Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Wat ooit saai leek, werd mijn grootste passie dankzij de master

Valentina Devid afgestudeerd, master Learning & Innovation
Banner image

Valentina Devid is iemand die kansen met beide handen aangrijpt en uitdagingen omarmt. Ooit begon ze haar loopbaan als docent geschiedenis en levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. Nu, enkele jaren later, reist ze door het hele land als trainer en onderwijsadviseur, gespecialiseerd in formatief handelen. Haar reis naar deze bijzondere rol begon met de masteropleiding Learning & Innovation aan hogeschool Windesheim.

Van weerstand naar passie

Valentina vertelt met een glimlach hoe ze in haar huidige functie terechtkwam, een pad dat zij oorspronkelijk niet zag aankomen. "Het is eigenlijk allemaal begonnen tijdens mijn masteropleiding," legt ze uit. "Ik moest een onderzoeksrichting kiezen, en eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik wilde. De keuze lag tussen formatief toetsen en student voice. Mijn studievriendin, met wie ik samen de master deed, zei: ‘We moeten naar formatief toetsen, dat is echt leuk.’ Ik dacht alleen maar: ‘Dat klinkt saai, allemaal droge stof!’"

"Uiteindelijk heeft ze me overgehaald. Ze zei dat het heel anders was dan ik dacht en dat het echt iets voor mij zou zijn. Ik heb het een kans gegeven en ben formatief handelen gaan onderzoeken en implementeren in mijn school. Wat ik toen nog als droog en theoretisch zag, is nu het onderwerp waar ik volledig in gespecialiseerd ben. Ik reis nu door het hele land om mensen te trainen en hen te helpen formatief handelen in de praktijk te brengen. Het is grappig om te bedenken dat iets wat ik eerst helemaal niks vond, nu mijn fulltime werk is geworden én mijn passie."

Op zoek naar meer

Valentina begon aan de master toen ze nog lesgaf in het voortgezet onderwijs. Ze had veel vragen over hoe ze meer betekenis kon geven aan haar werk en hoe onderwijs beter kon aansluiten op de behoeften van leerlingen. "Ik zat met het gevoel: is dit het nou? Mijn leerlingen zitten in een busopstelling en ik vertel mijn verhaal. Dat klopte niet voor mij. Ik wilde meer, maar ik wist niet goed hoe."

De keuze voor de master was een keerpunt. "Ik kwam terecht in een groep bevlogen professionals die allemaal dezelfde honger hadden naar antwoorden. We wilden het onderwijs vernieuwen en beter maken. De master gaf structuur en handvatten om dat aan te pakken."

Leren door te doen

Tijdens de opleiding paste Valentina de opgedane kennis meteen toe in de praktijk. Haar onderzoek naar formatief handelen werd de start van een verandering op haar school. "Ik begon klein, maar uiteindelijk hebben we het op schoolbreed niveau geïmplementeerd. Het gaf me inzicht in verandermanagement en liet me zien hoe belangrijk goede feedback is. Ik weet nog hoe ongemakkelijk ik het vond toen ik zelf klassikale feedback kreeg tijdens mijn master. Maar juist daardoor heb ik geleerd hoe waardevol dat kan zijn als je het goed doet."
Ook op persoonlijk vlak groeide ze enorm. "Ik moest leren academisch schrijven, iets wat ik echt lastig vond. Maar door die uitdaging heb ik nu een vaardigheid die ik nog dagelijks gebruik. Het gaf me ook veel zelfvertrouwen. Ik weet nu beter hoe ik dingen moet onderbouwen en aanpakken."

Van inspiratie naar impact

De kennis die Valentina opdeed tijdens haar master, gebruikt ze nu dagelijks in haar werk als trainer en adviseur. Ze richt zich vooral op formatief handelen, een onderwerp waar ze inmiddels expert in is. "Het is mooi om te zien hoe iets wat ik ooit als ‘saai’ bestempelde, nu mijn passie en werk is. Ik help organisaties en scholen om hun onderwijs te verbeteren. Dat voelt ontzettend betekenisvol."

Advies voor twijfelaars

Voor professionals die twijfelen over de master Learning & Innovation, heeft Valentina een duidelijke boodschap: "Als je echt iets wilt bijdragen aan het verbeteren van onderwijs, dan is zo’n master een geweldige keuze. Het geeft je niet alleen praktische handvatten, maar ook nieuwe inzichten en zelfvertrouwen. Je wordt onderdeel van een netwerk van mensen die net zo gepassioneerd zijn als jij."

Bekijk de master Learning & Innovation