Modules Educational Needs
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master Educational Needs volgen? Kies dan voor een of meerdere losse modules. Je leest hier meer over de inhoud van de modules en de lesdagen (als deze al bekend zijn). Wil je je aanmelden? Dat kan op de opleidingspagina van de master Educational Needs. Op die pagina kun je ook zien voor welke modules je je op dit moment kunt aanmelden.
- De module wordt gegeven in één dagdeel (de ochtend).
- De genoemde lesdata en dagdelen zijn onder voorbehoud van wijzigingen.
- Deelname aan de module kan worden geannuleerd bij onvoldoende aanmeldingen of als de module vol is.
- Iedere module wordt 1x per studiejaar aangeboden.
- Het is aan te raden om de module 'Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs' te volgen voordat je deelneemt aan andere taalmodules.
Modules van de richting Begeleider in het onderwijs
-
-
Communicatie en afstemming (periode 1)
Waarom verlopen sommige gesprekken met ouders stroever dan met anderen? Hoe komt het toch dat je met de ene collega beter in gesprek komt dan met de ander? Waarom ben ik in staat om met bepaalde leerlingen goed af te stemmen en hapert het met anderen? Communicatie bepaalt de relatie met anderen, maar de relatie bepaalt ook de communicatie. Ruis in de communicatie ontstaat niet zozeer door wat er gezegd wordt, maar door de betekenis die men daaraan geeft. In deze module verbreed en verdiep je je eigen handelingsrepertoire om te kunnen afstemmen op de diverse perspectieven van leerlingen/studenten, collega’s, ouders/verzorgers, directie en externe professionals in complexe situaties.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Didactiek voor de 21ste eeuw (periode 2)
Hoe komt het dat leerlingen/studenten de aangeleerde les(sen) weer zijn vergeten? Leraren met kennis over duurzaam leren en high-impact instructietechnieken maken werkelijk verschil in het leerproces van hun leerlingen/studenten. Duurzaam leren wil zeggen dat het aangeleerde op langere termijn nog aantoonbaar is en dat er sprake is van transfer naar andere situaties. Je leert evidence informed ontwerpen. In deze module doe je op basis van een contextanalyse voorstellen en interventies gericht op duurzaam leren en inclusief redeneren.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Coachend begeleiden (periode 3)
Coaching gaat uit van de gedachte dat alle kennis zich in de coachee bevindt. Coaching is gericht op het bevorderen van leren en richt zich met name op het vrijmaken van het eigen potentieel van de coachee. Dit vraagt van de coach een specifieke grondhouding. Dit gebeurt binnen een resultaatgericht, methodisch kader. In deze module ontwikkel en/of scherp je je eigen coachingsvaardigheden aan en word je uitgedaagd je handelen als coachende begeleider theoretisch te verantwoorden en te motiveren.
Lesdata
29 januari, 12 en 26 februari, 12 en 26 maart 2025.
-
Teamleren in een lerende organisatie (periode 4)
In deze module dagen we je uit om het leren van het team te coördineren, stimuleren en te faciliteren. Om het wij-gevoel te realiseren, is leren als een team van groot belang. Het is de discipline waarmee persoonlijke bekwaamheid en een gedeelde visie samengebracht worden. Het is cruciaal voor de leerkracht om collega’s te zien als teamleden. Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn hierbij sleutelbegrippen. Het is de eerste stap om dialogen op te zetten waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit uitdrukken. De werkomgeving moet veilig zijn en een plek waar fouten gemaakt mogen worden, anders kan er geen leerervaring ontstaan. In deze module leer je de teamcultuur te analyseren en bespreekbaar te maken, ook leer je hoe je het teamleren kunt bevorderen en zo veranderingen in het onderwijs kunt begeleiden.
Lesdata
16 en 23 april, 14 en 21 mei en 4 juni 2025.
-
Duurzame onderwijskwaliteit op organisatieniveau (periode 5)
Wat is goed onderwijs eigenlijk en wie bepaalt dat? In deze module ga je cyclisch aan de slag met onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg binnen jouw organisatie. Je signaleert en analyseert de kwaliteit van onderwijs op didactisch gebied samen met je team, bijvoorbeeld aan de hand van data- of trendanalyses. Op basis hiervan kom je tot verbetervoorstellen en deze brengen jullie ook in de praktijk. Inclusief ontwerpen en didactisch redeneren zijn hierbij uitgangspunten.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Modules van de richting Expert NT2 en nieuwkomersonderwijs
-
-
Rijk en betekenisvol taalleesonderwijs (periode 1)
Door leerlingen of studenten te motiveren om frequent rijke teksten te lezen binnen interessante thema’s, bouwen ze aan een taalbasis. In deze module bestudeer je literatuur over kenmerken van rijk en betekenisvol taalleesonderwijs. Vervolgens kijk je welke kenmerken er aanwezig zijn in je eigen onderwijspraktijk en welke aanpassingen er kunnen worden gedaan. Daarnaast denk je na over je visie op taalleesonderwijs.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Lezen en leescultuur (periode 2)
In deze module verbeter je je onderwijs in decoderen en vloeiend lezen door na te denken over effectieve aanpakken. Daarnaast ontwikkel je onderwijs waarin aandacht is voor het inzetten van een leesroutine waarbij leerlingen/studenten frequent en gemotiveerd lezen. Zo zorg je voor innovatief leesonderwijs dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van alle leerlingen of studenten, ook die met taalleesproblemen, zoals dyslexie.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Denken en (lees)begrip (periode 3)
Door een rijke taalleesomgeving te creëren waarin de ervarings- en taalbasis van leerlingen wordt uitgebreid, wordt hun (lees)begrip ontwikkeld. In deze module leer je kritisch kijken naar het onderwijs in leesbegrip in jouw onderwijssituatie en onderwijs te ontwikkelen dat gebaseerd is op nieuwe inzichten op dit gebied. Daarbij besteed je aandacht aan het creëren van een denkcultuur waarin denken zichtbaar is, wordt gewaardeerd en wordt geactiveerd en waar leerlingen actief bezig zijn met leren, in teams werken en voortbouwen op elkaars ideeën.
Lesdata
29 januari, 12 en 26 februari, 12 en 26 maart 2025.
-
Denken en schrijven (periode 4)
In deze module bestudeer je literatuur over onderwijs in schrijven en spellen. Met behulp daarvan kijk je kritisch naar het schrijf- en spellingonderwijs in jouw onderwijssituatie en doe je aanpassingen, waarbij je ervan uit gaat dat spellingonderwijs onlosmakelijk verbonden is met onderwijs in schrijven. Om het denken te faciliteren is het van belang om interessante schrijfopdrachten aan te bieden. Daarnaast zoom je in op de vorm en opbouw van teksten.
Lesdata
16 en 23 april, 14 en 21 mei en 4 juni 2025.
-
Samen werken aan kansengelijkheid (periode 5)
In deze module verdiep je je in voorkomende (taal)problematieken. Je ontwikkelt een gezamenlijke onderwijsvisie die gericht is op het creëren van maatschappelijke kansen voor leerlingen voor wie die kansen niet vanzelfsprekend zijn. Daarnaast ontwikkel je passend taalbeleid.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Spelen met taal en geletterdheid (periode 5)
Taal is belangrijk in de kleutergroepen en in groep 3. Jonge kinderen leren door te spelen en te denken binnen interessante contexten. Ze bouwen aan het ontwikkelen van een taalbasis en geletterdheid. In de module ‘Spelen met taal en geletterdheid’ denk je na over duurzaam en betekenisvol leren in de onderbouw, geletterdheid in de kleutergroepen en in groep 3, het stimuleren van de taalontwikkeling in spel en door denken, het ontwikkelen van de leesmotivatie en scaffolding.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Taal en dyslexie: handelen in vakken (periode 5)
Taal en lezen vormen belangrijke voorwaarden voor schoolsucces. In de module ‘Taal en dyslexie: handelen in de vakken’ staat de vraag centraal hoe het taalonderwijs en taalbeleid in de bovenbouw van het basisonderwijs, het vo en het mbo zo kan worden vormgegeven dat alle leerlingen er profijt van hebben. Binnen het vo en het mbo speelt taalvaardigheid van leerlingen bij alle vakken een centrale rol. In het algemeen halen leerlingen die sterk zijn in taal en lezen betere resultaten op alle vakken. Leerlingen met dyslexie en taalzwakke leerlingen/studenten dreigen soms af te stromen naar een lagere vorm van onderwijs dan ze cognitief gezien aankunnen en ze vinden het moeilijk om taalexamens te behalen.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Modules van de richting Expert rekenen en wiskunde
-
-
Rekenen aan de basis: rekengesprekken en rekeninterventies (periode 1)
In deze module ontwerp je op basis van inventarisatie en analyse een onderbouwd en gepersonaliseerd onderwijsontwerp voor een leerling/student waarbij de rekenontwikkeling stagneert of achterblijft. Je zoomt in op het leerstofgebied van het rekenen tot 1000. De onderwijsbehoeften achterhaal je onder andere op basis van taakanalyse en reken(diagnostische) gesprekken met een actieve rol van de leerling. Je ontwerpt een gefundeerd plan van aanpak ter bevordering van de rekenontwikkeling en voert dit deels uit. Alle factoren worden bij het ontwerp betrokken. Je gaat na in hoeverre interventies betekenis hebben voor de hele groep of school.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Rekenen in ontwerpend leren (periode 2)
Je gaat aan de slag met een proces van ontwerpen en uitvoeren van een reken-wiskundeproject. Daarbij richt je je op de leerstofinhoud van het voortgezet rekenen. Het project creëert een rijke, motiverende en uitnodigende rekenwiskundige leeromgeving waarbij 21ste-eeuws leren, waaronder creatief denken, probleemoplossend denken en samenwerkend leren, wordt gestimuleerd. In deze module verdiep je je in thema’s als motivatie, toekomstgericht reken-wiskundeonderwijs, differentiatie, zelfvertrouwen en diversiteit. Je daagt jezelf uit om je te ontwikkelen buiten je comfortzone en probeert dit ook te ontlokken bij je collega’s.
Lesdata
De module is inmiddels gestart. Er is nog geen nieuwe startdatum bekend.
-
Taal binnen rekenwiskunde: talige hobbels bij rekenen (periode 3)
Deze module richt zich op leerlingen waarbij de rekenwiskunde-ontwikkeling belemmerd wordt doordat ze moeite hebben met taal binnen rekenen, bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met talige contextopgaven of nieuwkomers. In deze module ga je de uitdaging aan om in samenwerking met het gehele team of rekendocententeam interventies te ontwerpen die bijdragen aan gecijferde leerlingen. Dit vraagt om adequate afstemming op de diversiteit aan de verschillen in rekenniveau en rekenbeleving, talige aspecten en/of culturele achtergronden en de onderwijsachtergrond. Je wordt in deze module voor de vraag gesteld hoe passende vakinhoudelijke- en vakdidactische ondersteuning kan worden geboden die is afgestemd op de rekenontwikkeling, talenten, interesses en onderwijsbehoeften van leerlingen die talige hobbels ervaren.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Rekenen-wiskunde en dyscalculie: leerpotentieel bij ernstige rekenproblemen (periode 4)
Je richt je op het leerpotentieel van een leerling of student met ernstige reken-wiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een OrthoDidactische Leerroute (ODL) die aansluit op de onderwijsbehoeften. Je ontwikkelt je verder in de wijze waarop onderwijsbehoeften kunnen worden achterhaald met inbreng van de leerling/student. In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de gesignaleerde orthodidactische onderwijsbehoeften multidisciplinair om te komen tot een eenduidige aanpak binnen de school. Daarbij wordt commitment nagestreefd van alle gesprekspartners voor het gezamenlijk realiseren van de ODL.
Lesdata
16 en 23 april, 14 en 21 mei en 4 juni 2024.
-
Rekendynamiek: een aanzet tot verdere ontwikkeling in reken-wiskundeonderwijs (periode 5)
Iedereen heeft in het dagelijks leven met rekenen te maken. Het streefdoel voor rekenwiskundeonderwijs is de maatschappelijke redzaamheid voor alle leerlingen en studenten. Dit vraagt om een inspanning van de leraar en de leerling of student. Om op een school structureel goed reken-wiskundeonderwijs te realiseren zal het hele team betrokken moeten zijn. In deze module doe je onderzoek naar visie, beleid, praktijk en opbrengsten van het reken-wiskundeonderwijs in de school. Dit leidt tot het ontwerpen van een ontwikkelplan ten behoeve van verbetering en/of innovatie van het reken-wiskundeonderwijs op je school, waarbij duurzaam rekenen leren het doel is. Je krijgt de gelegenheid om je rol van master reken-wiskunde/dyscalculie expert in de school te ontwikkelen: je werkt toe naar die actieve rol en ervaart de diverse aspecten hiervan.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Modules van de richting Gedragspecialist
-
-
Stimuleren van leergedrag (periode 1)
Leraren die leergedrag ontwikkelen bij kinderen of jongeren kijken anders naar probleemgedrag. In deze module ga je actief aan de slag met de ontwikkeling van leergedrag. Het uitgangspunt hierbij is: wat werkt? Uit de onderwijspraktijk blijkt dat kinderen of jongeren met positief (leer)gedrag minder gedragsproblemen laten zien. Een ander perspectief zorgt ervoor dat leerlingen of studenten worden aangesproken op hun mogelijkheden in plaats van hun beperkingen.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Executieve functies in uitvoering: gedrag zien vanuit breed perspectief (periode 2)
Leraren met kennis over executieve functies kunnen het verschil maken in de ontwikkeling van alle leerlingen, maar zeker bij kinderen/jongeren met ADHD of ASS. Vanuit een systematische benadering onderzoek je de kansen en mogelijkheden van kinderen/jongeren en stel je samen een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Gedragsverandering is immers alleen succesvol bij eigenaarschap.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-
Begeleiden van leraren: wat werkt bij probleemgedrag (periode 3)
Een belangrijke taak als gedragspecialist in het onderwijs, is het begeleiden van collega’s met specifieke ondersteuningsbehoeften bij probleemgedrag. In deze module leer je om de begeleiding van een collega zodanig vorm te geven, dat er weer mogelijkheden worden gecreëerd voor de betreffende leraar, de klas en kind/jongere. Door uit te gaan van wat werkt krijgt de betreffende leraar meer inzichten in zijn handelen dat bijdraagt aan het pedagogisch klimaat.
Lesdata
29 januari, 12 en 26 februari, 12 en 26 maart 2025.
-
De krachtenbenadering bij ingrijpende jeugdgebeurtenissen (periode 4)
Leraren met kennis over traumasensitief lesgeven maken het verschil voor de verdere ontwikkeling van kinderen/jongeren. In deze module leer je wat je kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Leraren hebben een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden.
Lesdata
16 en 23 april, 14 en 21 mei en 4 juni 2025.
-
Sociale veiligheid op school (periode 5)
Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school (Inspectie voor het onderwijs, z.d;). Scholen hebben een zorgplicht wat betreft sociale veiligheid. Het is goed dat de veiligheidsbeleving van leerlingen wordt gemonitord, dat er beleid is en dat er een aanspreekpunt is wat betreft sociale veiligheid. Maar wat ga je nu doen als die sociale veiligheid niet in orde is, of hoe kun je preventief werken aan sociale veiligheid? Dit zijn vragen die in deze module aan de orde komen. De onderwerpen die in deze module centraal staan zijn sociale en psychologische veiligheid, ontwikkelen van sociale competenties (sociaal emotionele ontwikkeling en agressie in en rondom school.
Lesdata
Inmiddels gestart. Nieuwe lesdata zijn nog niet bekend.
-