Met de Master Educational Needs – Generalist ontwikkel jij jezelf tot veelzijdige onderwijsprofessional die bijdraagt aan het verbeteren van een effectief en toekomstig leerklimaat.
Jij legt verbindingen tussen pedagogiek en didactiek en levert een waardevolle bijdrage aan duurzame ontwikkelingen in het onderwijs. Deze afstudeerrichting is ideaal als jij niet slechts één specialisatie wilt volgen, maar verschillende elementen in het onderwijs met elkaar wilt verbinden. Je leert hoe je oplossingen ontwikkelt voor vraagstukken op het snijvlak van gedrag en leren. En je leert hoe je praktische en duurzame oplossingen kunt realiseren in het onderwijs. Samen met een studentbegeleider stel jij aan het begin van de master een studieplan op, waarin jij omschrijft wat je wilt leren en welke modules voor jou relevant zijn om te volgen.
Generalist is een richting van de Master Educational Needs.
Weten of deze master bij je past?
Studieprogramma Generalist
Generalist is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Dit betekent dat het overgrote deel van je studieprogramma in het teken staat van generalist.
-
-
Inhoud opleiding
Met de afstudeerrichting Generalist ontwikkel je een brede visie op het onderwijs en leer je verschillende aspecten van pedagogiek, didactiek en schoolontwikkeling effectief met elkaar te verbinden. Je zoekt naar oplossingen die het onderwijs als geheel verbeteren. Je leert pedagogische inzichten, zoals het bevorderen van een veilige leeromgeving én didactische kennis, zoals effectieve leerstrategieën te combineren om onderwijsoplossingen te bieden die leerlingen ondersteunen. Je leert evidence-informed begeleidingstrajecten te ontwikkelen die zowel het leerklimaat als de leerprestaties verbeteren. Je weet hoe je interventies kunt inzetten die daadwerkelijk effect hebben in de klas en op schoolniveau.
Jij ondersteunt en stimuleert collega’s in hun professionele ontwikkeling, zodat het hele team kan groeien en beter kan samenwerken.
Leeruitkomsten
Je werkt bij deze master op basis van leeruitkomsten. Het gaat om het resultaat van het leren, het doel. Niet zozeer op de wijze waarop het behaald wordt, het proces. Je krijgt daarom veel ruimte om de leeruitkomst op een manier te realiseren die aansluit bij jouw onderwijspraktijk.
Je verdiept je kennis over didactische en pedagogische vraagstukken met literatuur en onderzoek. Je bespreekt je ontwikkelingen met medestudenten en je studiecoach.
-
Jaar 1: de basis leggen
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert in begeleiden in het onderwijs. Binnen deze afstudeerrichting staan er drie leeruitkomsten centraal:
- Expert
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De leeruitkomsten zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. Ze zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste leeruitkomst overtuigend kunt aantonen.
Modules
In de afstudeerrichting Generalist kun jij je eigen studieprogramma samenstellen. Een studiecoach helpt je daarbij. Je kunt modules kiezen uit de afstudeerrichtingen gedragspecialist, begeleider in het onderwijs, expert taal en dyslexie, expert NT2 en/of expert rekenen en dyscalculie. Jij bepaalt welke onderwerpen aansluiten bij jouw ambities en interesses. Dat maakt deze afstudeerrichting perfect als je veelzijdig inzetbaar wilt zijn binnen het onderwijs en begeleiding.
Je kunt kiezen uit de volgende modules:
Module Aangeboden periode in 2025/2026 Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs (online) 1 (bij voorkeur eerst deze volgen voordat een andere module uit de leerroute wordt gevolgd) Lezen en leescultuur (online) 2 Denken en (lees)begrip (online) 3 Denken en schrijven (online) 4 Rekenen aan de basis; rekengesprekken en rekeninterventies (online) 1 (afhankelijk van beslissingen over afstudeerrichting) Rekenen in ontwerpend leren (online) 2 (afhankelijk van beslissingen over afstudeerrichting) Taal binnen rekenwiskunde: talige hobbels bij rekenen (online) 3 (afhankelijk van beslissingen over afstudeerrichting) Rekenen-wiskunde en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen 4 (afhankelijk van beslissingen over afstudeerrichting) Communicatie en afstemming 1 Didactiek van de 21st eeuw 2 Teamleren in een lerende organisatie 4 Stimuleren van leergedrag 1 Executieve functies in uitvoering; gedrag vanuit breed perspectief 2 De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen 4 Sociale veiligheid op school 5 (alleen in het tweede jaar te volgen) -
Jaar 2: verdieping
In het tweede jaar van de master volg jij nog een module naar keuze. Daarnaast ga je aan de slag met een pedagogisch/didactisch vraagstuk op jouw school. Voorbeelden hiervan zijn:
- Werken aan metacognitieve vaardigheden bij leerlingen
- Zelfzorg in het schoolteam
-
Toetsing
Middels assessments meten we je rolontwikkeling. Aan het einde van de studie gaan we na of je de rollen hebt geïntegreerd in je handelen. Een assessment bestaat uit een portfolio met bewijsstukken, een presentatie en een criteriumgericht interview. Na succesvolle afronding van de studie mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
-
Lesdagen en studiebelasting
De Master Educational Needs - Generalist gaat van start in september. Je krijgt les op woensdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Naast het studieprogramma kun je ook deelnemen aan extra curriculair aanbod, dat in de avonduren kan plaatsvinden. Dit is niet verplicht.
Online en op locatie
Deze afstudeerrichting wordt blended aangeboden. Dat betekent dat je sommige lessen op locatie zult volgen, andere online. De modules uit de afstudeerrichtingen taal en dyslexie, rekenwiskunde en dyscalculie én NT2 worden online aangeboden. De modules uit afstudeerrichtingen Gedragspecialist en Begeleider in het onderwijs worden op locatie aangeboden.
Studiebelasting
Je kunt rekenen op een studiebelasting van 20 uur per week. Dit is inclusief de lesdag, de voorbereidingen en het toepassen in de praktijk.
-
Werkplek
Leren en werken gaan bij de master Educational Needs - Generalist hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk.
Je moet daarom minimaal twee dagdelen of één volledige dag een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding. Daarnaast heb je voor de aanvang van de studie een vaste leerwerkplekbegeleider die jou gemiddeld 1 uur in de week begeleidt. Dit is een collega of leidinggevende die afgestudeerd is als master. Deze begeleider voert regelmatig feedbackgesprekken en tekent de authenticiteitsverklaringen voor de praktijkopdrachten. Ook ondersteunt de begeleider jou bij het organiseren van een bezoek binnen de eigen schoolpraktijk. Tot slot neemt de begeleider deel aan de begeleidersbijeenkomsten.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules.
Bekijk alle losse modules van de Master Educational Needs
Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden. Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
-
Startdata en aanmelden voor een losse module
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
In deze mastermodule leer je wat je als docent kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Als leraar heb je namelijk een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden. Pak jij die rol? Meld je snel aan!
Hoe ontwerp je echt effectief schrijf- en spellingonderwijs? In deze mastermodule bestudeer je internationale literatuur over onderwijs in het schrijven van teksten. Met die kennis kijk je kritisch naar het schrijfonderwijs in jouw onderwijssituatie, en doe je aanpassingen.
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een Ortho Didactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Deze module richt zich op leerlingen waarbij de rekenwiskunde-ontwikkeling belemmerd wordt doordat ze moeite hebben met taal binnen rekenen. Bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met talige contextopgaven of nieuwkomers. In deze module ga je de uitdaging aan om in samenwerking met het gehele team of rekendocententeam interventies te ontwerpen die bijdragen aan gecijferde leerlingen.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Lesochtenden: 16 en 23 april, 14 en 21 mei, 4 juni.
Toelatingseisen
-
-
Vooropleiding
Je bent toelaatbaar wanneer je vóór 1 september in het bezit bent van een hbo-bachelor- of wo-diploma.
Bij voorkeur heb je een onderwijsbevoegdheid. Hoewel je met een hbo- of wo-diploma direct kunt instromen, heb je een stevigere basis als je al twee jaar praktijkervaring hebt in het begeleiden van leerlingen/studenten.
-
Werk(ervarings)eis
Het is belangrijk dat je in jouw werksituatie ruime mogelijkheden hebt om onderzoek te doen, leerlingen/studenten te begeleiden en collega’s te adviseren. Je moet minimaal twee dagdelen (deeltijd) een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding.
Heb je geen baan in het onderwijs? Dan regel je zelf een geschikte leerwerkplek. Belangrijk is dat je opdrachten in een onderwijssituatie kunt uitvoeren en daar video-opnames kan maken.
-
Intakegesprek
Nadat je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je een e-mail met een uitnodiging voor een intakegesprek. We vinden het namelijk belangrijk dat je een studie kiest die past bij jou en je leven. Een deeltijdopleiding kan een flinke impact hebben op je leven, omdat je werk, privé en studie intensief moet combineren. Het gesprek helpt je bij het nemen van een bewust besluit. We bespreken wie jij bent als persoon en wat je verwachtingen zijn. Ook bekijken we hoe de opleiding aansluit op jouw situatie, interesses en ambitie.
-
Buitenlands diploma
Je kunt starten met een buitenlands diploma wanneer jouw diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands hbo-diploma. Onze Studentenadministratie checkt of jouw diploma hieraan voldoet. Daarnaast moet je voldoen aan de Nederlandse taaleisen.
-
Aanmelden master
Generalist is een afstudeerrichting van de opleiding Master Educational Needs. Bij Studielink schrijf je je daarom in voor de Leerroute Generalist: M.ENVKR.D.Z. Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de master die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Na je master Generalist
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Als generalist weet jij de verbinding te leggen tussen pedagogiek, didactiek en schoolontwikkeling. Jij werkt aan het verbeteren van onderwijs in z’n geheel. Na deze master kun jij duurzame en integrale oplossingen realiseren om zowel het leerklimaat als de leerprestaties te verbeteren. Als generalist ben jij een belangrijke verbinder binnen het team. Je speelt een sleutelrol in het samenwerken met collega’s, het stimuleren van professionele groei en het bevorderen van een positieve en professionele schoolcultuur.
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van school- en docentontwikkeling. We bieden scholingsprogramma's die perfect passen bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle Plan je route Zwolle(opent in nieuw tabblad)
Hospitaaldreef 5 in Almere
Plan je route Almere(opent in nieuw tabblad)
Daarnaast kun je de master ook volgen in Enschede, Groningen en Leeuwarden.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Highlights master
- Jouw persoonlijke en professionale groei staat altijd voorop. Je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen als onderwijsprofessional.
- De focus binnen de opleiding ligt op concrete vraagstukken uit jouw eigen praktijk. Hierdoor kun je direct toepassen wat je leert.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding van een studiecoach, die je ondersteunt bij het plannen en vormgeven van je leerproces.
- De master is goed te combineren met werk en/of privéleven.
- Je hebt veel regie over je eigen leerproces. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van je leerdoelen en het vormgeven van je traject.
- De inhoud van de opleiding is samen met het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen tot stand gekomen.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?
Andere richtingen van de master Educational Needs
Met Begeleider in het onderwijs word jij dé inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau. Jouw rol als begeleider staat centraal en je stimuleert collega's en studenten om het beste uit zichzelf te halen. Je leert hoe je kansen kunt signaleren en benutten op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs is, ook in het NT2 en nieuwkomersonderwijs. Onze master is een voorloper op dit gebied. In deze master leer jij hoe niet-Nederlandstaligen Nederlands leren en wat dat met rijk- en betekenisvol taalonderwijs te maken heeft.
Je leert hoe je innovatieve en inclusieve rekenwiskundeleeromgevingen creëert. Jouw rol als rekenwiskundespecialist staat centraal. Hiervoor volg je verschillende verdiepende modules. Daarnaast is er een integrale leerlijn. Daarin ontwikkel je onderzoeksvaardigheden en vaardigheden om jouw team te begeleiden.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze richting is een voorloper op dit gebied. Je draagt na deze opleiding actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen.
Als gedragspecialist leer je hoe je moeilijk gedrag kunt benaderen als een kans voor verandering. Deze opleiding biedt je de kennis en vaardigheden om gedragsvraagstukken in het onderwijs te begrijpen en aan te pakken. Je leert niet alleen om zelf met gedragsuitdagingen om te gaan, maar ook om je collega's te ondersteunen in hun aanpak. Met een brede basis aan inzichten en praktische tools kun je direct aan de slag in jouw onderwijspraktijk.
Heb je specifieke vragen over de opleiding? Neem dan contact op met onze voorlichter Jeanet van Dam.
0900-8899(opent in nieuw tabblad) j.j.van.dam@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)