Met de Master Educational Needs - Expert rekenwiskunde en dyscalculie leer jij hoe je innovatieve en inclusieve rekenwiskundeleeromgevingen creëert.
Tijdens deze deeltijdmaster staat jouw rol als rekenwiskundespecialist centraal. Hiervoor volg je verschillende verdiepende modules. Daarnaast is er een integrale leerlijn. Daarin ontwikkel je onderzoeksvaardigheden en vaardigheden om jouw team te begeleiden. Deze richting is echt iets voor jou als je je wilt richten op de vormgeving en creatie van goed rekenbeleid. Jij bent leerkracht, docent, rekenspecialist, rekenwiskundecoördinator of zorgspecialist in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal (basis)onderwijs of beroepsonderwijs.
Expert rekenwiskunde en dyscalculie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Rekenwiskunde en dyscalculie
Expert rekenwiskunde en dyscalculie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Dit betekent dat het overgrote deel van je studieprogramma in het teken staat van rekenwiskunde en dyscalculie.
-
-
Inhoud opleiding
Je leert tijdens deze opleiding om goed onderbouwd reken-wiskundeonderwijs vorm te geven. Je verdiept je in verschillende theorieën die van invloed zijn en relateert de theorie aan je eigen onderwijscontext. Je wordt uitgedaagd om op verschillende manieren krachtige en rijke leeromgevingen te ontwikkelen voor alle leerlingen/studenten. Dit doe je door op zoek te gaan naar rekenhandelingen van leerlingen/studenten die wél lukken en die de maatschappelijke redzaamheid bevorderen. Ook kun je als rekenwiskundespecialist bijdragen aan de dialoog over de visie en missie van de school op het gebied van kwalitatief goed reken-wiskundeonderwijs. Je speelt een rol in het rekenbeleid, met speciale aandacht voor degenen met (ernstige) rekenproblemen en dyscalculie.
Leeruitkomsten
Je leert bij deze master op basis van leeruitkomsten. Het gaat om de resultaten van het leren (het doel). Niet zozeer om de wijze waarop het behaald wordt (het proces). Je krijgt daarom veel ruimte om de leeruitkomsten op een manier te realiseren die aansluit bij jouw eigen onderwijspraktijk. Met behulp van literatuur analyseer je de schoolorganisatie en het onderwijs, waarna je gerichte interventies uitvoert. Je reflecteert op je ontwikkeling en bespreekt deze regelmatig met medestudenten en je studiecoach.
-
Jaar 1: rolontwikkeling
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert rekenwiskunde en dyscalculie. Je gaat rekenwiskundeonderwijs analyseren, je signaleert vraagstukken en ontwerpt passende interventies om het rekenwiskundeonderwijs te verbeteren. Binnen deze afstudeerrichting staan drie leeruitkomsten centraal:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De leeruitkomsten zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. De leeruitkomsten zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling.
Modules die in het eerste jaar aan bod komen zijn:
- Rekenen aan de basis: rekengesprekken en -interventies
- Rekenen in ontwerpend leren
- Taal binnen rekenwiskunde: talige hobbels bij rekenen
- Reken-wiskunde en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen
-
Jaar 2: rolintegratie
Het tweede jaar van deze master start je met de module Rekendynamiek; een aanzet tot verbetering van rekenwiskunde-onderwijs. Vervolgens ga je aan de slag met je masterproject of met een rekenwiskundevraagstuk uit jouw praktijk, waar je op onderzoekende wijze samen met collega's een antwoord voor formuleert.
Voorbeelden van praktijkgericht onderzoek:
- Realiseren van formatief evalueren in het rekenonderwijs
- Optimaliseren van het rekenonderwijs aan sterke rekenaars
-
Toetsing
Middels assessments meten we je rolontwikkeling. Aan het einde van de studie gaan we na of je de rollen hebt geïntegreerd in je handelen. Een assessment bestaat uit een portfolio met bewijsstukken, een presentatie en een criteriumgericht interview. Na succesvolle afronding van de studie mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
-
Lesdagen en studiebelasting
De Master Educational Needs - Expert rekenwiskunde/dyscalculie gaat van start in september. De Master Educational Needs - Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit gaat van start in september. Alle lesactiviteiten vinden online plaats met uitzondering van de startbijeenkomst aan het begin van het studiejaar op de eerste woensdag van september. De lessen worden gegeven op woensdag, tussen 9.00-16.30 uur, via Microsoft Teams. Je kunt ook altijd met je medestudenten samenwerken op de Campus.
Naast het studieprogramma kun je ook deelnemen aan extra curriculair aanbod. Dit is niet verplicht. Het extra curriculaire aanbod kan in de avonduren plaatsvinden. Dit betreft een aantal keer per jaar.
Studiebelasting
Je kunt rekenen op een studiebelasting van 20 uur per week. Dit is inclusief de lesdag, de voorbereidingen en het toepassen in de praktijk.
-
Werkplek
Leren en werken gaan bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk. Je moet daarom minimaal twee dagdelen of één volledige dag een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding. Daarnaast heb je voor de aanvang van de studie een vaste leerwerkplekbegeleider die jou kan begeleiden bij je ontwikkeling. Dit is (bij voorkeur) een collega of leidinggevende die afgestudeerd is als master.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules.
Bekijk alle losse modules van de Master Educational Needs
Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden. Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je, afhankelijk van de leerroute die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
-
Startdata en aanmelden voor een losse module
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een Ortho Didactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Toelatingseisen
-
-
Vooropleiding
Je bent toelaatbaar wanneer je vóór 1 september in het bezit bent van een hbo-bachelor- of wo-diploma.
Bij voorkeur heb je een onderwijsbevoegdheid. Hoewel je met een hbo- of wo-diploma direct kunt instromen, heb je een stevigere basis als je al twee jaar praktijkervaring hebt in het begeleiden van leerlingen/studenten.
-
Werk(ervarings)eis
Het is belangrijk dat je in jouw werksituatie ruime mogelijkheden hebt om onderzoek te doen, leerlingen/studenten te begeleiden en collega’s te adviseren. Je moet minimaal twee dagdelen (deeltijd) een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding.
Heb je geen baan in het onderwijs? Dan regel je zelf een geschikte leerwerkplek. Belangrijk is dat je opdrachten in een onderwijssituatie kunt uitvoeren en daar video-opnames kan maken.
-
Intakegesprek
Nadat je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je een e-mail met een uitnodiging voor een intakegesprek. We vinden het namelijk belangrijk dat je een studie kiest die past bij jou en je leven. Een deeltijdopleiding kan een flinke impact hebben op je leven, omdat je werk, privé en studie intensief moet combineren. Het gesprek helpt je bij het nemen van een bewust besluit. We bespreken wie jij bent als persoon en wat je verwachtingen zijn. Ook bekijken we hoe de opleiding aansluit op jouw situatie, interesses en ambitie.
-
Buitenlands diploma
Je kunt starten met een buitenlands diploma wanneer jouw diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands hbo-diploma. Onze Studentenadministratie checkt of jouw diploma hieraan voldoet. Daarnaast moet je voldoen aan de Nederlandse taaleisen.
-
Aanmelden master
Expert rekenwiskunde en dyscalculie is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Bij Studielink schrijf je je daarom in voor Leerroute Expert rekenwiskunde/dyscalculie e-learning: 9MRWE. Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de master die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Na je master Expert rekenwiskunde en dyscalculie
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na de Master Educational Needs - Expert rekenwiskunde en dyscalculie kun je je reken-wiskundeonderwijs naar een hoger plan tillen en goed onderbouwd vormgeven. Je kent de verschillende theorieën die van invloed zijn en relateert de theorie aan je eigen onderwijscontext. Je kunt verschillende rijke leeromgevingen ontwikkelen voor alle leerlingen/studenten door op zoek te gaaan naar rekenhandelingen van leerlingen/studenten die wél lukken en die maatschappelijke redzaamheid bevorderen. Kortom, jij bent expert en rekencoördinator.
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van school- en docentontwikkeling. We bieden scholingsprogramma's die perfect passen bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
De meeste lessen vinden online plaats. De lessen op locatie vinden plaats in:
Hospitaaldreef 5 in Almere Plan je route Almere(opent in nieuw tabblad)
Campus 2 in Zwolle Plan je route Zwolle(opent in nieuw tabblad)
Deze master is ook te volgen in Enschede of Groningen.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Meer informatie
Faciliteiten
Opleidingsvormen
Wat is een master?
Startersinformatie
Highlights master
- Jouw persoonlijke en professionele groei staat altijd voorop. Je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen als onderwijsprofessional.
- De focus van de opleiding ligt op concrete vraagstukken uit jouw eigen praktijk. Hierdoor kun je direct toepassen wat je leert.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding van een studiecoach, die je ondersteunt bij het plannen en vormgeven van je leerproces.
- De master is ontworpen om goed te combineren met werk en/of privéleven.
- Je hebt veel regie over je eigen leerproces. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van je leerdoelen en het vormgeven van je traject.
- De inhoud van de opleiding is samen met het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen tot stand gekomen.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?
Andere richtingen van de master Educational Needs
Met Begeleider in het onderwijs word jij dé inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau. Jouw rol als begeleider staat centraal en je stimuleert collega's en studenten om het beste uit zichzelf te halen. Je leert hoe je kansen kunt signaleren en benutten op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs is, ook in het NT2 en nieuwkomersonderwijs. Onze master is een voorloper op dit gebied. In deze master leer jij hoe niet-Nederlandstaligen Nederlands leren en wat dat met rijk- en betekenisvol taalonderwijs te maken heeft.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze richting is een voorloper op dit gebied. Je draagt na deze opleiding actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen.
Als gedragspecialist leer je hoe je moeilijk gedrag kunt benaderen als een kans voor verandering. Deze opleiding biedt je de kennis en vaardigheden om gedragsvraagstukken in het onderwijs te begrijpen en aan te pakken. Je leert niet alleen om zelf met gedragsuitdagingen om te gaan, maar ook om je collega's te ondersteunen in hun aanpak. Met een brede basis aan inzichten en praktische tools kun je direct aan de slag in jouw onderwijspraktijk.
Heb je specifieke vragen over de opleiding? Neem dan contact op met onze voorlichter Marieke Raap.
0900-8899(opent in nieuw tabblad) m.raap@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)