Profileren als familiebedrijf? Doen! Of niet?
Stel: je hebt een familiebedrijf. Vertel je dat ook aan de buitenwereld? Of doe je dat (bewust) niet? En wat zou het je opleveren als je dat wel deed? Onderzoeker Albertha Wielsma van het LEF ontwikkelde een werkboek waarmee families een antwoord kunnen vinden op al deze vragen.
Albertha Wielsma van het LEF doet, samen met hogeschool Saxion en Nyenrode Business Universiteit, onderzoek naar familiebedrijven in de gastvrijheidssector. Albertha: “Nog specifieker, ik onderzoek of zij hun identiteit als familiebedrijf ook echt uitdragen. En doen ze dat bewust wel of niet? En waarom dan? Niemand start natuurlijk een bedrijf met het idee: ‘Nu ga ik eens een familiebedrijf beginnen.’ Dat groeit met de tijd. Er komt een partner, broer of zus bij en misschien ook wel kinderen die klusjes in het bedrijf doen. Dan komt er een moment dat je denkt: ‘Tja, eigenlijk zijn we wel een familiebedrijf. Dan is het ook tijd om erover na te denken of je je ook zo wilt profileren. Vanuit ons onderzoek willen we deze familiebedrijven uit de gastvrijheidssector een handje helpen. Het is een praktische handleiding.”
Voor wie maakten jullie dit werkboek?
“Dit werkboek is bedoeld voor familiebedrijven die wel eens willen verkennen of het voor hen van toegevoegde waarde kan zijn om zich actief te profileren als familiebedrijf. Als je dat wilt verkennen, waar moet je dan allemaal aan denken? En hoe ga je daarmee aan de slag? Met name dat laatste blijkt voor familiebedrijven ontzettend lastig te zijn. Het werkboek helpt deze families om dat stapsgewijs te onderzoeken.”
Wat kan de lezer verwachten?
“We baseerden het stappenplan op een (voor veel bedrijven in de gastvrijheidssector bekend) model: de leefstijlvinder. Dat is een model waarmee je je gastsegment definieert. Aan deze leefstijlvinder voegden we vragen toe over identiteit. Met als eerste vraag: wat vinden wij als familie belangrijk? En als tweede: Wat vinden wij als bedrijf belangrijk? Wat zijn onze belangrijkste waarden en wat willen we uitdragen? En dan moet je je eerlijk afvragen of dat voldoende matcht.”
Een simpel voorbeeld: je hebt een ontzettend sportieve familie. Je hebt zelfs een kampioen kitesurfen in huis. Maar de camping die je runt, is vooral gericht op de rustzoeker... dan is het natuurlijk ontzettend lastig om dezelfde identiteit uit te dragen. Koppel je dan je familie-identiteit strak aan je bedrijfsidentiteit, dan zul je behoorlijk moeite moeten doen om alsnog die rustzoeker naar binnen te halen. Gewoon omdat je zelf als familie niet zo in elkaar steekt.
“Uiteraard hoeven je twee identiteiten niet altijd hetzelfde te zijn, ze kunnen prima in elkaars verlengde liggen. Maar als ze écht contrasteren, kun je ze misschien beter loskoppelen. Je hoeft natuurlijk niet te verbergen dat je familie van elkaar bent, maar je schreeuwt het ook niet van de daken.”
Oké, dan heb je dat onderzocht. En dan?
“Stel: je komt tot de conclusie komt dat het inderdaad heel goed bij jullie past om je te profileren als familiebedrijf. Dan helpt het werkboek je om alle aspecten van het bedrijf op elkaar af te stemmen: van de communicatie tot hoe het pand eruitziet. Zelfs hoe je personeel zich gedraagt. Doordat je die consistentie erin brengt, is het de verwachting dat je ook het klantsegment aanspreekt dat je wilt. Het werkboek neemt je daar stapsgewijs in mee. En het leuke is dat óók als je besluit dat het niet bij jullie past om je te profileren als familiebedrijf, het werkboek nog steeds heel bruikbaar is om die consistentie aan te brengen. Het is hoe dan ook interessant om te doen.”
Vier redenen om je (niet) te profileren als familiebedrijf
Waarom zou je het doen? En waarom misschien toch niet? Dat vroegen we aan een aantal van ‘onze’ familiebedrijven. Dit zijn vier veelgenoemde antwoorden:
WEL
- Omdat je trots bent. Trots op het bedrijf, trots op je ouders of zelfs grootouders. Je krijgt dat toch als familie toch maar mooi voor elkaar! Vanuit die trots, en het respect voor de prestaties van vorige generaties, voel je die behoefte om te vertellen dat je een familiebedrijf bent.
- Omdat je er een commerciële reden in ziet. Je bent er als ondernemer van overtuigd dat het voor je klanten toegevoegde waarde heeft dat je een familiebedrijf bent. Je ziet het als een kwaliteitsstempel.
NIET
- Omdat je twijfelt of je je bedrijf wel kunt kwalificeren als familiebedrijf. Bijvoorbeeld omdat je de eerste generatie bent, en het helemaal niet zeker is dat je kinderen je straks zullen opvolgen. En dus: of je in de toekomst ook nog een familiebedrijf bent.
- Omdat je niet wilt dat het succes van het bedrijf misschien afhangt van een of enkele gezichten uit de familie.
Werkboek bestellen?
Het werkboek is te verkrijgen als hardcover en in pdf:
- Plaats je bestelling voor de hardcover via familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
- Ga naar de digitale versie van het werkboek(opent in nieuw tabblad).
Meer weten over dit onderwerp?
Of over het werkboek? Mail dan naar a.wielsma@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of bel 088 - 4699902,
LinkedIn(opent in nieuw tabblad).