Jij hebt als bekwame leraar veel ideeën over hoe het onderwijs nog beter kan. Ontwikkel je expertise op het gebied van begeleiden, gedrag, leren of talent met de master Educational Needs.
Je gaat tijdens deze deeltijdmaster aan de slag met het (door)ontwikkelen van een zelfbewuste, kritische en vernieuwende houding. Deze houding zet je in om leer- en werkomgevingen in je eigen praktijk te ontwerpen vanuit de nieuwste onderwijskundige opvattingen en leertheorieën.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Educational Needs
De master Educational Needs is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis en vaardigheden op te doen die je straks nodig hebt om die volgende stap te zetten.
-
-
Kies eerst jouw afstudeerrichting
De master Educational Needs biedt verschillende afstudeerrichtingen aan. De richting die je kiest bepaalt de inhoud van je studieprogramma. Welke afstudeerrichting past bij jouw onderwijspraktijk en interesses?
Begeleider in het onderwijs
Met Begeleider in het onderwijs word jij dé inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau.
Lees meer over Begeleider in het onderwijs
Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Met Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit leer jij hoe niet-Nederlandstaligen leren en hoe zij hun kansen in de maatschappij kunnen vergroten.
Lees meer over Expert in NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit
Expert rekenwiskunde en dyscalculie
Met Expert rekenwiskunde en dyscalculie leer jij hoe je innovatieve en inclusieve rekenwiskundeleeromgevingen creëert.
Lees meer over Expert rekenwiskunde en dyscalculie
Expert taal en dyslexie
Met Expert taal en dyslexie leer jij hoe je rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs ontwikkelt.
Lees meer over Expert taal en dyslexie
Gedragspecialist
Met Gedragspecialist word jij dé expert om leerlingen met uitdagend gedrag of gedragsproblemen te begrijpen en te begeleiden.
-
Jaar 1 en 2
Jaar 1
In het eerste jaar ligt het accent op het vergroten van je inhoudelijke expertrol en het onderzoeksmatig verbeteren van je beroepspraktijk. Je verzamelt tijdens dit jaar een gevarieerde set aan beroepsproducten waarmee je kunt laten zien hoever je bent in je ontwikkeling. In deze bewijzen staat het bijdragen aan de ontwikkeling van je beroepspraktijk centraal. Ook je professionele identiteitsontwikkeling tot bijvoorbeeld teacher leader krijgt hierin aandacht. Omdat je niet in je eentje leert, bouw je met medestudenten aan een zelfstandig leerteam. Daarin neem je de dagelijkse onderwijspraktijk onder de loep in een Community of Learners en ben je elkaars critical friend. In het eerste jaar volg je vier expertmodules.
Jaar 2
In het tweede jaar ontwikkel je je verder tot expert op schoolniveau. Je sluit de opleiding af met een masterproject. Hierin zet je de drie rollen geïntegreerd in om een verandering, ontwikkeling of innovatie in jouw onderwijspraktijk te versterken. Je verdiept daarbij de expertkennis die je in het eerste jaar opdeed. Je laat je afstudeerniveau binnen de drie rollen zien tijdens een assessment waarmee je je integrale rolontwikkeling tot master aantoont.
-
Beroepsrollen, begeleiding en toetsing
Beroepsrollen
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert binnen de door jou gekozen afstudeerrichting. Binnen elke richting staan drie beroepsrollen centraal:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De beroepsrollen zijn uitgewerkt in leeruitkomsten. Deze zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. De rollen zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste rollen/leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling.
Begeleiding
Persoonlijke aandacht staat voorop in onze begeleiding, dus je krijgt een persoonlijke studiecoach die veel aandacht schenkt aan jouw individuele ontwikkeling. De begeleiding kenmerkt zich door motiveren, reflecteren en tactvol confronteren vanuit hoge verwachtingen. ‘Teach as you preach’ is ons credo. Daarnaast werk je met medestudenten intensief samen in een Community of Learners (COL).
Culturele diversiteit en internationalisering
De master is internationaal georiënteerd. Dat zie je onder andere terug in de literatuurkeuze en in een (niet verplichte) studiereis of in andere vormen van interculturele oriëntatie.
Toetsing en beoordeling
Tijdens integrale assessments meten we je rolontwikkeling met bijbehorende leeruitkomsten integraal en holistisch. We gaan na op welk niveau de vereiste kennis en je professionele overtuigingen zijn doorleefd en is verankerd in je professionele identiteit. Met professionele identiteit bedoelen we de persoonlijke verhouding tussen het ‘ik’ als mens, het ’ik’ als onderwijsprofessional, en het ‘ik’ als onderdeel van de beroepsgroep waarvan de kandidaat deel uitmaakt. Na succesvolle afronding mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
Veldadviesraad
De educatieve masters van Windesheim hebben een veldadviesraad (VAR) in het leven geroepen. De VAR vergadert een aantal keren per jaar met de educatieve masteropleidingen van Windesheim om de inhoud van het programma te bespreken. Zo blijven de masters aangesloten bij de actualiteit van de praktijk. We stellen de VAR-leden graag aan je voor.
-
Zo mix je werk, privé en studie
Leren en werken gaat bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk.
Studievormen
De masteropleiding kent twee studievormen:
- Fysiek onderwijs
- E-learning, online studeren via Teams. Het e-learning programma loopt synchroon met het rooster van de Master Educational Needs. Op basis van jouw behoeften wordt bepaald of en wanneer er fysieke bijeenkomsten plaatsvinden. In Studielink kun je voor een groot deel van de richtingen aangeven of je deze via e-learning wilt volgen.
De vaste lesdag van de master is ook voor cohort 2025-2026 de woensdag. Houd hiervoor de gehele dag beschikbaar.
Lesplaatsen
Zwolle is de centrale leslocatie voor alle afstudeerrichtingen.
Voor de afstudeerrichtingen Expert taal/dyslexie, Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit en Expert rekenwiskunde/dyscalculie vinden alle lesactiviteiten vinden plaats met uitzondering van de startbijeenkomst aan het begin van het studiejaar op de eerste woensdag van september. De lessen worden gegeven op woensdag, tussen 9.00-16.30 uur, via Microsoft Teams. Je kunt ook altijd met je medestudenten samenwerken op de Campus.
Passend bij jouw praktijk
Je rondt je modules af op gevarieerde wijze met allerlei opdrachten die je vooral in jouw eigen beroepspraktijk uitvoert. Je hebt daarbij de vrijheid om ze zo vorm te geven dat ze passen bij de onderwijssituatie waarin jij werkzaam bent. Daarnaast ontwikkel je samen met je collega’s en met leerlingen/studenten interventies en je voert die uit.
Masterproject
Ook het masterproject voer je in jouw praktijk uit. Voor je onderzoek voer je een actieonderzoek uit samen met betrokkenen uit het werkveld, waarbij je een verandering, ontwikkeling of innovatie versterkt binnen de huidige praktijk. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het project onderzoeken:
- Hoe je een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken ontwerpt.
- Hoe je het ICT-gebruik van je team professionaliseert.
- Hoe je de balans tussen spel en leren in de onderbouw optimaliseert.
-
Aanmelden
Je kunt je via Studielink(opent in nieuw tabblad) inschrijven voor de master Educational Needs. Je hebt hiervoor een DigiD nodig en één van de onderstaande codes die hoort bij de afstudeerichting van jouw keuze:
- Begeleider in het Onderwijs: 9MBIO
- Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit e-learning: 9MNKOE
- Expert RekenWiskunde/Dyscalculie e-learning: 9MRWE
- Expert Taal en Dyslexie e-learning: 9MOLTDE
- Gedragspecialist: 9MOGGD
Inschrijven losse module
Verderop op deze pagina vind je meer informatie over de losse modules die de Master Educational Needs aanbiedt. Je kunt je daar tevens direct aanmelden voor een losse module.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules. Lees hieronder meer over de inhoud van de modules. Je kunt je tot uiterlijk 1 week voor de start van een module inschrijven.
Lees meer over de inhoud van de losse modules
Aanmelden voor een losse module
Toelating
Je hebt minimaal hbo- of wo-niveau nodig. In bijzondere gevallen kan van deze eis afgeweken worden. Neem daarvoor contact op.
Bewijs van deelname
Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Verklaring
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden.
Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je, afhankelijk van de richting die je kiest, een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
Lesplaats en data
De modules worden op woensdagochtend gegeven. Voor de richting gedragspecialist en begeleider in het onderwijs is dit fysiek op Windesheim in Zwolle. De richtingen taal/dyslexie, NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit en rekenwiskunde/dyscalculie worden online gegeven via Teams.
Elke module bestaat uit vijf bijeenkomsten en een online introductiebijeenkomst waar je meer informatie krijgt over het volgen van de module.
Kosten
Voor een module in de 1e en 2e periode van studiejaar 2024-2025 betaal je 605,- euro. Voor de 3e en 4e periode, (dat is vanaf februari 2025) betaal je 650,- euro per module.
Aanmelden
Je vindt alle losse modules verderop op deze pagina. Daar kun je je meteen aanmelden.
-
Startdata en aanmelden voor een losse module
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse module(s). Klik op de module om je aan te melden. Je ziet dan vervolgens ook de startdatum. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven. Wil je meer lezen over de inhoud van de module? Check dan eerst het onderdeel studieprogramma Educational Needs (losse modules).
Als gedragsspecialist in het onderwijs begeleid je collega’s die ondersteuning kunnen gebruiken bij probleemgedrag. In deze mastermodule leer je de begeleiding van een collega zó vorm te geven dat er weer mogelijkheden worden gecreëerd – voor de leraar, de klas en het kind of de jongere.
Wil jij als coach het potentieel van de persoon die je coacht naar boven halen? In deze mastermodule ontwikkel je je eigen coachingsvaardigheden (of je scherpt ze aan). Je wordt uitgedaagd je handelen als coach theoretisch te verantwoorden en te motiveren.
In deze mastermodule leer je wat je als docent kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Als leraar heb je namelijk een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden. Pak jij die rol? Meld je snel aan!
Hoe ontwerp je echt effectief schrijf- en spellingonderwijs? In deze mastermodule bestudeer je internationale literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten. Met die kennis kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie, en doe je aanpassingen.
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een Ortho Didactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Deze module richt zich op leerlingen waarbij de rekenwiskunde-ontwikkeling belemmerd wordt doordat ze moeite hebben met taal binnen rekenen. Bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met talige contextopgaven of nieuwkomers. In deze module ga je de uitdaging aan om in samenwerking met het gehele team of rekendocententeam interventies te ontwerpen die bijdragen aan gecijferde leerlingen.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Lesochtenden: 16 en 23 april, 14 en 21 mei, 4 juni.
Toelatingseisen
-
-
Vooropleiding
Je bent toelaatbaar wanneer je vóór 1 september in het bezit bent van een hbo-bachelor- of wo-diploma.
Bij voorkeur heb je een onderwijsbevoegdheid. Hoewel je met een hbo- of wo-diploma direct kunt instromen, heb je een stevigere basis als je al twee jaar praktijkervaring hebt in het begeleiden van leerlingen/studenten.
-
Werk(ervarings)eis
Het is belangrijk dat je in jouw werksituatie ruime mogelijkheden hebt om onderzoek te doen, leerlingen/studenten te begeleiden en collega’s te adviseren. Je moet minimaal twee dagdelen (deeltijd) een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding.
Heb je geen baan in het onderwijs? Dan regel je zelf een geschikte leerwerkplek. Belangrijk is dat je opdrachten in een onderwijssituatie kunt uitvoeren en daar video-opnames kan maken.
-
Intakegesprek
Nadat je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je een e-mail met een uitnodiging voor een intakegesprek. We vinden het namelijk belangrijk dat je een studie kiest die past bij jou en je leven. Een deeltijdopleiding kan een flinke impact hebben op je leven, omdat je werk, privé en studie intensief moet combineren. Het gesprek helpt je bij het nemen van een bewust besluit. We bespreken wie jij bent als persoon en wat je verwachtingen zijn. Ook bekijken we hoe de opleiding aansluit op jouw situatie, interesses en ambitie.
-
Buitenlands diploma
Je kunt starten met een buitenlands diploma wanneer jouw diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands hbo-diploma. Onze Studentenadministratie checkt of jouw diploma hieraan voldoet. Daarnaast moet je voldoen aan de Nederlandse taaleisen.
-
Aanmelden master
Bij Studielink schrijf je je in voor de door jou gekozen afstudeerrichting van de Master Educational Needs:
- Begeleider in het Onderwijs: 9MBIO
- Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit e-learning: 9MNKOE
- Expert RekenWiskunde/Dyscalculie e-learning: 9MRWE
- Expert Taal en Dyslexie e-learning: 9MOLTDE
- Gedragspecialist: 9MOGGD
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Na je master
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na de studie ben jij een onderwijsexpert die duurzaam bijdraagt aan kennis- en schoolontwikkeling, en onderwijsinnovatie. In jouw schoolomgeving kun je dus het verschil maken!
Je kunt verbeteringen aan brengen op basis van onderzoek en hebt diepgaande inhoudelijke expertise. Bijvoorbeeld over leerroutespecifieke kernconcepten, zoals didactisch redeneren, betekenis taalleesonderwijs, een meerlagenmodel, krachtenbenadering, duurzaam leren met ICT-toepassingen of oplossingsgericht coachen. Je bezit sterke interpersoonlijke vaardigheden en kunt effectief het professionele leren op jouw school stimuleren en verbeteren. Beroepen waar dit naar voren komt zijn onder andere (en afhankelijk van jouw gekozen richting).
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van gedrag en passend onderwijs. We bieden actueel onderwijs dat perfect past bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle. Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Enkele richtingen zijn ook te volgen in Enschede, Groningen, Leeuwarden en Almere.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Let op! In 2025 vraag je de lerarenbeurs aan tussen 1 februari en 15 maart op de website van DUO.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Alumni
70%
van onze alumni heeft na het volgen van de master een loopbaanstap gezet
Scholen
2/3
van de scholen ervaart dat prestaties van leerlingen vooruitgaan als er meer leraren met een masteropleiding werkzaam zijn
Highlights master
- Jouw persoonlijke groei staat altijd centraal.
- Specialiseer in een richting naar keuze.
- De focus ligt op leervragen van studenten en casestudies uit de praktijk.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding door je studiecoach.
- De master is goed te combineren met werk en/of privé.
- Na 2 jaar ontvang je een erkende mastertitel (Med).
- De inhoud van de opleiding is samen met het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen tot stand gekomen.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?
Alle richtingen van de master Educational Needs
Met Begeleider in het onderwijs word jij dé inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau. Jouw rol als begeleider staat centraal en je stimuleert collega's en studenten om het beste uit zichzelf te halen. Je leert hoe je kansen kunt signaleren en benutten op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs is, ook in het NT2 en nieuwkomersonderwijs. Onze master is een voorloper op dit gebied. In deze master leer jij hoe niet-Nederlandstaligen Nederlands leren en wat dat met rijk- en betekenisvol taalonderwijs te maken heeft.
Je leert hoe je innovatieve en inclusieve rekenwiskundeleeromgevingen creëert. Jouw rol als rekenwiskundespecialist staat centraal. Hiervoor volg je verschillende verdiepende modules. Daarnaast is er een integrale leerlijn. Daarin ontwikkel je onderzoeksvaardigheden en vaardigheden om jouw team te begeleiden.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze richting is een voorloper op dit gebied. Je draagt na deze opleiding actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen.
Als gedragspecialist leer je hoe je moeilijk gedrag kunt benaderen als een kans voor verandering. Deze opleiding biedt je de kennis en vaardigheden om gedragsvraagstukken in het onderwijs te begrijpen en aan te pakken. Je leert niet alleen om zelf met gedragsuitdagingen om te gaan, maar ook om je collega's te ondersteunen in hun aanpak. Met een brede basis aan inzichten en praktische tools kun je direct aan de slag in jouw onderwijspraktijk.