Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Door de master kan ik speciaal onderwijs op de kaart zetten

Laura Bergsma afgestudeerd, master Educational Needs - richting Begeleider in het Onderwijs
Banner image

“Als leerkracht in het speciaal onderwijs voelde ik al snel dat ik meer wilde. Ik wilde me verder ontwikkelen, met de ambitie om in de toekomst misschien intern begeleider te worden,” vertelt Laura Bergsma, recent afgestudeerd aan de master Educational Needs. Laura werkt bij Stichting Speciaal Onderwijs Fryslân (SO Fryslân) en combineert twee functies: projectleider binnen de stichting en intern begeleider op de Duisterhoutschool. Haar rol als projectleider ontstond vanuit de studie en leidde tot een samenwerking tussen de stichting en verschillende lerarenopleidingen in Noord-Nederland om het speciaal onderwijs aantrekkelijker te maken voor pabo-studenten.

Waarom Windesheim?

De keuze voor Windesheim lag voor Laura voor de hand: “De master sloot perfect aan bij mijn ambitie om meer te doen met begeleiding in het onderwijs. Ik wilde niet altijd alleen voor de klas staan, maar echt bijdragen aan de ontwikkeling van anderen en de school als geheel.” Dat bleek een gouden zet. “Ik had verwacht vooral nieuwe kennis op te doen, maar ik merkte al snel dat ik ook mezelf en mijn rol in het team aan het ontwikkelen was.”

Leren in de praktijk

Wat Laura direct aansprak, was hoe praktijkgericht de master was. “De modules sloten naadloos aan op mijn werk. Ik kon de kennis meteen toepassen, zoals bij het begeleiden van studenten en leerkrachten in coachtrajecten. Dankzij de gesprekstechnieken en vaardigheden die ik leerde, kan ik nu veel effectiever gesprekken voeren. Dat is niet alleen waardevol voor mij, maar ook voor mijn team.”

Daarnaast ontwikkelde ze een scherp oog voor schoolontwikkeling: “Wat heeft de school nodig? Waar willen we naartoe? Ik kijk nu veel bewuster naar hoe we als school een kwaliteitsslag kunnen maken. Mijn onderzoekservaring uit de master helpt me daarbij. Ik ontdekte hoe je écht inzichten kunt gebruiken om verbeteringen door te voeren.”

Zichtbare impact op het speciaal onderwijs

Laura’s grootste succes is misschien wel het effect van haar masterproject: “Speciaal onderwijs was altijd een beetje een blinde vlek voor pabo-studenten. Ze dachten vaak dat we geen echt onderwijs boden. Maar mijn onderzoek heeft dat beeld veranderd. Inmiddels begeleid ik twintig studenten die stage lopen binnen onze stichting, waar dat er voorheen geen één was.”

“Door stages en begeleidingstrajecten op te zetten, hopen we studenten niet alleen kennis te laten maken met het speciaal onderwijs, maar ze ook te behouden. Dit helpt in de toekomst hopelijk bij het lerarentekort. Het speciaal onderwijs is een prachtig vakgebied, en ik merk dat studenten dit steeds meer gaan waarderen.”

Meer dan alleen werk

De master heeft Laura niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk veranderd: “Ik ben veel bewuster geworden van mijn eigen handelen. Waarom doe ik wat ik doe? Ik ben gegroeid van een onbewust bekwaam naar een bewust bekwaam persoon. Dat helpt me niet alleen in mijn werk, maar ook daarbuiten.”

Advies aan toekomstige studenten

Voor wie twijfelt over een master heeft Laura één advies: “Doen! Het is een investering in jezelf én in je school. Zoek een praktische invulling die aansluit bij wat er al speelt op je werk, zodat je direct waarde toevoegt.”

“Speciaal onderwijs biedt zoveel kansen, zowel voor leerlingen als voor professionals. Ik ben trots dat ik heb kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid ervan. Mijn opleiding bij Windesheim heeft me niet alleen een nieuwe richting in mijn carrière gegeven, maar ook een nieuwe kijk op mijn vak.”

Bekijk master Educational Needs   Bekijk afstudeerrichting Begeleider in het Onderwijs