture bundelen meerdere hogescholen en universiteiten hun krachten.

Hoe vergroot je de veerkracht van bewoners en ondernemers in de wijk? Hoe creëer je meer eenheid tussen de gebouwde en de beleefde stad? Het lectoraat Urban Innovation gaat hiermee aan de slag.

Contact

Wil je meer weten over ons onderzoek, onze onderzoekers of projecten? Dat kan! Bel of mail het informatiecentrum.

Lectoren

Maak kennis met onze lectoren

Teaser image

Dr. ir. Erik Fledderus, lector

Erik Fledderus is lector bij het lectoraat Digital Business & Society en doet daarbij onderzoek op het vlak van Industriële Automatisering & Robotica, digitalisering in het mkb en de maatschappij.

Teaser image

Dr.ir. Marike Hettinga, lector

De multidisciplinaire (research)achtergrond van onze lector Marike Hettinga is waardevol om structurele inbedding van ICT-innovaties in de zorg te helpen realiseren.

Teaser image

Dr. Ivo van Hilvoorde, lector

Dr. Ivo van Hilvoorde is sportfilosoof en lector Bewegen, School en Sport. Hij onderzoekt onder meer de kwaliteit van bewegingsonderwijs en de relatie met de (georganiseerde) sport.

Teaser image

Dr. Peter Nikken, lector

Peter Nikken onderzoekt het mediagebruik van kinderen en jongeren in de gedigitaliseerde samenleving en de rol die hun ouders en beroepskrachten daarin spelen.

Teaser image

Dr. Liesbeth Rijsdijk, lector

Liesbeth Rijsdijk richt zich als lector Netwerken in een Circulaire Economie op de transitie van een (dominante) lineaire economie naar een circulaire, met oog voor mens en ecologie.

Teaser image

Dr. Anneke Smits, lector

Dr. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT en doet praktijkgericht onderzoek naar onderwijsinnovatie in verbinding met allerlei relevante technologieën.

Teaser image

Dr. Michiel Steeman, lector

Doel van Supply Chain Finance-lector Michiel Steeman is om met zijn team zoveel mogelijk onderzoek te doen in samenwerking met alle bedrijven, banken en logistieke dienstverleners.

Teaser image

Dr. Margie Topp, lector

Margie Topp is lector Kunststoftechnologie bij Windesheim en gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van composietmaterialen en polymeertechnologie.

Teaser image

Dr. Evert-Jan Velzing, lector

Samen met onderzoekers en studenten werkt Evert-Jan als lector Urban Innovation aan inclusieve en duurzame stadsontwikkeling. Doel is de economische, sociale en ecologische verbanden te versterken.

Teaser image

Dr. Jeike Wallinga, lector

Met haar technisch inzicht als natuurkundige en uitgebreide ervaring in programmamanagement combineert Jeike Wallinga bij Windesheim haar passie voor duurzaamheid in de rol van lector Energietransitie

Nieuws

Blijf op de hoogte

Teaser image

Terugblik inspiratieavond Kunst van het lesgeven

18 november 2024
Teaser image

De twee gescheiden werelden van psychiatrie en kanker

18 november 2024
Teaser image

Nieuwe mbo-keuzedeel geeft inzicht in 63% van alle bedrijven

12 november 2024
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Loopt’t, lukt’t, leeft’t

4 november 2024
Teaser image

Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024
Teaser image

Kennis, talent en kapitaal voor startups in Oost-Nederland

4 oktober 2024
Teaser image

Weekend van de Wetenschap in Almere en Zwolle

3 oktober 2024
Teaser image

‘Succes toepassing technologie in de zorg is gebaat bij het maken van bewuste keuzes’

3 oktober 2024
Teaser image

Jeugdzorg in Overijssel start met grootschalige inzet van ervaringskennis

26 september 2024
Teaser image

De verbindende kracht van familiebedrijven

20 september 2024
Teaser image

Onderzoeker Marieke Veltman promoveert op wickedness in het hoger onderwijs

19 september 2024
Teaser image

Niet de medaille, maar het kind centraal

17 september 2024
Events