Leercultuur in het mkb, geen luxe maar noodzaak
Op welke manier kunnen technische mkb-bedrijven tot een leercultuur komen waarin medewerkers worden gestimuleerd zich voortdurend te blijven ontwikkelen?
- Lectoraat: Leven Lang Ontwikkelen
- Betrokken onderzoekers: Rosalie Korevaar, Evelien Petter Mikx, Ineke de Ruiter, Julia Slatius en Vibeke Oenema
- Financier: SIA RAAK
- Partners: Powerspex, Fontijne Holland, Polderstaal, Colpro, Mateboer Groep, Van de Grijp IGS, VDR Bouwgroep, Schuttebouw, ICL BV, Ridder systems, Hanzestrohm, Bouwend Nederland regio Oost, Stichting OOM, VNO-NCW regio midden, TechYourFuture, Human Capital Agenda Regio Zwolle en Arbeidsmarktregio Zwolle
Mkb-bedrijven onderzoeken leercultuur
Aangejaagd door hogere klanteisen, het snelle tempo van technologische ontwikkelingen en demografische verschuivingen en daaruit voortvloeiende toenemende personeelstekorten, staan mkb-bedrijven voor de uitdaging om te investeren in adaptiviteit en leervermogen van hun medewerkers. Mkb-bedrijven en hun medewerkers zullen steeds slimmer gebruik moeten maken van nieuwe technologie en zichzelf continu moeten doorontwikkelen. Vooral voor praktisch opgeleide medewerkers ligt er een uitdaging om ze proactief te stimuleren en een cultuur te creëren waarin leren en ontwikkelen een vanzelfsprekend onderdeel is van het werk en waarbij de diversiteit aan menselijk kapitaal optimaal wordt benut. In zo’n werkomgeving ontstaan steeds meer creatieve samenwerkingsprocessen tussen een verscheidenheid aan mensen binnen de organisatie, tussen bedrijven onderling en met onderwijsinstellingen.
Veel mkb-bedrijven onderschrijven de noodzaak van zo’n leercultuur. Echter, deze bedrijven ervaren dat het hen zelf onvoldoende lukt om een leercultuur van de grond te krijgen. Het is lastig voor mkb-bedrijven om inzicht te krijgen in de eigen leercultuur en te achterhalen welke interventies passen om deze cultuur concreet te verbeteren.
Aanpak
In dit project onderzoeken we samen met tien mkb-bedrijven hun leercultuur door middel van een gevalideerde leercultuurscan en door het toepassen en monitoren van leer- en ontwikkel interventies. Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelen we een toolbox met een set van interventies voor de mkb-praktijk. Deze interventies voor een leercultuur leiden tot (praktische) kennisontwikkeling voor mkb-bedrijven, onderwijs en wetenschap.
Doel
Het ontwerpen, implementeren en evalueren van interventies om de leercultuur in mkb-bedrijven te verbeteren. Zo wordt duidelijk welke interventies mkb-organisaties kunnen toepassen om een verbetering te realiseren op de dimensies van de leercultuur en de gehele leercultuur van het bedrijf.
Meer weten?
Neem contact op met: Rosalie Korevaar, onderzoeker Leven Lang Ontwikkelen
Stuur Rosalie een mail(opent in nieuw tabblad)