Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

EBBE; engineers die zorgen voor een duurzame toekomst

  • 6 juli 2023
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. engineers voor een duurzame toekomst

Engineers voor de energietransitie; ze zijn de komende tijd hard nodig. Hoe zorg je dat er genoeg van zulke energietransitiebewuste en -bekwame engineers (EBBE) zijn? Met het profiel dat onderzoeksproject EBBE ontwierp. Dit helpt technische opleidingen onderwijsprogramma’s te ontwerpen die engineers klaarstomen voor een extra boost aan een duurzame toekomst.

Jeike Wallinga, lector Energietransitie: ‘Innovatie in het onderwijs is belangrijk voor veranderingen in het werkveld. Daarom is ons onderzoeksproject EBBE ingebed binnen het domein techniek van Windesheim. Dat omvat negen opleidingen, van werktuigbouwkunde en civiele techniek tot ICT en bouwkunde. Ons doel is om al die opleidingen handvatten te bieden voor een energietransitie-inclusief curriculum. Zodat daar energietransitiebewuste en -bekwame engineers afstuderen die wel raad weten met de uitdagingen van de energietransitie.’ 

Energie bij engineers

‘Belangrijk voor ons onderzoek was bewustzijn kweken onder docenten. Dit deden we onder andere door studenten hun eigen curriculum te laten onderzoeken: hoe houdt de opleiding nu al rekening met de energietransitie? Studenten presenteerden de resultaten aan hun docenten. Die voelden hierdoor de urgentie om hun curricula meer energietransitie-inclusief te maken. Ook onderzochten we met docenten, studenten en het werkveld welke profielkenmerken passen bij de EBBE-engineer. Zo weet een EBBE wat de energietransitie inhoudt, zo’n engineer is vaardig en technisch onderlegd, kan zich aanpassen, is ook bereid dat te doen en kan denken in systemen. Dat laatste houdt in dat je de oplossing uit jouw discipline nog veel slimmer maakt door samenwerking met andere disciplines.’ 

Onderwijsboost

‘De opleidingen werken continu aan onderwijsverbetering. Een mooi voorbeeld van een aanpassing in een lesplan is een project waarbij studenten van verschillende disciplines samen een robot bouwen. In de eisen is nu opgenomen dat ook de batterijduur en het hergebruik van materialen meetellen in de beoordeling. Zoiets is een quick win. EBBE leidt er hopelijk ook toe dat opleidingen hun leerdoelen drastisch aanpassen. De volgende stap is dat we de onderzoeksaanpak en resultaten van EBBE delen binnen lectorenplatforms Urban Energy en Energievoorziening in Evenwicht. Zo bieden hopelijk snel meer technische opleidingen de basis voor een succesvolle engineer- én energietransitie

Dit artikel is verschenen in de rubriek 'elevator pitch' in Magazine PIT, editie 4, juni 2023 (regieorgaan-sia.nl)(opent in nieuw tabblad)

Lees hier meer over EBBE

Meer weten over het lectoraat Energietransitie? Bekijk dan deze video:


 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Hoogste tevredenheid over studeren met ondersteuningsbehoefte bij Windesheim

25 oktober 2024
Teaser image

Darren is de 5000ste student met een diploma van Windesheim in Almere

15 oktober 2024
Teaser image

Meer oog voor ongekend talent door sociale innovatie

14 oktober 2024
Teaser image

Olga Nordbeck: 'Het mooiste beroep: voor de klas staan'

14 oktober 2024
Teaser image

Bewust smartphonegebruik goed voor mentaal welzijn studenten

10 oktober 2024