Centre of Expertise TechForFuture
- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
- TechForFuture
Weten hoe we samen met hightechbedrijven nieuwe kansen creëren?
Het Centre geeft een impuls aan missiebeleid en sleuteltechnologieën door praktijkgericht onderzoek te doen. Al de door ons ontwikkelde kennis komt direct ten goede aan het onderwijs en de regio. Bij elk project zijn bedrijven, lectoren, onderzoekers, docenten en studenten betrokken. Samenwerking tussen de twee hogescholen Saxion en Windesheim en de breedte van het onderzoek zorgt voor interessante synergie. Hierdoor dragen we bij aan de innovatiekracht en groei van de regio Oost.
Voor studenten
Bij TechForFuture werk je met bedrijven, lectoren, onderzoekers, docenten en andere studenten aan maatschappelijke en economische vraagstukken op het gebied van systeeminnovatie en productvernieuwing. Je verbetert niet alleen je kwalitatieve technologische kennis, maar je leert hier ook hoe je zelfstandig onderzoek uitvoert. Bovendien levert het je een waardevolle werkveldervaring op bij de vooraanstaande hightechbedrijven in Oost-Nederland. Zo leer je de vertaling te maken van kennis naar praktijk.
Lees meer over jouw bijdrage als student(opent in nieuw tabblad)
Voor bedrijven
Wij zijn dé partner voor hightechbedrijven in de regio. Samen werken we aan internationaal onderzoek voor nieuwe producten en systemen, bijvoorbeeld op het gebied van toepassing van hightech-mechatronica, nanotechnologie, smart materials, kunststoffen en ICT. Wij verbinden de belangrijke regionale, nationale en internationale kennispartners met elkaar. Ons onderzoek draagt daarmee rechtstreeks bij aan de ontwikkeling van een van de belangrijkste innovatieregio’s op het gebied van missiebeleid en sleuteltechnologieën.
Onze experts bij TechForFuture
Dr. ir. Albert ten Busschen, associate lector
Dr. ir. Albert ten Busschen is associate lector en gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van ontwerp, constructie en vervaardiging van kunststofcomposiet-producten.
Dr. ir. Geert Heideman, associate lector
Onze associate lector dr. ir. Geert Heideman is gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van polymeer- en rubbertechnologie en kartrekker van de onderzoekslijn Additive Manufacturing.
Dr.ir. Marike Hettinga, lector
De multidisciplinaire (research)achtergrond van onze lector Marike Hettinga is waardevol om structurele inbedding van ICT-innovaties in de zorg te helpen realiseren.
Dr. ir. Henri ter Hofte, senior onderzoeker datagedreven energietransitie
Met zijn ervaring op het snijvlak van ICT en gedrag én zijn expertise in duurzame energie, is senior onderzoeker Henri ter Hofte betrokken in de lijn Datagedreven energietransitie.
Lena Lappa, docent-onderzoeker
Docent-onderzoeker Lena Lappa heeft een achtergrond als structural engineer voor olie en gas. Binnen het lectoraat zoekt ze naar nieuwe toepassingen voor composieten in de energiesector.
LinkedIn (opent in nieuw tabblad)Dr. Hilco Prins, onderzoeker
Docent-onderzoeker Hilco Prins doet onder meer praktijkgericht onderzoek in de zorg. Hij onderzoekt de inzet van verschillende eHealth-toepassingen door verpleegkundigen.
LinkedIn (opent in nieuw tabblad)Dr. Margie Topp, lector
Margie Topp is lector Kunststoftechnologie bij Windesheim en gespecialiseerd in onderzoek op het gebied van composietmaterialen en polymeertechnologie.
Blijf up-to-date
Terugblik inspiratieavond Kunst van het lesgeven
Woensdag 13 november organiseerden het Lectoraat Bewegen, School & Sport en het Jeugdsport Innovatiecentrum de inspiratieavond “De kunst van het lesgeven” ter ere van het pas uitgebrachte handboek "Loopt 't, Lukt 't, Leeft 't". Jeroen Koekoek en Wytse Walinga bouwen voort op deze ontwikkeling met een handboek dat binnen het (bewegings)onderwijs en daar buiten gebruikt kan worden. Tijdens de inspiratieavond werden we meegenomen in verschillende perspectieven op lesgeven en vierden we het handboek!
Loopt’t, lukt’t, leeft’t
Soms gaat een (sport)les niet helemaal lekker. Om dan bij te kunnen sturen, gebruiken veel lesgevers in bewegingsonderwijs en jeugdsport het model loopt’t, lukt’t, leeft’t van Chris Hazelebach. Dit model krijgt nu een verdiepende laag door het nieuwe handboek van Jeroen Koekoek (docent en associate lector Bewegen, School en Sport) en Wytse Walinga (docent en onderzoeker). Het biedt nieuwe inzichten vanuit de praktijk en onderzoek en maakt het model nog beter toepasbaar in de praktijk.
Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement
Op 17 oktober promoveert Bruno Oldeboom op klassenmanagement. In zijn proefschrift omschrijft hij wat er nodig is om als onderwijzer een goede en veilige sfeer te creëren. Bruno is onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.
Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie
Op donderdag 24 oktober wordt Joost van der Weide geïnstalleerd als lector Sociale Innovatie. In zijn lectorale rede gaat hij in op de kansen die sociale innovatie biedt. Er is volgens hem te veel arbeidspotentieel dat onbenut blijft. Dat is zowel maatschappelijk als economisch gezien een gemiste kans.
Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten
Er is een verband tussen schermtijd en mentale gezondheid. Uit onderzoek van het lectoraat Jeugd & Media blijkt dat een groot deel van de studenten niet tevreden is over hun smartphonegebruik. Hoe krijgen studenten grip op hun smartphonegebruik?
Weekend van de Wetenschap in Almere en Zwolle
Van 4 tot en met 6 oktober is het Weekend van de Wetenschap. Diverse organisaties en instellingen in de wetenschap en technologie openen dan hun deuren. Dat gebeurt door heel Nederland. Dit jaar ook met een bijdrage vanuit hogeschool Windesheim in Almere en Zwolle
Jeugdzorg in Overijssel start met grootschalige inzet van ervaringskennis
Het lectoraat GGZ en Samenleving gaat met 7 grote jeugdzorgorganisaties en 3 gemeenten in de provincie Overijssel ervaringskennis implementeren. Zij vormen samen het Leernetwerk Ervaringsdeskundigheid Jeugd Overijssel (LEJO).
Niet de medaille, maar het kind centraal
Het lectoraat Sportpedagogiek onderzoekt de rol van trainers en coaches in het bevorderen van een pedagogisch en daarmee veiliger sportklimaat voor kinderen. Het pleidooi van lector Nicolette Schipper-van Veldhoven: "Wij willen dat het kind centraal staat, niet de medaille voor het land."
Neem contact met ons op
Cookie instellingen
Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.