‘Elke dag dacht ik weer: Wat leuk dat je de wereld zo bekijkt’
Kathy en Gaby staan graag voor de klas en dan het liefst een gevuld met jonge kinderen. Zij studeren aan de pabo bij Windesheim in Almere en specialiseren zich in het jonge kind. Een gesprek met hen vormt deel 2 van een korte serie over de ontwikkelingen rond de pabo bij Windesheim.
Kathy Arnaoutoglou en Gaby Ketelaar vertellen graag over de opleiding-pabo jonge kind, over hun medestudenten, maar vooral ook over de charme van een kleuter. Kathy: ‘Jonge kinderen zijn nieuwsgierig, puur. Ik heb stage gelopen bij de kleuters. Elke dag dacht ik weer: ‘Wat leuk dat je de wereld zo bekijkt.’
In het najaar van 2020 ging de pabo-jonge kind in Almere van start. Kathy en Gaby zijn beiden studenten van de eerste lichting, een groep van tien studenten. Voor sommige studenten is het een vervolgopleiding, zoals voor Gaby, voor Kathy is het een vervolg op de havo.
Twijfel
Gaby: ‘Eerst richtte ik me op de gewone pabo maar zag daar ook een beetje tegenop. Tijdens mijn vorige opleiding liep ik stages bij de bovenbouw en merkte toen dat ik het leuker vond om met jonge kinderen te werken. In groep vijf worden kinderen al behoorlijk mondig en dat ligt me gewoon minder. En ik vind het verzorgende aspect erg leuk bij jonge kinderen.’
Ook Kathy had wat twijfels bij het volgen van de reguliere pabo. ‘Juf worden leek me altijd al leuk. Wiskunde ging me alleen niet gemakkelijk af en ik was onzeker of dat wel kon als juf. Ik ben daarom blij met de mogelijkheid van de jonge kind-route. Rekenen speelt in de kleuterklas ook een belangrijke rol, maar dan op een wat ander niveau dan in de bovenbouw. De jonge kind-route geeft mij bovendien de mogelijkheid gerichter bezig te zijn met daar waar mijn passie ligt.’
Sprongen
Naast didactische vaardigheden, leren de studenten vooral veel over de ontwikkeling die het jonge kind doormaakt. Pedagogiek neemt daarom een belangrijke plaats in het curriculum. Kathy: ‘Alles wat je doet, heeft een reden. Ook al lijkt dat niet zo. Als je les geeft aan het jonge kind ben je heel gericht bezig. Spelenderwijs en creatief. Kinderen genieten van leren en doen dat vaak spelenderwijs. Je moet je vragen aanpassen op de leeftijd. In groep 1 leren kinderen synchroon tellen, in groep 2 kunnen ze dat al. Je ziet de sprongen die ze maken. Dat is leuk.’
Observeren
Observeren is een andere vaardigheid waar veel aandacht voor is binnen de opleiding. Gaby: ‘Jonge kinderen leren al spelend en daarom is het observeren van hun gedrag een belangrijke manier om te zien hoe hun ontwikkeling verloopt. Op mijn stageschool luister ik naar wat ze vertellen, wat ze doen, hoe ze spelen en krijg daardoor inzicht in hoe het met ze gaat. Ik zag bijvoorbeeld een jongetje dat heel vrij en spontaan overkwam maar toen ik meer op hem ging letten zag ik dat zijn gedrag eigenlijk heel anders was als hij met andere kinderen omging. Je gaat door die lessen andere dingen zien en op andere dingen letten. Je krijgt meer oog voor de manier waarop kinderen in een groep zijn en hoe ze individueel zijn.’
Niet vanzelfsprekend
Ook uitleggen en benoemen maken een groot onderdeel uit van de lessen. Kathy: ‘Wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat voor kinderen niet. Ze moeten routine leren en de regels.’ De eerste les die ze aan een kleutergroep gaf, staat Kathy nog helder voor de geest. ‘Het was een les drama, al niet de gemakkelijkste les. Ik had van te voren te weinig benoemd wat ik van de kinderen verwachtte. Bijvoorbeeld: We blijven van elkaar af. We blijven op onze benen staan. Terwijl jonge kinderen juist heel veel instructie nodig hebben. Dat was heel leerzaam.’
Hecht
Over de sfeer binnen de opleiding zijn beide studentes enthousiast: Gaby: ‘Wij vormen een apart en hecht clubje en hebben deels natuurlijk ook andere lessen die zijn gericht op het jonge kind.’ Kathy vult aan: ‘Het samenwerken in de groep met andere studenten die dezelfde route volgen, vind ik fijn. We vertrouwen elkaar. We delen ervaringen. Het is een fijne omgeving.’
Hoewel de studenten veel samen doen, trekken ze ook regelmatig op met studenten van de reguliere pabo. Gaby: ‘Deels volgen we gezamenlijk college zoals de lessen die zijn gericht op de reguliere pabo, bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Deze vakken krijgen wij wel maar op een later moment. Wij krijgen uiteindelijk een volwaardig pabo-diploma waarmee we ook mogen lesgeven aan de bovenbouw, dus al die kennis moeten we wel in huis hebben.’
Verdiepen
De jonge studenten zien de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Kathy: ‘De moeder van een vriendin is ook kleuterjuf. Ze vertelde dat er een tekort is aan juffen en meesters die voor de kleuterklas willen staan. Er is de afgelopen jaren bovendien veel kennis over het jonge kind verloren gegaan. En er is behoefte aan specialisatie. Het is goed dat deze keuze er nu is.’ Ook Gaby is blij dat de keuze voor de jonge kind pabo er nu is. Ze hoopt in de toekomst voor een eigen groep 1-2 te staan. ‘Ik hoop dat deze studieroute blijft. Het is een hele fijne studie als je je wilt verdiepen in de wereld van het jonge kind. Tegelijkertijd is het heel mooi dat je uiteindelijk een volwaardig diploma behaalt waarmee je ook in de bovenbouw mag lesgeven.'
Lees ook deel 3 waarin een interview met opleidingsmanager Helprich ten Heuw
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)