Kind! Wat zou jij doen?
Dit ontwerpgerichte onderzoek richt zich op een pedagogische klimaatverandering. Met als doel kinderen en jongeren zelf in staat te stellen om (in samenspel met hun omgeving) opvoed- en opgroeivraagstukken op een constructieve manier te adresseren door interventies te ontwerpen die aansluiten op hun behoeften.
- Lectoraat: Jeugd
- Betrokken onderzoekers: Dr. Dorien Graas (lector), dr. Els Evenboer (associate lector)
- Partners: TU Delft, UvA, RuG, Garage2020, Stichting Kinderperspectief, SWV Amsterdam – Diemen
- Opdrachtgever: Delft Universiteit
Aanleiding
De afgelopen 20 jaar is de vraag naar professionele opvoed- en opgroei-ondersteuning sterk toegenomen. Tegelijkertijd zijn interventies nauwelijks verbeterd, waardoor jeugdigen langer in behandeling blijven tegen hogere kosten. Veel kinderen en jongeren voelen zich bovendien niet gehoord en gezien in het jeugdhulpsysteem. Daarom moeten we het proces omdraaien zoals ontwerpers dat doen: wat zegt de eindgebruiker? Welke ideeën hebben kinderen en jongeren zélf over opvoeden en opgroeien? Ons ontwerpgerichte onderzoek benut hun creativiteit door met concrete oplossingen tot een pedagogische klimaatverbetering te komen. We richten ons op jeugdigen die opgroeien in armoede, in een achterstandswijk of in vechtscheiding: contextfactoren met grote impact op hun welzijn.
Doel
Het lectoraat Jeugd wil kinderen en jongeren in staat stellen om op een positieve manier hun eigen opvoed- en opgroeivraagstukken te adresseren en zo samen met hun omgeving te werken aan een constructieve pedagogische context.
Meer weten?
Neem contact op met: Dr. Dorien Graas (lector) of Dr. Els Evenboer (associate lector).
E-mail: tam.graas@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) k.e.evenboer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)