Empathisch luisteren en doorvragen is de sleutel
Workshop 'sociaal-emotionele aspecten bij bedrijfsopvolging' krijgt een 8,7.
Een bedrijfsopvolging in de familiale sfeer gaat niet altijd zonder slag of stoot. Zeker als er verschillende belangen spelen, kan dit voor de nodige conflicten zorgen en kunnen de emoties hoog oplopen. Toch hoeft het niet zo te gaan als er ook voldoende aandacht is voor de behoeftes van de verschillende partijen. Hoe dit precies in z’n werk gaat, leggen we graag uit. Adviseurs en belangenbehartigers die voldoende oog hebben voor deze aspecten, worden vaak als waardevolle partners beschouwd. Dat leidt vervolgens weer tot duurzame klantenrelaties. En wie wil dat nu niet!
Dankzij gedegen onderzoek en ervaringen uit de praktijk is er een educatief programma ontwikkeld dat gericht is op familiebedrijven en hun uitdagingen. Zo gaven lector Judith van Helvert, associate lector Erik Veldhuizen en onderzoeker Rosemarie Stedehouder-Steenbeek workshops aan onder andere Bouwend Nederland, de Nederlandse Vereniging van Rentmeesters en de Vereniging voor Agrarische Specialisten in het Notariaat (VASN).
Belangen en dilemma’s
"In de workshop leren de deelnemers met behulp van bijvoorbeeld het belangenspel ‘Leef je in, leef je uit’ zich te verplaatsen in de verschillende rollen binnen een familiebedrijf. Ze ontdekken welke belangen er spelen bij een opvolgingsproces en voor welke dilemma’s de partijen kunnen komen te staan", vertelt Erik Veldhuizen. "In de onderlinge communicatie binnen de familie, maar ook tussen de familie en de adviseur, is het essentieel dat je eerst leert begrijpen, voordat je begrepen wordt. Dat proberen we op deze manier inzichtelijk te maken."
Luistervaardigheden oefenen
"De boven-de-tafel-gesprekken gaan vaak over feiten. De ervaring leert dat frustraties niet worden uitgesproken en inleving in andermans belang lastig is. Die diepere laag wordt niet aangeraakt, terwijl het juist belangrijk is om ook van elkaar te weten welke emoties er meespelen", legt Veldhuizen uit. "Vaak zit er aan de onderkant van de ijsberg een enorme laag. Een bom, die zomaar kan ontploffen."
Wie zich daarvan bewust is en er voldoende aandacht aan schenkt, oftewel de kunst verstaat om empathisch te luisteren en door te vragen, heeft volgens Erik de helft gewonnen. In de workshop geeft hij niet alleen tips hoe je empathisch kunt luisteren, maar gaan de deelnemers ook aan de slag om zich deze vaardigheid eigen te maken.
"We zijn heel erg geneigd om te oordelen als we het ergens mee eens of oneens zijn en we kunnen niet wachten om de ander raad te geven of oplossingen voor problemen te bedenken. We interpreteren de woorden van de ander al snel op basis van onze eigen ervaringen en stoppen dan met luisteren om vervolgens de ander te onderbreken. Als je dat patroon weet te doorbreken en echt gaat luisteren naar de behoefte van de ander, dan zorg je voor synergie. Geweldloze communicatie is de sleutel: waarnemen zonder oordeel, uiting geven aan je gevoelens, je wens uitspreken en je behoeftes communiceren."
Aansluiten bij de klant
Is empathisch luisteren en geweldloze communicatie dan hét antwoord op een gelijke verdeling bij bedrijfsopvolging? Erik schudt zijn hoofd. "Nee, dat is onmogelijk. Bij een bedrijfsopvolging zijn er altijd ongelijke stukken en in bijvoorbeeld de agrarische sector zeker. Daar is het nooit eerlijk verdeeld. Maar als iedereen zijn of haar zegje heeft kunnen doen, de verhalen op tafel liggen en het proces helder verloopt, kan er wel een besluit worden genomen waar iedereen zich kan vinden in de manier waarop deze uitkomst is bereikt. Adviseurs en belangenbehartigers spelen hierin een belangrijke rol. Wij leren hun hoe zij zo goed mogelijk invulling kunnen geven aan dit proces en hoe zij daarmee nog beter kunnen aansluiten bij de klant."
Positieve reviews
De reviews op de workshops zijn lovend. Met een 7,2 voor het praktische deel en een 8,7 voor de rol van de docenten zijn we erg tevreden en nemen we de feedback mee om onszelf te verbeteren. ‘Een duidelijke presentatie, goed opgebouwd, heldere sprekers, prettige presentatiewijze, interactief, vlot, docenten die elkaar goed aanvullen en veel praktijkvoorbeelden’, vormen samen de enthousiaste reacties van VASN.
"De manier waarop uw lectoraat een bedrijfsovername in de agrarische sector en het MKB vanuit de zachte kant begeleidt, heeft mij geraakt", schrijft ook Saskia Koen van de Nederlandse Vereniging voor Rentmeesters.
Workshop boeken?
Ben je nieuwsgierig geworden en overweeg je gebruik te maken van één van onze workshops? Neem dan gerust contact met ons op.
familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
0884698426(opent in nieuw tabblad)