Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Jeugd

Banner image

Op de hoogte blijven?

Lees onze nieuwsbrief Gezond en Wel met Kennis
Inleiding

Weten hoe we alle kinderen gezond, veilig en kansrijk laten opgroeien?

Kinderen hebben recht op een optimale ontwikkeling, op goede zorg en op veiligheid. Naast ouders, dragen medeopvoeders, professionals binnen de jeugdsector en overheid verantwoordelijkheid voor hoe jeugdigen opgroeien. Het lectoraat Jeugd van hogeschool Windesheim werkt met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek aan vragen die hierover leven bij verschillende organisaties en instellingen. Zo werken we als onderzoekers en hogeschool actief mee aan een veilige opvoedomgeving van kinderen.

Lees meer over onze focus

Onderzoeksprojecten

Onze projecten

‎ 

  • Vliegwiel voor een lerende jeugdregio IJsselland
    •   Jeugd
    •   1 december 2023 - 1 oktober 2024

    Het doel is om jeugdigen en hun ouders gezond en kansrijk te kunnen laten opgroeien en opvoeden in een complexe samenleving, meer specifiek in de regio IJsselland.

  • Rijke Schooldag
    •   Jeugd
    •   1 oktober 2023 - 30 september 2024

    Het sociale kapitaal vanuit de wijk is belangrijk voor het vormgeven van de Rijke Schooldag om uitvoering te geven aan gelijke kansen voor álle kinderen en hun talenten.

  • Het gewone leven: Levensvaardigheden voor gezinshuizen
    •   Jeugd
    •   1 september 2023 - 31 augustus 2025

    Het doel van dit project is om op basis van bestaande interventies voor Levensvaardigheden met behulp van participatief actieonderzoek en quasi-experimenteel onderzoek samen met gezinshuisleden een nieuwe interventie te ontwikkelen afgestemd op hun situatie.

  • IncluZie
    •   Jeugd
    •   1 januari 2023 - 1 januari 2027

    INCLU-ZIE werkt aan kennis die het inclusief, gezond en kansrijk opgroeien in een complexe samenleving mogelijk maakt.

  • SCIN – Screen & Intervene
    •   Jeugd
    •   28 september 2022 - 31 maart 2029

    Met het onderzoek richt het lectoraat zich op het verminderen van het recidiverisico bij jeugdigen, het verbeteren van de geestelijke gezondheid van (voormalige) jeugdige delinquenten en het bereiken van positief maatschappelijk functioneren.

  • Kind! Wat zou jij doen?
    •   Jeugd
    •   1 mei 2022 - 1 november 2024

    Veel kinderen en jongeren voelen zich niet gehoord en gezien in het jeugdhulpsysteem. In dit ontwerpgerichte onderzoek richten we ons op jeugdigen die opgroeien in armoede, in een achterstandswijk of in vechtscheiding om samen met concrete oplossingen voor een pedagogische klimaatverbetering te komen.

  • PAR in het hoger onderwijs
    •   Jeugd
    •   1 februari 2022 - 1 september 2024

    Hbo-studenten doen participatief actieonderzoek over een vraagstelling en met een doelgroep naar hun eigen keuze.

  • Kinderen recht doen
    •   Jeugd
    •   1 juni 2021 - 30 juni 2024

    Een onderzoek om de behoeften van professionals in de jeugdzorg in kaart te brengen. Het doel is om repressie te verminderen en de autonomie van kinderen en ouders te versterken, zodat dit kan bijdragen aan het verminderen van repressieve en beperkende maatregelen (drang en dwang) in de zorg.

  • RKJ IJsselland - samen normaliseren
    •   Jeugd
    •   1 mei 2020 - 31 augustus 2024

    In dit project richten onze onderzoekers zich samen met jongeren, ouders, professionals uit de JGZ, het onderwijs en de jeugdhulp op welke nieuwe kennis, handvatten en concrete producten er nodig zijn om te kunnen normaliseren, ontzorgen en demedicaliseren.

Lectoraat in beeld

Ons lectoraat in beeld

Naast residentiële jeugdinstellingen en pleegzorg is er een nieuwe vorm van jeugdopvang ontstaan voor kinderen en jongeren die uit huis zijn geplaatst: de gezinshuizen. Gezinshuisouders combineren er een liefdevolle zorg met professionele ervaring en scholing in het jeugdwelzijnswerk of onderwijs. Onze lector Dorien Graas doet onderzoek naar dit soort opvang. Ze gaat langs bij een van de gezinshuizen die ze in het onderzoek op de voet volgt.

Lectoren en onderzoekers

Ontmoet onze lector en onderzoekers

Teaser image

Dr. Dorien Graas, lector

Dorien Graas doet als lector Jeugd onderzoek bij hogeschool Windesheim op het brede terrein van het veilig, gezond en kansrijk opgroeien van kinderen en jongeren.

Teaser image

Dr. Els Evenboer, associate lector

Socioloog en als associate lector betrokken bij diverse projecten. Ze is een ervaren onderzoeker op het gebied van jeugd & gezin en hulpverlening aan gezinnen met meervoudige en complexe problemen.

