In deze 4-daagse cursus ontwikkelen jullie als team een visie op effectief reken-wiskundeonderwijs in een multiculturele setting binnen jullie onderwijsorganisatie.
Jullie evalueren samen het huidige reken-wiskundeonderwijs en verdiepen je in vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische aspecten. Elk teamlid ontwerpt een plan voor gerichte ondersteuning, afgestemd op de diversiteit in rekenervaringen, rekenniveaus, culturele achtergronden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit kan een lessenserie, lesbrief of nieuw lesmateriaal zijn.
De cursus is alleen beschikbaar voor teams die werkzaam zijn binnen dezelfde (koepel)organisatie. Het programma kan op maat worden gemaakt, zodat alle teamleden gelijktijdig getraind worden en de opgedane kennis direct in de school kan worden toegepast. Zo werk je samen met collega's en leerlingen aan beter reken-wiskundeonderwijs.
Weten of deze cursus bij jullie past?
Studieprogramma Reken-wiskunde binnen een multiculturele onderwijssetting
-
-
Inhoud opleiding
We starten meteen met het verzamelen en analyseren van gegevens om een ontwerp te maken voor één of meerdere leerlingen. Dit kan een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal zijn, inclusief een handleiding voor je collega’s. In het ontwerp leg je vast hoe je vakinhoudelijke en vakdidactische ondersteuning biedt, afgestemd op de talenten en onderwijsbehoeften van de leerling(en).
Enkele weken na de vierde bijeenkomst lever je een praktijkopdracht in en ontvang je een individuele beoordeling van de trainer. De totale studiebelasting, inclusief de opdracht, bedraagt 48 uur.
Het programma bestaat uit 4 bijeenkomsten van elk 3 uur en ziet er als volgt uit:
Bijeenkomst 1
- Uitbreiding van kennis van doelen en rekenleerlijnen en didactiek.
- Uitbreiding van kennis over rekenleerprocessen en de factoren die daar een rol bij kunnen spelen, zoals taal en het multiculturele perspectief.
- Toelichting op hoe jullie zicht kunnen krijgen op de rekenontwikkeling van leerlingen in een multicultureel perspectief.
Na deze bijeenkomst kies je een leerling uit je eigen praktijk waarover je informatie gaat verzamelen. Daarnaast krijg je artikelen over rekenonderwijs om door te nemen.
Bijeenkomst 2
- Practicum: samenvatting van de tot nu toe geanalyseerde gegevens van de door jou gekozen leerling.
- Aan de hand van een interactieve presentatie krijg jullie de nodige kennis en handreikingen zodat iedereen wordt toegerust voor het uitvoeren van een rekengesprekonderzoek.
- Kennisuitbreiding over rekenen en taal in multicultureel perspectief: presentatie met toepassingsopdrachten.
Na deze bijeenkomst gaan jullie verder met het analyseren van de gegevens. Vervolgens voert iedereen een rekengesprekonderzoek uit, gericht op het achterhalen van de onderwijsbehoeften van jouw leerling. Ook krijgen jullie weer een aantal artikelen om te lezen.
Bijeenkomst 3
- Practicum: uitwisseling en peerfeedback op het uitgevoerde gespreksonderzoek.
- Uitbreiding van kennis over vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogisch aspecten van reken-wiskundeonderwijs.
- Presentatie over talige en visueel-schematische ondersteuning met een toepassingsopdracht.
- Betekenis verlenen aan gegevens en uitbreiding van kennis over manieren van afstemming op onderwijsbehoeften.
Na bijeenkomst 3 zetten jullie de volgende stap naar het ontwikkelen van een lessenserie, lesbrief of lesmateriaal. Daarnaast onderzoeken jullie of er binnen jullie organisatie een duidelijke visie op reken-wiskundeonderwijs bestaat.
Bijeenkomst 4
- Elementen van goed reken-wiskundeonderwijs (met perspectief op rekenen in de 21ste eeuw) en maatschappelijke gecijferdheid in een meertalige context.
- Betekenis van de praktijkopdracht rondom de leerling voor de visie op reken-wiskundeonderwijs in een multiculturele onderwijssetting. Ook kom je tot aanbevelingen voor je eigen werkplek op groeps- en schoolniveau.
- Presentatie door cursisten van de (tot dan toe) uitgewerkte praktijkopdracht. Daarnaast is er gelegenheid voor feedback van collega’s (teamleden) en om collega’s (teamleden) te voorzien van feedback.
Studiemateriaal
Tijdens de eerste bijeenkomst ontvangen deelnemers een cursusmap met hand-outs en cursusmateriaal.
Blijf op de hoogte
Volg Professionaliseren in het Onderwijs op LinkedIn (opent in nieuw tabblad)voor het laatste nieuws en actuele startdata.
-
Toelating
Deze cursus is exclusief voor onderwijsteams binnen dezelfde (koepel)organisatie. We bieden een vast programma aan, dat aangepast kan worden aan jullie specifieke organisatie. Zo worden alle teamleden tegelijk getraind en kunnen jullie de opgedane kennis direct toepassen in de praktijk.
-
Offerte aanvragen
Geïnteresseerd in deze groepscursus? Neem geheel vrijblijvend contact op met Sandra Ehrenhard via llobe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad). Geef eventuele wensen met betrekking tot het cursusprogramma en de locatie aan ons door. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Basisvaardigheden bij Windesheim
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van basisvaardigheden. We bieden actueel onderwijs dat perfect past bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
Na de opleiding
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Met deze cursus vergroot jouw team de kennis en vaardigheden rond reken-wiskundeonderwijs in een multiculturele setting. Jullie ontwikkelen als team en individueel lessenseries, lesbrieven of lesmateriaal. Dit stem je af op de talenten en behoeften van de leerlingen. Zo draagt jouw team bij aan beter reken-wiskundeonderwijs binnen de school.
-
Kosten
De kosten zijn afhankelijk van de gemaakte afspraken.
Er zijn meerdere opties om de studie (deels) te bekostigen.
Leslocatie
Op jouw locatie of op Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Diploma
Bewijs van deelname