Met de Master Educational Needs - Begeleider in het onderwijs word jij dé inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau.
Jouw rol als begeleider staat centraal en je stimuleert collega's en studenten om het beste uit zichzelf te halen. Je leert hoe je kansen kunt signaleren en benutten op het gebied van passend onderwijs en kwaliteitszorg. Hiervoor volg je verschillende verdiepende modules. Daarbij is er een integrale leerlijn. Je ontwikkelt onderzoeksvaardigheden en vaardigheden om jouw team te begeleiden. Deze richting past bij jou als je begeleider bent in het hbo, mbo, vo, po, vso of s(b)o. Daarnaast heb je een (gedeeltelijk) begeleidende taak. In de praktijk zien we een grote diversiteit aan begeleiders. Zoals intern begeleiders, zorgcoördinatoren, kwaliteitscoördinatoren en teamdeskundigen.
Begeleider in het onderwijs is een richting van de Master Educational Needs.
Weten of deze master bij je past?
Studieprogramma Begeleider in het onderwijs
Begeleider in het onderwijs is een afstudeerrichting van de Master Educational Needs. Dit betekent dat het overgrote deel van je studieprogramma in het teken staat van begeleiden in het onderwijs.
-
-
Inhoud opleiding
Met de Master Educational Needs - Begeleider in het onderwijs ontwikkel jij je tot expert in het begeleiden binnen het onderwijs.
Leeruitkomsten
Je leert bij deze master op basis van leeruitkomsten. Het gaat om de resultaten van het leren (het doel). Niet zozeer om de wijze waarop het behaald wordt (het proces). Je krijgt daarom veel ruimte om de leeruitkomsten op een manier te realiseren die aansluit bij jouw eigen onderwijspraktijk. Met behulp van literatuur analyseer je de schoolorganisatie en het onderwijs, waarna je gerichte interventies uitvoert. Je reflecteert op je ontwikkeling en bespreekt deze regelmatig met medestudenten en je studiecoach.
-
Jaar 1: rolontwikkeling
Vanaf dag één werk je aan je ontwikkeling tot expert in begeleiden in het onderwijs. Binnen deze afstudeerrichting staan er drie leeruitkomsten centraal:
- Inhoudelijk specialist
- Teacher leader
- Praktijkgericht onderzoeker
De leeruitkomsten zijn leidend voor alle modules en programmaonderdelen. Ze zijn gebaseerd op de beroepsprofielen en zijn samen met vertegenwoordigers van het werkveld vastgesteld op masterniveau. Je studeert af zodra je de vereiste leeruitkomsten overtuigend kunt aantonen. We borgen de basiseisen van de beroepsverenigingen door je een voorgeschreven set modules aan te bieden. Daarmee leg je de basis voor je expertontwikkeling.
Modules die aan bod komen zijn:
- Communicatie en afstemming: analyseren en verbreden van je eigen communicatie in interactie.
- Didactiek van de 21e eeuw: evidence informed ontwerpen van high impact instructietechnieken gericht op duurzaam leren.
- Coachend begeleiden: resultaatgericht en methodisch coachen van collega’s.
- Teamleren in een lerende organisatie: analyseren van de teamcultuur. Op basis daarvan bevorder je het teamleren om veranderingen in het onderwijs te begeleiden.
-
Jaar 2: rolintegratie
In het tweede jaar van deze master ga je verder verdiepen in de duurzame kwaliteit van het onderwijs binnen jouw organisatie. Je sluit de opleiding af met een prakijkgericht onderzoek op schoolniveau.
Voorbeelden van praktijkgericht onderzoek:
- Begrijpen en versterken van het ondernemerschapsvermogen van Ad-studenten Ondernemerschap en Retailmanagement.
- Actieonderzoek naar de motivatie en behoeften van pabo-studenten voor een stage in het speciaal onderwijs.
- Relevante voorkennis activeren als basis voor het didactisch handelen in het ZML (zeer moeilijk lerend).
-
Toetsing
Middels assessments meten we je rolontwikkeling. Aan het einde van de studie gaan we na of je de rollen hebt geïntegreerd in je handelen. Een assessment bestaat uit een portfolio met bewijsstukken, een presentatie en een criteriumgericht interview. Na succesvolle afronding van de studie mag je de titel Master of Education (MEd) voeren.
-
Lesdagen en studiebelasting
De Master Educational Needs - Begeleider in het onderwijs gaat van start in september. Je krijgt les op woensdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Naast het studieprogramma kun je ook deelnemen aan extra curriculair aanbod. Dit is niet verplicht. Het extra curriculaire aanbod kan in de avonduren plaatsvinden. Dit betreft een aantal keer per jaar.
Deze richting wordt alleen fysiek aangeboden en kan niet online gevolgd worden.
Studiebelasting
Je kunt rekenen op een studiebelasting van 20 uur per week. Dit is inclusief de lesdag, de voorbereidingen en het toepassen in de praktijk.
-
Werkplek
Leren en werken gaan bij de master Educational Needs hand in hand. Je leert immers het best wanneer je de theorie meteen inzet in je eigen praktijk. Je moet daarom minimaal twee dagdelen of één volledige dag een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding. Daarnaast heb je voor de aanvang van de studie een vaste leerwerkplekbegeleider die jou kan begeleiden bij je ontwikkeling. Dit is (bij voorkeur) een collega of leidinggevende die afgestudeerd is als master.
-
Losse modules
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor één of meerdere losse modules.
Bekijk alle losse modules van de Master Educational Needs
Je ontvangt een bewijs van deelname als je aan de volgende eisen voldoet:
- Je bent aanwezig geweest bij alle bijeenkomsten.
- Je hebt de bijbehorende literatuur gelezen.
- Je hebt de opgedane kennis toegepast en geëxperimenteerd in je eigen praktijk.
Als je ook de bijbehorende beroepsopdracht uitvoert en daarbij een product inlevert, ontvang je een verklaring. Deze verklaring, samen met het beroepsproduct voorzien van feedback, kun je gebruiken voor je portfolio. Dit is vooral nuttig als je van plan bent om in de komende jaren de volledige master af te ronden. Schrijf je je binnen vier jaar alsnog in voor de master? Dan kun je een maatwerktraject aanvragen om de opleiding versneld te volgen.
-
Startdata en aanmelden voor een losse module
Wil jij graag jouw kennis verbreden, maar wil je (nog) niet de volledige master volgen? Kies dan voor 1 of meerdere losse modules. Klik op de module voor meer informatie over de inhoud en het aanmeldproces. Je kunt je tot uiterlijk één week voor de start van een module inschrijven.
Wil jij als coach het potentieel van de persoon die je coacht naar boven halen? In deze mastermodule ontwikkel je je eigen coachingsvaardigheden (of je scherpt ze aan). Je wordt uitgedaagd je handelen als coach theoretisch te verantwoorden en te motiveren.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Lesochtenden: 16 en 23 april, 14 en 21 mei, 4 juni.
Toelatingseisen
-
-
Vooropleiding
Je bent toelaatbaar wanneer je vóór 1 september in het bezit bent van een hbo-bachelor- of wo-diploma.
Bij voorkeur heb je een onderwijsbevoegdheid. Hoewel je met een hbo- of wo-diploma direct kunt instromen, heb je een stevigere basis als je al twee jaar praktijkervaring hebt in het begeleiden van leerlingen/studenten.
-
Werk(ervarings)eis
Het is belangrijk dat je in jouw werksituatie ruime mogelijkheden hebt om onderzoek te doen, leerlingen/studenten te begeleiden en collega’s te adviseren. Je moet minimaal twee dagdelen (deeltijd) een leerwerkplek hebben die past bij het doel en niveau van de opleiding.
Heb je geen baan in het onderwijs? Dan regel je zelf een geschikte leerwerkplek. Belangrijk is dat je opdrachten in een onderwijssituatie kunt uitvoeren en daar video-opnames kan maken.
-
Intakegesprek
Nadat je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je een e-mail met een uitnodiging voor een intakegesprek. We vinden het namelijk belangrijk dat je een studie kiest die past bij jou en je leven. Een deeltijdopleiding kan een flinke impact hebben op je leven, omdat je werk, privé en studie intensief moet combineren. Het gesprek helpt je bij het nemen van een bewust besluit. We bespreken wie jij bent als persoon en wat je verwachtingen zijn. Ook bekijken we hoe de opleiding aansluit op jouw situatie, interesses en ambitie.
-
Buitenlands diploma
Je kunt starten met een buitenlands diploma wanneer jouw diploma gelijkwaardig is aan een Nederlands hbo-diploma. Onze Studentenadministratie checkt of jouw diploma hieraan voldoet. Daarnaast moet je voldoen aan de Nederlandse taaleisen.
-
Aanmelden master
Begeleider in het onderwijs is een afstudeerrichting van de opleiding Master Educational Needs. Bij Studielink schrijf je je daarom in voor de Leerroute Begeleider in het onderwijs: 9MBIO. Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de master die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Na je opleiding Begeleider in het onderwijs
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Met de Master Educational Needs - Begeleider in het onderwijs heb jij je ontwikkeld tot een inspirerende begeleider van leren en ontwikkelen op schoolniveau. Jij draagt binnen jouw organisatie bij aan de ontwikkeling van de school, de docenten en de leerlingen of studenten. Je beschikt over een breed scala aan interventies en werkvormen. Daarnaast heb je geleerd om cyclisch te werken aan het verbeteren van onderwijskwaliteit. Met jouw expertise weet je collega’s hierin mee te nemen en samen te werken aan duurzame verbetering. Jij bent dé expert binnen je organisatie op het gebied van onderwijs op maat. In jouw schoolomgeving kun je dus het verschil maken en je kunt mogelijk doorgroeien naar een andere functie.
-
Vakgebied
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van school- en docentontwikkeling. We bieden scholingsprogramma's die perfect passen bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle Plan je route Zwolle(opent in nieuw tabblad)
Hospitaaldreef 5 in Almere
Plan je route Almere(opent in nieuw tabblad)
Daarnaast kun je de master ook volgen in Enschede, Groningen en Leeuwarden.
Collegegeld
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.601,- voor 2025 - 2026. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Houd ook rekening met kosten voor boeken en excursies (ongeveer € 200,-).
Highlights master
- Jouw persoonlijke en professionale groei staat altijd voorop. Je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen als onderwijsprofessional.
- De focus binnen de opleiding ligt op concrete vraagstukken uit jouw eigen praktijk. Hierdoor kun je direct toepassen wat je leert.
- Je krijgt persoonlijke begeleiding van een studiecoach, die je ondersteunt bij het plannen en vormgeven van je leerproces.
- De master is goed te combineren met werk en/of privéleven.
- Je hebt veel regie over je eigen leerproces. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van je leerdoelen en het vormgeven van je traject.
- De inhoud van de opleiding is samen met het lectoraat Inclusieve Leeromgevingen tot stand gekomen.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?
Andere richtingen van de master Educational Needs
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs is, ook in het NT2 en nieuwkomersonderwijs. Onze master is een voorloper op dit gebied. In deze master leer jij hoe niet-Nederlandstaligen Nederlands leren en wat dat met rijk- en betekenisvol taalonderwijs te maken heeft.
Je leert hoe je innovatieve en inclusieve rekenwiskundeleeromgevingen creëert. Jouw rol als rekenwiskundespecialist staat centraal. Hiervoor volg je verschillende verdiepende modules. Daarnaast is er een integrale leerlijn. Daarin ontwikkel je onderzoeksvaardigheden en vaardigheden om jouw team te begeleiden.
Overal in Nederland wordt nagedacht over de vraag wat goed taal- en leesonderwijs inhoudt. Deze richting is een voorloper op dit gebied. Je draagt na deze opleiding actief bij aan de ontwikkeling van rijk en betekenisvol taal- en leesonderwijs, onder andere door publicaties op het gebied van rijke taal. Dit onderwijs bevordert de kansengelijkheid voor alle leerlingen.
Als gedragspecialist leer je hoe je moeilijk gedrag kunt benaderen als een kans voor verandering. Deze opleiding biedt je de kennis en vaardigheden om gedragsvraagstukken in het onderwijs te begrijpen en aan te pakken. Je leert niet alleen om zelf met gedragsuitdagingen om te gaan, maar ook om je collega's te ondersteunen in hun aanpak. Met een brede basis aan inzichten en praktische tools kun je direct aan de slag in jouw onderwijspraktijk.
Heb je specifieke vragen over de opleiding? Neem dan contact op met onze voorlichter Jeanet van Dam.
0900-8899(opent in nieuw tabblad) j.j.van.dam@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)