Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Dr. Els Evenboer, associate lector

  • Lectoraat Jeugd
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Dr. Els Evenboer

Associate lector Els Evenboer is afgestudeerd als socioloog en gepromoveerd
binnen de gedrags- en maatschappij wetenschappen. In haar carrière heeft ze zich vooral bezig gehouden met onderzoek naar ondersteuning van kinderen en gezinnen die opgroeien en opvoeden in een complexe samenleving. 

Volg Els op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksfocus

Binnen het lectoraat is Els trekker van de onderzoekslijn ‘’opgroeien en opvoeden in een complexe samenleving’’.
Als coördinator van de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd IJsselland doet zij onderzoek naar normaliseren vanuit verschillende perspectieven. Daarnaast is ze actief in de SPRONG-groep IncluZie, die zich inzet voor inclusief en gezond opgroeien van kinderen en jongeren. Met praktijkgericht onderzoek wil ze impact maken voor diverse groepen, zoals jongeren, ouders, professionals, beleidsmakers en gemeenten. Ze geeft ook gastlessen binnen de Minor Nieuwe Perspectieven en binnen sociale opleidingen, zoals verpleegkunde, social work en pedagogiek, over praktijkgericht onderzoek en thema’s die aansluiten bij het lectoraat.

Opleiding

Ze begon met een studie Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht (UU). Na haar bachelor volgde ze haar master "Jeugdstudies" aan dezelfde universiteit, welke ze in 2009 behaalde. 

Onderzoekservaring

Na het behalen van haar master werkte ze tien jaar (2010 - 2020) in het noorden van Nederland. Allereerst als promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen (Orthopedagogiek) binnen de Academische Werkplaats C4Youth. In 2015 promoveerde ze op een onderzoek over de effectiviteit van interventies voor kinderen en jongeren met gedragsmatige en emotionele problemen. Na haar promotie in 2015 vervolgde ze haar academische carrière als postdoc bij Gezondheidswetenschappen (UMCG), waarna ze in 2021 startte bij het lectoraat Jeugd.

Lees meer over het lectoraat Jeugd