Techniek en ICT op Windesheim
Techniek is de toekomst
In onze snel veranderende wereld is techniek en technologie niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het vormt de ruggengraat van innovatie en biedt oplossingen voor enkele van de grootste maatschappelijke uitdagingen van onze tijd, variërend van gezondheid en energie tot milieu, veiligheid, voedsel en mobiliteit.
Welkom bij Techniek & ICT aan Hogeschool Windesheim, waar jouw technologische reis begint!
Voor denkers en doeners
Of je nu een praktische doener bent die graag met je handen werkt, een visionair die de wereld wil (her)ontwerpen, iemand die processen en mensen wil aansturen, of een combinatie van dit alles, bij Techniek & ICT krijg je de kans om het verschil te maken.
Denk aan boeiende thema's zoals klimaatontwikkelingen, privacyvraagstukken en technologie in de zorg. Met techniek kun je impact creëren. Het is veelzijdig, vernieuwend en omringt je overal in de moderne samenleving.
Windesheim is de beste in Techniek
Onze technische opleidingen scoren boven het landelijk gemiddelde, 82% staat in de top 3 én meer dan de helft is topopleiding (Keuzegids hbo).
Onze studenten voelen zich thuis. Ze zijn tevreden over de betrokkenheid en begeleiding van docenten en de aansluiting van het onderwijs bij actuele ontwikkelingen (NSE).
Welke opleidingen heeft Windesheim op het gebied van techniek en ict?
Andere manieren om je te oriënteren of verdiepen
-
-
Tech This Out voor 3 havo leerlingen op 20 en 21 november 2024
Kies jij dit jaar je profiel? Daar helpen wij je graag bij. Tijdens Tech This Out volg je workshops die je een beter beeld geven van de sector Techniek en ICT. Ook laten we je zien welke studies hier bij passen en met welk profiel je hier het snelst komt. Jouw school kan zich aanmelden voor dit event. Vraag aan je mentor of decaan of jullie hier aan mee (gaan) doen. Op deze pagina vind je meer informatie voor je decaan of mentor.
-
Makersfestival Zwolle voor vo-leerlingen uit jaar 1 en 2 op 27 en 28 maart 2025
Iedereen is een maker. Of je dat nou dagelijks doet of incidenteel. Van iets kleins bijvoorbeeld knutselen, iets uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, repareren tot iets bedenken/ontwerpen en vervolgens maken.
Ervaar hoe tof het is om zelf iets te maken tijdens de vo-dagen van het Makersfestival voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs, jaar 1/2. Deze dagen zijn op 27 en 28 maart. Je kunt dan met je klas het Makersfestival bezoeken waar je in verschillende activiteiten gaat ontwerpen en/of iets maken. Dit kan jou helpen bij het maken van een profielkeuze en/of de keuze voor een vervolgstudie. Jouw school kan zich aanmelden voor dit event. Vraag aan je mentor of decaan of jullie hier aan mee (gaan) doen. Op deze pagina vind je meer informatie voor je decaan of mentor.
-
Kom een keer meelopen
Loop een dag mee met een student van een opleiding waar je meer van wilt weten. Ervaar hoe het is om te studeren op Windesheim. Je loopt een dagje mee met een student van de studie waar jij meer over wilt weten. Je gaat mee naar lessen en misschien practica. Natuurlijk kun je ook je vragen stellen aan de student die je begeleidt zodat je een beter beeld krijgt van de opleiding en het studentenleven.
-
Kom naar een open dag en maak kennis met de opleiding
Docenten en studenten staan voor je klaar om je alles te vertellen over de opleiding en om je vragen te beantwoorden. Alle deuren staan open. Je kunt dus gelijk zien of de omgeving waar wij lesgeven bij je past.
-
Windesheim on tour
Volg een voorlichting over een opleiding op jouw school. Op aanvraag komen we bij jou op school om een voorlichting te geven.
-
Meesterproef of profielwerkstuk: vraag bij Windesheim begeleiding aan
Ga jij aan de slag met een meesterproef of profielwerkstuk? Bij ons kan je (expert)begeleiding aanvragen als je en opdracht hebt op het gebied van Techniek en ICT. Docenten en studenten van onze technische opleidingen staan voor je klaar om je hierbij de begeleiden.
Op deze pagina vind je alle informatie en kun je je aanmelden.
-
Kies een technische opdracht voor je profielwerkstuk
Opdrachten Techniek (keuze uit 3)
Opdracht ICT
Leerlingen onderzoeken in hun groepje hoe ze met digitale middelen het probleem van de ontbossing van het amazoneregenwoud kunnen tegengaan. De leerlingen onderbouwen hun (business) case/oplossing aan de hand van het business model canvas.
Opdracht Techniek
Het kabinet heeft plannen om de komende 10 jaar in totaal een miljoen woningen bij te bouwen. Ligt je hart bij het ontwerpen? Bedenk dan eens hoe een plan om bijvoorbeeld 100 nieuwe woningen te bouwen eruitziet. Ben je geïnteresseerd in duurzaamheid? Bedenk dan hoe al deze woningen van energie worden voorzien. Of bekijk de opdracht door de bril van de econoom, van de landschapsarchitect of de verkeerskundige.
Opdracht Civiele Techniek
Zwolle heeft de Zwolse Adaptatiestrategie (ZAS) opgesteld. Daarin wordt beschreven dat Zwolle volledig (100%) klimaatadaptief wil zijn in 2050. In de strategie staan tal van maatregelen beschreven die negatieve klimaateffecten moeten voorkomen of verminderen. Maar dergelijke klimaatmaatregelen kennen ook risico’s. Als voorbeeld: In de stad worden wadi’s ontworpen en aangelegd om tijdelijk overtollig hemelwater op te vangen. Als er voor langere tijd water in de wadi blijft staan, kan het gebruikt gaan worden als een recreatieve voorziening: ‘spelen met water’. Het water heeft echter een slechte kwaliteit, wat een gezondheidsrisico oplevert. Jouw opdracht: breng risico’s bij voorgenomen klimaatmaatregelen uit de ZAS in kaart en stel beheermaatregelen voor.
-
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek aan hogescholen is onderzoek dat midden in de samenleving staat en bijdraagt aan de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Dit onderzoek wordt dan ook uitgevoerd sámen met partners uit de praktijk. Resultaten vinden hun weg naar de beroepspraktijk en naar toekomstige professionals via de opleidingen.Daarbij steunen we op de knowhow en expertise van al onze lectoren en onderzoekers.
In een wereld waarin we 24/7 connected zijn – en een werkveld waarin we op het vlak van produceren, leren en werken door de komst van slimme technologieën voortdurend nieuwe wegen inslaan, ontdekken én verkennen – staan ontwikkelingen op dit gebied niet stil. Het lectoraat Digital Business & Society i.o. heeft drie onderzoeksperspectieven. Naast het al lopende onderzoek naar industriële automatisering en robotica is er focus op het MKB en de digitale maatschappij.
De focus van het lectoraat ligt op het verlagen van het energiegebruik (energie besparen). We dragen hieraan bij door praktijkgericht onderzoek met het werkveld, onderwijs en maatschappij. Ook onderzoeken we wat studenten moeten leren en kunnen om een rol te spelen in de energietransitie. Zó willen we de energietransitie versnellen.
Het lectoraat richt zich op het overbruggen van een kloof tussen veelbelovende ICT-innovaties en structurele inbedding hiervan in de zorgpraktijk door het doen van multidisciplinair onderzoek vanuit zorg, technologie en business. Het onderzoek levert toepasbare kennis op of handzame instrumenten voor ondernemers in de zorg.
Het team van het lectoraat Kunststoftechnologie richt zich op duurzaam gebruik van grondstoffen en duurzamere productieprocessen. Recycling, milieu-impact en meer energiebesparing zijn belangrijke onderzoeksgebieden van het lectoraat. Met een focus op onder meer Industrial Additive Manufacturing en Smart Industry 4.0 draagt het lectoraat bij aan het concurrerend houden van de maakindustrie in de regio.