Met de Master Educational Needs - Expert taal en dyslexie leer jij hoe je rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs ontwikkelt.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze master is een voorloper op dit gebied. Je draagt na deze opleiding actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen. Deze richting kun je volgen wanneer je leraar bent in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs of speciaal (basis)onderwijs. Of een taal- en leescoördinator, remedial teacher, intern begeleider, taalspecialist met een post-hbo opleiding, ambulant begeleider of logopedist.
Expert taal en dyslexie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Expert taal en dyslexie
Expert taal en dyslexie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Dit betekent dat het overgrote deel van je studieprogramma in het teken staat van taal en dyslexie,
-
-
Inhoud opleiding
Je bouwt aan je basiskennis door veel (internationale) literatuur te lezen over wat werkt in het taal- en leesonderwijs. Dit helpt je om kritisch te kijken naar het taal- en leesonderwijs in jouw onderwijssituatie. Daarna kun je samen met je collega's en in overleg met leerlingen verkennen hoe je het taal- en leesonderwijs op jouw school duurzaam kunt vernieuwen. Daarbij zoek je naar creatieve oplossingen waar alle leerlingen van kunnen profiteren. Zo geef je hen een krachtige basis voor hun verdere schoolcarrière en voor hun maatschappelijke ontwikkeling. Of ze nu leesproblemen hebben, een nieuwkomersachtergrond of juist meerbegaafd zijn.
Leeruitkomsten
Je leert bij deze master op basis van leeruitkomsten. Het gaat om de resultaten van het leren (het doel). Niet zozeer om de wijze waarop het behaald wordt (het proces). Je krijgt daarom veel ruimte om de leeruitkomsten op een manier te realiseren die aansluit bij jouw eigen onderwijspraktijk. Met behulp van literatuur analyseer je de schoolorganisatie en het onderwijs, waarna je gerichte interventies uitvoert. Je reflecteert op je ontwikkeling en bespreekt deze regelmatig met medestudenten en je studiecoach.
-
Jaar 1: rolontwikkeling
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert taal en dyslexie. Je gaat aan de slag met het analyseren van taalonderwijs. Daarnaast signaleer je vraagstukken en ontwerp je passende interventies om het taalonderwijs te verbeteren. Binnen deze afstudeerrichting staan drie leeruitkomsten centraal:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De leeruitkomsten zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. De leeruitkomsten zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling.
Modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs
- Lezen en leescultuur
- Denken en (lees)begrip
- Denken en schrijven
-
Jaar 2: rolintegratie
Het tweede jaar van deze master start je met de module Samen werken aan kansengelijkheid. Vervolgens ga je aan de slag met je masterproject of met een taalvraagstuk uit jouw praktijk, waar je op onderzoekende wijze samen met collega's een antwoord voor formuleert.
Toetsing
Tijdens integrale assessments meten we je rolontwikkeling met bijbehorende leeruitkomsten integraal en holistisch. We gaan na op welk niveau de vereiste kennis en je professionele overtuigingen zijn doorleefd en is verankerd in je professionele identiteit. Met professionele identiteit bedoelen we de persoonlijke verhouding tussen het ‘ik’ als mens, het ’ik’ als onderwijsprofessional, en het ‘ik’ als onderdeel van de beroepsgroep waarvan de kandidaat deel uitmaakt. Na succesvolle afronding mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
-
Lesdagen en studiebelasting
De Master Educational Needs - Expert taal/dyslexie gaat van start in september. Je krijgt online, via Microsoft Teams, les op woensdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Bij de start van de studie vindt er een fysieke bijeenkomst plaats. Dit is de eerste woensdag in september. Je kunt ook altijd met jouw medestudenten samenwerken op de campus.
Naast het studieprogramma kun je ook deelnemen aan extra curriculair aanbod. Dit is niet verplicht. Het extra curriculaire aanbod kan in de avonduren plaatsvinden. Dit betreft een aantal keer per jaar.
Studiebelasting
Je kunt rekenen op een studiebelasting van 20 uur per week. Dit is inclusief de lesdag, de voorbereidingen en het toepassen in de praktijk.
-
Werkplek
Leren en werken gaat bij de master Educational Needs - Expert taal en dyslexie hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk.
Je moet daarom minimaal twee dagdelen of één volledige dag een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding. Daarnaast heb je voor de aanvang van de studie een vaste leerwerkplekbegeleider die jou gemiddeld 1 uur in de week begeleidt. Dit is een collega of leidinggevende die afgestudeerd is als master. Deze begeleider voert regelmatig feedbackgesprekken en tekent de authenticiteitsverklaringen voor de praktijkopdrachten. Ook ondersteunt de begeleider jou bij het organiseren van een bezoek binnen de eigen schoolpraktijk. Tot slot neemt de begeleider deel aan de begeleidersbijeenkomsten.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules. Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden. Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je, afhankelijk van de leerroute die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
-
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
Door regelmatig rijke teksten te lezen bouwen je leerlingen of studenten aan hun taalbasis. Interessante schrijf- en ontwerpopdrachten, waarbij je inzoomt op de vorm en de opbouw van teksten, helpen daarbij. In deze mastermodule leer je onderwijs te ontwikkelen dat is gebaseerd op nieuwe inzichten op het gebied van leesbegrip.
Hoe ontwerp je echt effectief schrijf- en spellingonderwijs? In deze mastermodule bestudeer je internationale literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten. Met die kennis kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie, en doe je aanpassingen.
Toelating en aanmelden
Expert taal en dyslexie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Bij Studielink schrijf je je daarom in voor Leerroute Expert taal/dyslexie e-learning: 9MOLTDE.
Na je master Expert taal en dyslexie
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na de Master Educational Needs - Expert taal en dyslexie kun jij op jouw school aan de slag als taal- en leesspecialist. Je weet precies wat werkt in taal- en leesonderwijs. Met deze kennis kun je kritisch kijken naar het taal- en leesonderwijs in jouw onderwijspraktijk. Tijdens de opleiding ga je samen met je collega's en in samenspraak met leerlingen na hoe je het taal- en leesonderwijs duurzaam kunt vernieuwen. Met creatieve oplossingen waar alle leerlingen van profiteren. Je geeft je leerlingen daarmee een krachtige basis.
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van school- en docentontwikkeling. We bieden scholingsprogramma's die perfect passen bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
De meeste lessen vinden online plaats. De lessen op locatie vinden plaats in:
Hospitaaldreef 5 in Almere Plan je route Almere(opent in nieuw tabblad)
Campus 2 in Zwolle Plan je route Zwolle(opent in nieuw tabblad)
Deze master is ook te volgen in Enschede of Groningen.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Meer informatie
Faciliteiten
Opleidingsvormen
Wat is een master?
Startersinformatie
Highlights master
- Jouw persoonlijke en professionele groei staat altijd voorop. Je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen als onderwijsprofessional.
- De focus van de opleiding ligt op concrete vraagstukken uit jouw eigen praktijk. Hierdoor kun je direct toepassen wat je leert.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding van een studiecoach, die je ondersteunt bij het plannen en vormgeven van je leerproces.
- De master is ontworpen om goed te combineren met werk en/of privéleven.
- Je hebt veel regie over je eigen leerproces. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van je leerdoelen en het vormgeven van je traject.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?