Eerste Hulp bij Lesgeven biedt concrete handvatten die je kan toepassen voor de klas
Na zijn opleiding Civiele Techniek aan Windesheim te hebben afgerond en ervaring te hebben opgedaan in de bouwsector bij meerdere erkende bouwbedrijven, knaagde het bij Chris. Hij kwam tot het inzicht dat zijn passie meer lag in het delen van kennis dan het uitvoeren van het beroep. Zodoende begon hij in maart als vakdocent Bouw en Architectuur bij Landstede en volgde hij de het maatwerktraject EHBL (Eerste Hulp Bij Lesgeven).
Baan in onderwijs betere match
''Al tijdens mijn studie dacht ik eraan of voor de klas staan iets voor mij was'' zegt Chris. ''Destijds kreeg ik het advies om gewoon een richting te kiezen, want docent kon ik altijd nog worden. Na mijn studietijd heb ik gewerkt als werkvoorbereider voor meerdere aannemers, echt een uitvoerende functie. Dat vond ik heel interessant en leuk, maar ergens proefde ik wel dat ik van binnen meer mensgericht ben. Dit kwam ook naar voren tijdens een training voor ‘young talents’ wat ik volgde met een aantal collega’s. Natuurlijk werkte ik in de bouw ook veel met mensen, maar het onderlinge contact had daar vaak een praktische inslag. Uiteindelijk, toen ik even ‘in between jobs’ zat, kwam deze mooie kans op mijn pad en heb ik de keuze gemaakt om voor de klas te staan.''
Eerste momenten voor de klas
Chris vervolgt: ''De eerste momenten voor de klas waren intensief. Ik kreeg tijdens één van de EHBL-dagen ook te horen dat veel docenten die starten in het mbo soms binnen een jaar al weg zijn en eerlijk gezegd kan ik me dat best voorstellen. Wanneer jouw karakter of verwachtingspatroon net niet aansluit bij de functie, dan kan het zijn dat je gillend wegloopt. Je moet jezelf echt in het diepe storten als startende docent en bij mij ging dat ook niet vanzelf: toen ik net begonnen was werd mijn teamleider ziek en een andere collega kreeg last van burn-out klachten. Op de een of andere manier is het toch allemaal goed gegaan, maar ik kan me indenken dat niet iedereen daar even goed mee kan omgaan.''
EHBL biedt steun
''Door het traject krijg je een beeld van de functie, wat je ervan kan verwachten, maar ook wat je van jezelf kan verwachten terwijl je de opleiding doorloopt. Dat geeft een gevoel van rust en zekerheid. Je krijgt daardoor het vertrouwen dat je nog verder groeit als docent. Ook biedt de cursus concrete handvatten die je direct kan toepassen voor de klas'' zegt Chris. Een voorbeeld hiervan is het ‘’exit-ticket’’. Aan het einde van je les deel je een geeltje rond met de vraag ‘’Wat heb ik van deze les geleerd?’’. Zo zet je de leerlingen in een hele andere houding aan het eind van de les en dit stimuleert ook de gedachtegang over de les.
Fijne voorbereiding op het PDG-traject
''EHBL heeft mijn kijk op het docentschap echt veranderd en me daarnaast waardevolle handvatten geboden voor in de klas'' vervolgt Chris. ''Daarnaast vond ik het fijn dat iemand het PDG-traject toelichtte, in plaats van dat je alleen een mededeling krijgt dat je je bevoegdheid nog moet halen. Ik werd echt meegenomen in de leerstof voor de aankomende periode en het is een fijne eerste voorbereiding op het PDG-traject.''
Lees meer over het maatwerktraject EHBL
Windesheim biedt de opleiding Pedagogisch Didactisch Getuigschrift zowel op de Campus in Zwolle aan als Incompany voor mbo-scholen.
Lees meer over het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift