Alles wat ik leerde, kon ik direct toepassen in mijn werk
Esther Postmus, docent inclusief onderwijs bij Firda (middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in Friesland en Flevoland), is dagelijks bezig met het begeleiden en inspireren van studenten. Ze werkt in het onderwijsteam Kinderopvang en Onderwijs met studenten niveau 3 en 4 en heeft uiteenlopende taken binnen deze opleiding. Naast haar werk als vakdocent en studieloopbaanbegeleider, krijgt ze te maken met thema's als armoede, (mentale) gezondheid en topsportbegeleiding. “Door mijn diverse rollen weet ik wat er speelt binnen de school. Dat maakt mijn werk uitdagend en betekenisvol.”
In september 2022 startte Esther de master Educational Needs, afstudeerrichting Gedragspecialist. Inmiddels is ze afgestudeerd. Waarom koos ze juist voor deze master?
De keuze voor Windesheim
De master sloot naadloos aan bij Esther’s eerdere studies Pedagogiek en Docent Omgangskunde. “Ik ben van nature heel leergierig en wilde mijn rol verder ontwikkelen,” legt ze uit. Haar ambitie om een overstijgende rol binnen het onderwijs te vervullen, was een belangrijke drijfveer. “Ik wilde bewuster stilstaan bij mijn eigen handelen en mijn kennis verdiepen.”
Die motivatie werd versterkt toen Esther in 2022 bij de landelijke top 10 van Leraar van het Jaar (categorie mbo) hoorde. “Dat liet me nadenken: wat maakt mij een goede docent? Ik wilde mezelf verder ontwikkelen, en de master heeft daar echt aan bijgedragen.”
Impact van de master
Een van de meest waardevolle inzichten die Esther opdeed, is het belang van het écht zien van studenten en ouderbetrokkenheid. “Tijdens de master hebben we dit in onze opleiding versterkt middels kennismakende activiteiten met studenten én ouders. Ik sta nu veel meer stil bij het systeem rondom een student. Wie zijn de steunende mensen in hun leven? Wat zijn helpende factoren in de opleiding? Dat heeft direct impact op het studiesucces en behoud van studenten.”
Daarnaast heeft de opleiding haar persoonlijke groei gestimuleerd. Een studiereis naar Noorwegen bracht Esther uit haar comfortzone. “Het was spannend, maar het gaf me ook zelfvertrouwen. Dat vertaalt zich nu in mijn werk: ik durf mijn grenzen te verleggen en uitdagingen aan te gaan.”
Esther’s nieuwe vaardigheden blijven niet onopgemerkt. “Ik geef nu trainingen aan nieuwe medewerkers en ondersteun collega’s bij studieloopbaanbegeleiding. Het voelt goed om mijn collega’s te inspireren en mijn expertise te delen.”
Studeren naast werk en privé
Een master combineren met een drukke baan en een privéleven is geen eenvoudige opgave. “Het was pittig”, geeft Esther toe. Ze werkte minder uren en nam studieverlof, maar investeerde veel avonden en weekenden in de opleiding. Toch vond ze het de moeite waard. “Alles wat ik leerde, kon ik direct toepassen in mijn werk. Dat maakte het heel praktisch en waardevol.”
De toetsing bij Windesheim vond Esther even wennen. “Er waren geen cijfers of toetsen, maar je kreeg tussentijdse feedback. Dat was leerzaam, maar ook een zoektocht, zeker als je gewend bent aan een traditionele aanpak. Uiteindelijk maakte het me bewust bekwamer.”
Begeleiding en netwerken
De begeleiding vanuit Windesheim ervaart Esther als een groot pluspunt. “De feedforward die we kregen, was motiverend en coachend. Er was veel begrip voor het feit dat we de opleiding combineren met werk en privé.” Hoewel sommige dingen in ontwikkeling waren binnen de masteropleiding, had Esther daar over het algemeen weinig hinder van. “Op mijn eigen school zie ik ook veel vernieuwingen, daar hoort het hebben van geduld en wennen aan veranderingen soms bij. Windesheim vroeg met regelmaat feedback aan studenten en de studiecoach nam de tijd om naar ervaringen te luisteren. Ik voelde me gehoord.”
Wat haar echter het meest inspireerde, was het contact met medestudenten. “Ik zat in een communicatieve leergroep (community of learning genoemd) met docenten uit verschillende onderwijssectoren. Dat sparren en leren van anderen vond ik uiteindelijk het meest waardevol in de gehele opleiding. We hebben elkaar tot aan de diplomering echt gesteund.”
Groeiende rol in het onderwijs
Esther heeft zichzelf door de master opnieuw ontdekt. “Ik ben niet meer alleen docent, maar vervul nu ook schoolbrede taken. Ik heb meer vertrouwen in mezelf gekregen en ben als professional gegroeid. Mijn enthousiasme voor het mbo-onderwijs is alleen maar versterkt.” Haar werkgever erkent die groei. “Mijn teamleider ziet me als expert en waardeert de interventies die ik heb opgezet voor zowel studenten als collega’s.”
Aanrader voor toekomstige studenten
Voor wie twijfelt over een master heeft Esther een duidelijke boodschap: “Het is een investering in jezelf. De contacten, de kennis en de persoonlijke groei zijn het meer dan waard. Het heeft mijn zelfvertrouwen en werkplezier vergroot.”
Met een brede glimlach kijkt Esther terug op haar master. “Het was echt een cadeautje aan mezelf. Het heeft me niet alleen als professional, maar ook als mens sterker gemaakt.”
Bekijk master Educational Needs Bekijk afstudeerrichting Gedragsspecialist