Van film tot techniek, hier leer je lekker experimenteren als docent
Lysanne Visser (30) volgt de module Product ontwerpen en maken, een onderdeel van de deeltijdopleiding Docent en Kennismanager Dienstverlening en Producten. Ze geeft het vak Dienstverlening en producten op een middelbare school en heeft eigen lesmateriaal ontwikkeld. ‘’De leerlingen zijn heel enthousiast.’’
Kan je wat over jezelf vertellen?
‘’Ik ben Lysanne Visser en ik geef 4 dagen per week les aan vmbo basis beroeps- en kader beroeps klassen 1 tot en met 4. Daarnaast volg ik de deeltijdopleiding Docent en Kennismanager Dienstverlening en Producten, een erg brede opleiding. Binnen de opleiding zijn er verschillende modules: de ene keer ben je met film bezig en de andere keer met techniek. Dat betekent dus dat je lekker kan experimenteren als docent.’’
Voor de module Product ontwerpen en maken heb je zelf lesmateriaal gemaakt. Waar bestaat die module uit?
‘’Dienstverlening en producten is een profiel, onderverdeeld in 4 modules. Bij één module ga je bijvoorbeeld een activiteit organiseren, de ander gaat over presenteren, promoten en verkopen, bij weer een ander ga je een product maken en verbeteren en dan heb je ook nog multimediale producten maken. Het is heel breed en zo mag je het ook invullen. Ik had bedacht: ik ga werken aan een product maken en verbeteren en aan presenteren, promoten verkopen. Ik was geïnteresseerd in houtbewerking. Van een oud-collega zag ik een lesopzetje over zeepkisten. Dat leek mij wel grappig, dus ik vroeg aan mijn leerlingen wat ze ervan vonden en die waren enthousiast. Dat heb ik toen helemaal uitgewerkt.’’
Waar bestaat jouw lesmateriaal uit?
‘’Leerlingen maken een zeepkist. En daar komt veel bij kijken: zo leren leerlingen over metaalbewerking en houtbewerking. Zo kunnen leerlingen hun creativiteit mooi kwijt. Er ontstonden bijvoorbeeld een Spongebob zeepkist en een Formule 1 wagen. Uiteindelijk mochten ze een wedstrijd organiseren en daarvoor een poster maken, een beker ontwerpen met een 3D printer en een filmpje opnemen. Leerlingen zijn steeds met iets anders bezig. Het is een groot project geworden en het duurde ongeveer 3 maanden.’’
Hoe was de reactie van de leerlingen?
‘’De leerlingen waren enthousiast. Het was in een coronajaar, dus soms was het wel even lastig. Maar leerlingen hebben het positief ervaren. Ze zijn erg trots op hun werkstukken. En de race moet nog beginnen. Dat gaat gebeuren als afronding voor de zomervakantie, dus dat is een mooi vooruitzicht.’’
Wat vond je er zelf van om lesmateriaal te bedenken en uit te voeren?
‘’Ik vind het een leuk project met mooie resultaten. Daarnaast is het een goede voorbereiding op het praktijkexamen. Ik heb veel eindtermen tijdens dit project behandeld. Je kan alle modules in één project verwerken, dat maakt het vak Dienstverlening en Producten leuk en uitdagend.’’
Heb je tips voor docenten die deze module willen volgen?
‘’Samenwerken is belangrijk, want het is een breed profiel. Het is lastig om alles goed te beheersen, dus je moet gebruik maken van elkaars kwaliteiten en van materiaal wat er al ligt. Wil je een beker laten ontwerpen? Daar bestaat al een oud examen voor, dus dat kan je heel goed gebruiken bij ontwikkelen van het lesmateriaal. Co creatie is belangrijk.’’
Meer over korte opleidingsvormen Docent en kennismanager Dienstverlening en Producten