Weten hoe we gezamenlijk een actieve leercultuur creëren?
De arbeidsmarkt is volop in beweging. Door de toenemende technologisering en digitalisering veranderen de eisen die aan werknemers en leidinggevenden gesteld worden steeds sneller. Wat vragen die veranderingen van ons als het gaat om kennis en skills? Wat is het belang van een leven lang ontwikkelen en hoe bevorderen we samen een actieve(re) leercultuur in organisaties? Door praktijkonderzoek in én met (mkb-)bedrijven, brancheorganisaties en onderwijsinstellingen worden deze vragen beantwoord.
Lectoraat in beeld
Razendsnelle ontwikkelingen stellen steeds weer nieuwe eisen aan medewerkers en leidinggevenden. Het is belangrijk om wendbaar en up-to-date te blijven. Het lectoraat doet daarom onderzoek naar manieren waarop de leercultuur te stimuleren is. Om dit praktisch toepasbaar te maken doen we dit samen met het bedrijfsleven en kennispartners uit de regio. In deze video zie je een voorbeeld van de samenwerking tussen het lectoraat Leven Lang Ontwikkelen, het scholingsadviesbureau van de sociale partners in de metaalbewerking (OOM) en het mkb-bedrijf Havelaar en Hak.
Onze projecten
-
Macro: (regionale) netwerken om werkenden in ontwikkeling te krijgen en houden
Om leven lang ontwikkelen voor individuele medewerkers in gang te zetten heeft de omgeving van de organisatie ook invloed. Die context – het ecosysteem - waarin ook andere (private) organisaties, sociale partners, overheidspartijen en onderwijspartijen, moet zodanig vormgegeven worden dat het niet alleen een positieve leercultuur van de organisatie voedt op meso niveau maar ook het lerend en innovatief vermogen van beroepsprofessionals op microniveau.
Belangrijkste vraag is: hoe kan je dergelijke publiek-private learning communities zodanig inrichten dat zij bijdragen aan het vermogen van beroepsprofessionals om zich continu te kunnen ontwikkelen?
-
SMART4L: een leergemeenschap en platform om (inter)regionale samenwerking voor ICT-gedreven innovatie in logistiek te versnellen
Hoe kunnen we het lerende vermogen van logistieke bedrijven en de inzetbaarheid van de medewerkers van logistieke bedrijven vergroten?
-
ENABLE DEM: Learning communities om innovaties in dementiezorg te accelereren
Hoe bevorderen bestaande leergemeenschappen in de dementiezorg een leven lang leren en innovatie? En hoe kunnen ze duurzaam worden ingezet?
-
Leven Lang Ontwikkelen Innovatiehub Oost-Nederland
Hoe kunnen we initiatieven op het gebied van LLO bundelen om bij te dragen aan maatschappelijke uitdagingen als de energie-, digitale- en zorgtransitie?
-
Zwolse koers
Hoe kunnen we de uitval van studenten verminderen en de doorstroom van mbo naar hbo bevorderen?
-
Hybride professionals: verbinden van het technisch bedrijfsleven en het technisch beroepsonderwijs
Hoe kunnen organisaties hybride professionals aantrekken en behouden en welke rol speelt HRM-beleid en leiderschap hierbij?
-
Gas erop! Leergemeenschappen in de installatiebranche
Hoe zetten we effectieve, duurzame leergemeenschappen op in de installatiebranche om leren en innoveren op de werkvloer te bevorderen?
-
Vakcommunity LLO
Hoe heeft het thema LLO een belangrijke plaats gekregen bij de bacheloropleidingen human resource management, bedrijfskunde, bestuurskunde, business studies?
-
CHANGE GEAR: Learning communities als innovatieversneller voor de logistieke sector
Hoe kunnen logistieke bedrijven onze blauwdruk gebruiken voor het succesvol opzetten van leernetwerken, zodat ze hun innovatievermogen te versterken?
-
SHAREHOUSE: leren en innoveren met de nieuwste technologieën in het warehouse van de toekomst
Hoe kunnen we (kleinere) logistieke bedrijven en technische en/of logistiekstudenten meenemen in de razendsnelle technologische vernieuwingen?
-
-
Meso: stimuleren van een leercultuur in organisaties
Hoe maken organisaties het aantrekkelijk voor werkenden om zich te ontwikkelen? Binnen deze onderzoekslijn proberen we antwoord te geven op deze vraag op mesoniveau.
We willen organisaties stimuleren om een leercultuur te realiseren waarin aandacht is voor leerrijke taken, samenwerkend leren, een veilige omgeving waarin geëxperimenteerd en fouten gemaakt mogen worden, op leren gericht leiderschap, leerprocessen die gekoppeld worden aan bestaande structuren en processen en ten slotte kennis en ervaring op een structurele manier van buiten de organisatie halen.
Belangrijkste vraag is: hoe geef je de kennis over de bouwstenen van een leercultuur, concreet vorm binnen organisaties zodat beroepsprofessionals zich uitgenodigd en uitgedaagd voelen om zich continu te ontwikkelen?
-
Quickscan Leercultuur
Hoe kan de Quickscan leercultuur die we samen met TNO ontwikkelen inzicht geven in de leercultuur van bedrijven en deze vervolgens verbeteren?
-
Skillsgericht werven en ontwikkelen in het mkb
Hoe zetten we skills centraler in deze (overspannen) arbeidsmarkt? Ontdek onze praktische tool voor het skillsgericht werven én ontwikkelen van medewerkers.
-
Leercultuur in het mkb, geen luxe maar noodzaak
Hoe kunnen bedrijven een cultuur creëren waarin leren en ontwikkelen een vanzelfsprekend onderdeel is van het werk zodat de diversiteit aan menselijk kapitaal optimaal wordt benut?
-
Upgrade jezelf: Evaluatie Scholingsbudgetten voor werkgevers
Geeft het ontwikkelfonds ‘Upgrade Jezelf’ een impuls aan een leven lang ontwikkelen van medewerkers en de wendbaarheid van organisaties?
-
Sleutelen aan een proactieve leercultuur
Op welke manier kunnen technische mkb-bedrijven tot een leercultuur komen waarin medewerkers worden gestimuleerd zich voortdurend te blijven ontwikkelen?
-
-
Micro: Eigen regie van werkenden versterken
Hoe pak ik als werknemer eigen regie op mijn ontwikkeling en welke ondersteuning van mijn leidinggevende heb ik hierin nodig? Die vraag staat centraal binnen deze onderzoekslijn.
Uitgangspunt op microniveau zijn de beroepsprofessionals die zo veel mogelijk het heft in handen nemen voor hun eigen ontwikkeling. Weten zij wat daar voor nodig is, willen ze dat ook, kunnen en durven ze dan stappen te nemen en is er ruimte en middelen om dit in gang te zetten? Daar hebben werkgevers een cruciale rol in. Dichtbij de medewerker gaat dat vaak om de leidinggevende die de medewerker ondersteunt in het nemen van eigen regie.
De belangrijkste vraag is hier: Hoe pak ik als werknemer eigen regie op mijn ontwikkeling en welke ondersteuning van mijn leidinggevende heb ik hierin nodig?
-
Eigen regie op autonomie
Hoe kunnen we de autonomie van werknemers vergroten, waardoor ze beter in staat zijn om regelcapaciteit te versterken en eigen regie skills te ontwikkelen?
-
Ontwikkeling van praktijkopgeleide medewerkers in de energietransitie
Hoe kunnen we praktijkopgeleide medewerkers in de energiesector stimuleren en begeleiden naar beroepen die door de energietransitie ontstaan?
-
Groei vooruit: evaluatie ontwikkelfonds individuele scholingsbudgetten
Wat is de invloed van scholing op de wendbaarheid van inwoners in de regio Zwolle?
-
Evaluatie Grip op loslaten
Hoe laat je de traditionele werkcultuur en leiderschapsstijlen los en zet je dit om naar een meer flexibele organisatie en persoonlijke leiderschapsstijlen?
-
O&O Samen sterk voor eigen regie
Hoe stimuleer je werkgevers en werknemers om meer regie te nemen over hun eigen ontwikkeling? We vinden antwoord op deze vraag in een lerend netwerk.
-
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het Windesheimlectoraat Leven Lang Ontwikkelen publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.
Interorganizational Learning : a Conceptualization of Public-Private Learning Communities
De belangrijkste logistieke skills in een veranderende warehousecontext : ontwerp, validatie en resultaten van de Logistics Skills of the Future-scan
Medewerkers zelf aan het roer van hun ontwikkeling
Van taal naar tool : onderbouwd samenwerken via Learning Communities in de Logistiek
Hybride professionals in de techniek : naar een sterke verbinding tussen het technisch beroepsonderwijs en het technisch bedrijfsleven
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Vibeke Oenema.
Neem ook een kijkje op onze LinkedIn-pagina(opent in nieuw tabblad)