Van ad-hoc naar planmatig: Verhoog de impact van brede welvaart
Familiebedrijven hebben van nature een sterke maatschappelijke betrokkenheid. Veel van wat ze doen draagt al bij aan brede welvaart. Dit gebeurt echter vaak ad hoc. Sterker nog, ondernemende families beseffen zich vaak niet hoeveel impact ze al maken. Dat onbewuste handelen is zonde. Juist door brede welvaart strategisch te benaderen, kan een familiebedrijf naast haar maatschappelijke impact vergroten ook haar positie op de markt versterken.
De kracht van focus
De motivatie voor brede welvaartcreatie lijkt bij veel mkb-familiebedrijven aanwezig te zijn. Toch is nog niet elk familiebedrijf even ver in de uitvoering en aanpak hiervan. Hoewel er keuzes worden gemaakt om brede welvaartactiviteiten te ontwikkelen, vinden veel familiebedrijven het lastig om de koppeling tussen maatschappelijke uitdagingen, persoonlijke en familiale waarden en bedrijfsdoelen te maken. Dit vraagt om een geïntegreerde aanpak van onder andere leiderschap, strategische planvoering, communicatie en projectmanagement, om stapsgewijs brede welvaart meer expliciet te adresseren.
Overgang naar planmatige aanpak
Ons recent afgeronde onderzoeksproject biedt een praktische handleiding die familiebedrijven ondersteunt bij de overgang naar een planmatige aanpak. Met deze gids kunnen bedrijven hun impact op brede welvaart vergroten door hun familiewaarden, bedrijfsdoelen en maatschappelijke opgaven op elkaar af te stemmen. Door te werken aan de samenhang tussen deze elementen kan een mkb-familiebedrijf gerichter en doelmatiger brede welvaart nastreven, en kunnen initiële ‘ad-hoc’-activiteiten langzaamaan meer verankerd worden in de manier van werken en de strategie van het bedrijf. Het uiteindelijke resultaat is dat brede welvaartcreatie niet alleen een voordeel oplevert voor het bedrijf, maar ook op maatschappelijk niveau meer impact creëert.
Figuur 1 Afstemming driehoekselementen bredewelvaartcreatie
Van visie naar actie
Het Family Business Network (FBN) heeft in 2014 een project geïntroduceerd om familiebedrijven te inspireren en te ondersteunen bij het creëren van brede welvaart: de Polaris-beweging. Op basis van internationale casuïstiek van voornamelijk grote familiebedrijven is het Polaris-model ontwikkeld, dat het ontwikkelingsproces van familiebedrijven in vijf fases beschrijft om maximale impact te creëren met brede welvaartactiviteiten. Onze gids biedt een concrete roadmap voor de eerste vier fasen van het Polaris-model. Voor fase vijf, het pleidooi, zijn we nog interventies aan het ontwikkelen.
- Ontwaken: Consensus creëren over familiewaarden en een gezamenlijke visie ontwikkelen.
- Bewustzijn: Het identificeren van kansen, risico’s en impact.
- Afstemming: Actieplannen ontwikkelen om brede welvaart in de organisatie te integreren.
- Activering: Brede welvaart wordt een bron van innovatie en concurrentievoordeel.
- Pleidooi: Het familiebedrijf transformeert tot een ‘force for good’ met circulaire impact.
Pak brede welvaart strategisch aan
Natuurlijk heeft niet elk familiebedrijf dezelfde ambities op het gebied van brede welvaartcreatie. Daarom begint de gids met een interventie om het ambitieniveau van de ondernemende familie te bepalen. Vervolgens wordt met behulp van een paar korte vragen gekeken welke interventies het meest van toepassing zijn op jullie situatie, én geven we een overzicht van hoe een geïntegreerde strategie eruitziet.
Met de verdere interventies en tools in de gids kun je als familie en als bedrijf overstappen van losse initiatieven naar een planmatige aanpak. Denk aan het ontwikkelen van een familiestatuut en een gezamenlijke eigenarenvisie, het aanwakkeren van psychologisch eigenaarschap bij de medewerkers, storytelling om de maatschappelijke impact zichtbaar te maken, of een Raad van de Toekomst om te leren van de jonge generatie binnen het familiebedrijf. Dit alles versterkt niet alleen de impact, maar helpt ook om interne draagkracht en externe relaties te verbeteren.
Figuur 2 Interventies uit de Brede Welvaart Gids
Aan de slag met brede welvaart
Wil je als familiebedrijf bijdragen aan brede welvaart op een manier die past bij jullie waarden en doelen? Neem dan contact op met Rosemarie Stedehouder- Steenbeek(opent in nieuw tabblad)om de gids te ontvangen!
Dit project is afgerond, maar het thema familiebedrijven voor brede welvaart blijft een belangrijke focus voor ons lectoraat. Houd de nieuwsbrief en onze LinkedIn-pagina(opent in nieuw tabblad) in de gaten voor nieuwe updates en onderzoeksprojecten!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief(opent in nieuw tabblad)
* Dit onderzoek betrof een tweejarig onderzoek, gefinancierd door SIA Raak. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met zestien familiebedrijven, Hogeschool Rotterdam, Universiteit Utrecht en FBNed.