Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De master heeft mijn manier van werken en denken echt veranderd

Hilde van Damme student, master Educational Needs - richting Expert NT2, nieuwkomersonderwijs & culturele diversiteit
Banner image

Hilde van Damme, werkzaam als doelgroepcoach bij een leersteuncentrum in België, heeft een grote passie voor onderwijs en diversiteit. Sinds twee jaar volgt ze de master Educational Needs – Expert NT2, nieuwkomersonderwijs en culturele diversiteit. Een opleiding die niet alleen haar werk verrijkt, maar ook haar blik op onderwijs fundamenteel heeft veranderd.

Van leerkracht naar coach: een carrière vol groei

Hilde begon haar loopbaan in het reguliere onderwijs, maar ontdekte al snel dat haar hart lag bij kinderen met speciale onderwijsbehoeften. “In mijn klas had ik een leerondersteuner. Door gesprekken met haar dacht ik: Ja, dat zou ik ook willen doen.” Inmiddels is Hilde doelgroepcoach en coacht ze andere leerondersteuners, met speciale focus op leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Die stap naar coaching kwam niet zomaar. “Ik voelde dat ik vastgeroest raakte in mijn werk. Met deze master wilde ik mijn kennis verdiepen en mezelf uitdagen.” Wat haar werk uniek maakt, is de combinatie van praktijkervaring en de frisse inzichten die de opleiding biedt.

Nieuwe inzichten in taaldidactiek

Een van de meest waardevolle lessen die Hilde tijdens haar opleiding leerde, heeft te maken met het ondersteunen van leerlingen met een TOS. “Vaak wordt gedacht dat je leerstof moet vereenvoudigen, maar juist het omgekeerde is waar. Door meer ondersteuning te bieden, kunnen kinderen veel meer aan dan je denkt.” Deze aanpak paste ze direct succesvol toe in haar werk: “Je ziet dat kinderen ineens veel beter begrijpen wat ze lezen. Dat is fantastisch om te ervaren.”

Ook haar collega's profiteren van haar nieuwe inzichten. “Bij een onderzoek naar leesbegrip merkte een leerkracht dat kinderen een tekst niet begrepen. Door in te zetten op voorkennis en rijke thema’s, veranderde dat volledig. Het resultaat was niet alleen beter begrip bij de leerlingen, maar ook een nieuwe aanpak voor de leerkracht.”

Vrijheid en praktijkgerichte begeleiding

Wat de master voor Hilde echt bijzonder maakt, is de praktijkgerichtheid en de flexibiliteit. “Alle lessen zijn online, wat ideaal is, omdat ik vijf uur rijden van Windesheim woon. Maar ondanks dat het online is, voel je je echt verbonden met medestudenten. In kleine groepjes werk je samen en deel je ervaringen, wat heel waardevol is.”

De begeleiding noemt ze persoonlijk en ondersteunend: “In het begin moest ik wennen aan de vrijheid. Er zijn geen examens of standaardopdrachten. Maar nu zie ik de kracht daarvan: je past alles meteen toe op je eigen werkvloer. Dat maakt het niet alleen praktisch, maar ook motiverend.”

Zelfvertrouwen en zichtbaarheid

Naast nieuwe kennis heeft de master Hilde iets anders belangrijks gebracht: zelfvertrouwen. “Wat ik zeg en doe, is nu wetenschappelijk onderbouwd. Dat maakt dat ik met zekerheid in gesprek ga met collega’s en leerkrachten. Ik merk dat mensen ook sneller naar mij toekomen voor advies.”

Die groei is ook haar werkgever niet ontgaan. “Het feit dat ik nu doelgroepcoach ben, heeft zeker te maken met mijn opleiding. Ze zien dat ik door mijn master meer kennis heb en die actief deel met collega’s.”

Breder dan alleen NT2 en nieuwkomers

Hoewel Hilde positief is over de opleiding, wijst ze op een aspect dat beter kan: “De titel doet vermoeden dat er meer focus ligt op NT2 en nieuwkomers. In werkelijkheid is de aanpak breder, met de insteek dat goede taaldidactiek voor iedereen werkt. Dat is waardevol, maar niet wat sommige studenten verwacht hadden.”

Een opleiding die impact maakt

Voor Hilde is de master Educational Needs veel meer dan een studie; het is een manier om het onderwijs om haar heen te verbeteren. “Het mooiste is dat je het meteen toepast in je werk. Het is niet zomaar een opdracht die je doet om een cijfer te halen. Je ziet direct resultaat in de klas. Dat motiveert enorm.”

Met haar frisse inzichten, zelfvertrouwen en groeiende rol binnen haar organisatie is Hilde een inspirerend voorbeeld voor andere onderwijsprofessionals. Zoals ze zelf zegt: “De master geeft mij de tools om écht het verschil te maken. Ik had niet verwacht dat deze opleiding zoveel impact zou hebben. Maar het heeft mijn manier van werken en denken echt veranderd.”

Bekijk de master Educational Needs