Teaser image

Dr. Bert Wienen, senior onderzoeker

Bert Wienen is als senior onderzoeker verbonden aan het lectoraat en doet onderzoek rondom de vraag hoe het toch kan dat steeds meer kinderen jeugdhulp nodig hebben.

Teaser image

Bas Rodijk, onderzoeker

Bas Rodijk is projectleider bij de RKJ Samen Normaliseren. Hij gaat onderzoeken hoe jongeren, ouders en hulpverleners uit de jeugdhulp denken over het begrip normaliseren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Dr. Marianne Welmers, senior onderzoeker

Marianne onderzoekt in de jeugdhulp thema’s als gezinsgericht en relationeel werken en de ontwikkeling van jeugd- en gezinsprofessionals. Ze is verbonden aan de opleiding Pedagogiek.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Eelco Boss, onderzoeker

Eelco is maatschappelijk werker, historicus, docent en onderzoeker. Interessegebieden: geschiedenis van het sociaal werk, jeugdzorg, politicologie en burgerschap.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Rogier Kattenberg, onderzoeker

Rogier Kattenberg is opgeleid als maatschappelijk werker en als socioloog. Zijn proefschrift gaat over normaliseren. Andere interesses: samenwerking onderwijs – jeugdhulp en de pedagogisch basis.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Sevgi Sevilir, onderzoeker

Sevgi Sevilir werkt als docent-onderzoeker bij het lectoraat Jeugd met specifieke aandacht voor hoe niet-westerse jongeren het leefklimaat binnen de residentiële jeugdzorg ervaren.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Taco Visser, onderzoeker

Taco Visser verzorgt de disseminatie van de onderzoeken naar het praktijkveld. Hij is rector aan het ATTC, podcasthost en promoveert op de pedagogische dimensie van het schoolleiderschap.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Tessa de Wild, onderzoeker

Tessa de Wild is orthopedagoog in het basisonderwijs en als junior onderzoeker werkzaam bij het lectoraat Jeugd. Haar expertise ligt op het snijvlak van het (basis)onderwijs en jeugdhulpverlening.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Jael Draijer, onderzoeker

Jael Draijer werkt als onderzoeker bij verschillende projecten. Ze wordt enthousiast van jongeren en hun interesses en ervaringen, en zet die dan ook graag centraal in het onderzoek.

LinkedIn (opent in nieuw tabblad)
Teaser image

Tessy Gaykema, docent-onderzoeker

Tessy Gaykema werkt als docent-onderzoeker bij het lectoraat Jeugd met specifieke aandacht voor pedagogische basis en verbinden van onderwijs en onderzoek.

Teaser image

Ilse Schuurman, projectcoördinator

Ilse Schuurman biedt ondersteuning aan het lectoraat rondom de projecten op het gebied van organisatie en administratie.

Publicaties

Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties

Onze lector en de onderzoekers van het lectoraat Jeugd publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kunt (her)gebruiken.

Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs? Over de kracht van de pedagogische relatie in gezin, onderwijs en jeugdhulp.

  • 1 december 2017
  • Bijdrage aan periodiek
  • Dorien Graas, Peter Nikken

Wie maakt de dienst uit in opvoeding en onderwijs?

  • 27 november 2017
  • Lezing
  • Dorien Graas

Een alternatief voor antipestprogramma's op vso-scholen

  • 1 juni 2015
  • Bijdrage aan periodiek
  • Marjorie Beld, Peer van der Helm

Werken in trajecten bij jeugdhulp

  • 1 maart 2015
  • Artikel
  • Jos Baecke, Marianne Welmers - van de Poll, Jack de Swart

De hardnekkige mythe dat straffen helpt bij opvoeding in de gesloten jeugdzorg

  • 2014
  • Artikel
  • Peer van der Helm, Marjorie Beld, Geert-Jan Stams
Contact

Meer weten?

Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Ilse Schuurman.

Nieuws

Blijf up-to-date

Teaser image

Nieuwe methode voor het omgaan met culturele diversiteit in de zorg

17 december 2024
Teaser image

Nieuwe directeur kenniscentrum Technologie, Lars Evers: ‘Technische innovatie is mensenwerk’

16 december 2024
Teaser image

Regio Zwolle Monitor 2024: focus op brede welvaart

12 december 2024
Teaser image

Prijs voor onderzoek naar alarmvermindering op de NICU

3 december 2024
Teaser image

Duurzaam hergebruik van moeilijk te recyclen kunststof

2 december 2024
Teaser image

Hoe je generatieve AI slim inzet: drie do’s en drie don’ts

2 december 2024
Teaser image

De twee gescheiden werelden van psychiatrie en kanker

18 november 2024
Teaser image

Nieuwe mbo-keuzedeel geeft inzicht in 63% van alle bedrijven

12 november 2024
Teaser image

Nieuwe directeur Kenniscentrum Bewegen & Educatie

7 november 2024
Teaser image

Loopt’t, lukt’t, leeft’t

4 november 2024
Teaser image

Onderzoeker Bruno Oldeboom promoveert op klassenmanagement

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024
Teaser image

Kennis, talent en kapitaal voor startups in Oost-Nederland

4 oktober 2024
Teaser image

Weekend van de Wetenschap in Almere en Zwolle

3 oktober 2024