Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

EHBL, steun in de rug voor startende docenten

Eerste Hulp Bij Lesgeven-traject Windesheim en Landstede Maatwerktraject
Banner image

Al sinds 2015 leiden Landstede en Windesheim samen mbo docenten op in het traject Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG). De inhoud van deze opleiding is op maat gemaakt voor Landstede. Het komt regelmatig voor dat deelnemers aan het PDG-traject al voor de klas staan nog voordat ze überhaupt met het traject gestart zijn. Dat was voor Jenny en Martiene van respectievelijk Hogeschool Windesheim en Landstede Groep aanleiding om hierover na te denken. Zij ontwikkelden een tweedaagse die voorziet in eerste hulp bij lesgeven (EHBL) als uitkomst. Een onderwijsprogramma dat door de Inspectie van het Onderwijs (Ministerie van OCW) als een ‘’parel’ werd omschreven: “EHBL verbindt opleiden en inductie aan elkaar en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de begeleiding van startende docenten.”

Verandering van professionele identiteit

EHBL is een initiatief met als doel de startende docent vanaf moment één in hun carrière handvatten te bieden bij hun nieuwe rol. Jenny: ‘’in de rol van docent moet je de persoonlijke bagage en professionele bagage bij elkaar brengen. Zeker wanneer mensen ‘koud’ voor de klas komen te staan, is dat vaak een uitdaging’’ zegt ze. ‘’We zien vaak dat startende docenten behoefte hebben aan het vertellen van hun verhalen, het delen van wat ze meemaken in de onderwijspraktijk. Die verhalen gaan heel regelmatig over onvoorspelbare situaties die hen in verlegenheid brengen. In de EHBL-tweedaagse verbinden we die verhalen aan het instrumentele aspect van lesgeven. Die combi maakt het programma sterk’’.

We weten dat bij zij-instromers in het mbo-onderwijs zowel hun taken als de context waarin ze werken veranderen. Zij-instromers moeten deels hun bestaande professionele identiteit loslaten en nieuwe houdingen en vaardigheden aanleren, wat vaak onzekerheid en kwetsbaarheid met zich meebrengt. Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van professionele rijpheid door levens- en werkervaring en de professionele prilheid in specifieke onderwijskennis, spanningen kan veroorzaken in de ontwikkeling van zij-instromer tot startbekwaam docent. Dit vormt vaak voor deze startende docent een uitdaging. Hij of zij beschikt over inhoudelijke vakkennis, maar heeft nog geen ervaring met het invullen van de docentenrol.

 

Leren doe je samen

In het pilottraject van EHBL dat in mei van dit jaar plaatsvond, namen ook docenten deel die al jarenlang in het onderwijs zitten. ‘’Om zichzelf te herscholen, maar ook hun kennis in te zetten voor deze startende docenten’’ zegt Martiene. ‘‘Met een diversiteit aan ervaring en ontwikkelingsniveau komt het constructivistisch leren goed uit de verf en krijg je een verbinding die ontzettend veel effect heeft. Dit sluit mooi aan op onze overtuiging ‘’Leren doe je samen’’ bij Landstede.’’

Het traject

Het traject bestaat uit twee dagen waar de basis van het docentschap aan bod komt. Op dag 1 staat de persoon van de docent centraal. Iedere docent heeft gemiddeld zelf al zo’n 10-14 jaar ervaring met onderwijs vanuit zijn eigen schoolperiode. Daar is een bepaald persoonlijk interpretatiekader ontwikkeld. Op de eerste dag van de tweedaagse is aandacht voor het expliciteren van die persoonlijke opvattingen en beelden over onderwijs en gaat het over wie jij wil zijn als docent. We denken dat we vanuit dat perspectief het pedagogisch-didactisch handelen effectiever kunnen aanleren. De tweede dag wordt ingestoken op didactiek en de cruciale beginselen voor het geven van een les. Als afsluiter vindt er een intervisiesessie plaats waarin ruimte is voor het inbrengen van persoonlijke leervragen aan de hand van casuïstiek.
 

Voortrekkersrol voor andere scholen?


Windesheim en Landstede hopen met dit traject een voorbeeld te laten zien voor andere scholen. ‘’Wij zijn overtuigd van de meerwaarde van dit traject en zijn ook druk in gesprek met elkaar over het uitbreiden ervan’’ zegt Martiene. 
Ook de deelnemers hebben het traject ervaren als positieve toevoeging. Een deelnemer zei ‘’Ik ben me bewust geworden van mijn persoonlijke zelf, en het is fijn om dat als bagage mee te nemen in mijn eerste periode voor de klas’’. Ook gaven deelnemers aan het fijn te vinden om op deze manier direct een netwerk te bouwen. Bekijk hier de ervaring van deelnemer Chris met EHBL.
 

Advies nodig voor een maatwerktraject?

Mail Jurrian Bijsterbosch(opent in nieuw tabblad), accountmanager voor cursussen op het gebied van Onderwijs. Interesse in trajecten op een ander gebied?

Bekijk op deze pagina wat we je kunnen bieden

De opleidingspagina bekijken?

De opleidingspagina bekijk je hier

Alle gebieden waarop wij maatwerk en incompany verzorgen

Bewegen en sport     Coaching en Supervisie      Economie, Management en Recht      Gezondheid en Welzijn       Leiderschap  Logistiek     Onderwijs      Techniek en ICT         Theologie en Levensbeschouwing

Delen via: