Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik kan mijn leertraject op maat maken en dat bevalt goed

Carmen Huisman master Learning & Innovation
Banner image

Carmen Huisman volgt de master Learning & Innovation en is werkzaam als projectleider bij onderwijskundige projecten binnen een scholengemeenschap in Utrecht. De master is flexibel ingericht en biedt elke student een eigen leerroute. Dat betekent dat ze tijdens het volgen van de opleiding de regie over haar studietempo en leer- en toetsvormen heeft.

‘’In 2014 besloot ik mijn carrière een nieuwe richting te geven en mij volledig te richten op het onderwijs. Ik heb gekozen voor deze master omdat ik geloof in verandering binnen organisaties. Voor mij gaat het niet alleen om het ontwikkelen van duurzaam onderwijs, maar ook om het verspreiden van een visie en het aansteken van een passie voor vernieuwing bij anderen.’’

Eigen leerroute

De masteropleiding biedt Carmen een gestructureerde, maar flexibele leerervaring. ‘’De nadruk ligt op leeruitkomsten. In plaats van traditionele tentamens en toetsing, richt de master zich op praktijkgerichte projecten waarin je continu werkt aan persoonlijke groei en professionele ontwikkeling’’, legt ze uit. ‘’Voor mij werkt dat ontzettend goed. Gedurende de opleiding werk je cyclisch, waarbij je telkens informatie verzamelt, analyseert en toepast in de praktijk. Dit proces heeft me geholpen om niet alleen theoretische kennis op te doen, maar deze direct toe te passen in mijn dagelijkse werk. Daar leer ik veel van.’’

Ze vervolgt: ‘’Met modules die los van elkaar staan, maar ook naadloos geïntegreerd kunnen worden in werkzaamheden, kan ik mijn leertraject op maat maken en mijn focus leggen op de gebieden die voor mij het meest relevant zijn. Je bent vanaf het begin heel erg gefocust op gedrag en kijkt ook naar jezelf; er komt een groot deel zelfreflectie bij kijken. En zo verbeter je op je werk ook en kun je nieuwe dingen bedenken.’’

Inhoud

Een belangrijk aspect van de opleiding is dat er drie rollen zijn geïntegreerd: teacher leader, innovator en praktijkonderzoeker. Elke module binnen de opleiding helpt je om deze rollen verder te ontwikkelen. ‘’Voor mijn masterproject richtte ik me bijvoorbeeld op de basisvaardigheden taal en leren leren binnen onze schoolorganisatie. Ik kreeg de opdracht om een professionele leergemeenschap (PLG) op te starten, waarin docenten als team gaan samenwerken en onderzoek doen om veranderingen binnen de organisatie te bewerkstelligen. Dit project stelde me in staat om mijn rollen als teacher leader, innovator en praktijkonderzoeker volledig te benutten en aan te tonen.’’

Begeleiding

Vanaf het begin van de opleiding krijg je veel feedback van docenten. ‘’Tijdens mijn opleiding werd ik goed begeleid door de docenten en had ik een vaste studentbegeleider die me hielp bij vragen. Daarnaast bood de community of learning binnen Windesheim waardevolle ondersteuning. Daar kunnen we als studenten elkaar feedback geven en leren van elkaars praktijksituaties en vragen.’’

Combinatie privé, werk en studie

‘’Het combineren van mijn studie met een fulltime baan en privéleven was uitdagend, maar dankzij de praktische toepassing van de leeruitkomsten kon ik veel van mijn studieopdrachten integreren in mijn werk. Dit maakte de tijdsinvestering beheersbaar. Hoewel het soms betekende dat ik vrije dagen opofferde, gaf de opleiding mij enorm veel energie en nieuwe inzichten. Het was absoluut de moeite waard.’’

Meer weten over de master Learning & Innovation?

Bekijk de master