Monitor mediagebruik 7-12 jaar: maak mediagebruik kind bespreekbaar
Veel ouders twijfelen of hun kinderen goed omgaan met sociale media en of ze echt en onecht van elkaar kunnen onderscheiden. Desondanks doen ouders relatief weinig aan actieve mediaopvoeding van hun kinderen, blijkt uit de nieuwe Monitor mediagebruik 7 - 12 jaar.
In de Monitor mediagebruik is te lezen dat kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar volgens hun ouders ruim drie uur per dag met media bezig zijn. Ongeveer de helft (48%) van de ouders geeft aan dat hun kind sinds de lockdown beduidend meer achter een beeldscherm zit dan voorheen. Een kwart van de ouders (26%) vindt het lastiger om in deze tijd het mediagebruik van hun kind in te perken. Restricties opleggen doet gemiddeld maar 28% van de ouders.
In de ochtend en middag zijn kinderen vooral zelfstandig of met vriendjes, zusjes of broertjes bezig met media. Ouders vinden media daarbij handig als ‘oppas’ om kinderen tot rust te brengen, verveling tegen te gaan of om zichzelf de gelegenheid te geven tot andere bezigheden. Van verschillende mediaopvoedstrategieën komt supervisie (van een afstand meekijken en helpen bij online huiswerk) dan ook het meest voor; gemiddeld doet 46% van de ouders dit.
Samen media gebruiken
De interesse van ouders voor het mediagebruik van hun kinderen overdag is dus niet groot. Pas in de avond hebben ze de gelegenheid om samen media te gebruiken, vooral voor ontspanning. Eén op de drie ouders geeft aan dat ze bewust samen met de kinderen kijken of gamen. Slechts één op de vijf ouders geeft actief hulp en uitleg bij het mediagebruik, of dit nu interactieve sociale media of meer traditionele passieve media betreft, zoals het vertellen wat echt of onecht is, hoe je veilig kunt internetten of wat de rol van reclame is.
Lector Peter Nikken van lectoraat Jeugd en Media: ‘Uit internationaal onderzoek weten we dat oprechte betrokkenheid van ouders bij wat kinderen online doen, helpt om kritischer te worden, beter voor jezelf te kunnen zorgen, het beter op school te doen, en gewoon samen meer plezier te hebben. Juist basisschoolkinderen hebben die steun van ouders nodig, omdat de cijfers van de monitor ook aantonen dat veel kinderen nog niet zo mediawijs zijn.’
Kinderen praten moeilijk met ouders over gamen en sociale media
Uit een analyse van YoungCrowds (een enquête onder schoolkinderen van groep 7 en 8) blijkt dat veel kinderen het ingewikkeld vinden om met hun ouders over gamen en sociale media te praten. De Monitor mediagebruik 7-12 jaar ondersteunt dit. Slechts 27% van de ouders heeft de afgelopen maand met hun kind gepraat over ervaringen op sociale media/internet en 26% heeft het samen gehad over ervaringen tijdens het gamen.
Preventie
Bewustwording van het mediagebruik is niet alleen voor de korte termijn van belang voor het welzijn van een kind. Ouders die nu het gesprek aangaan met hun kind, behoeden het voor schade op langere termijn. Dat geldt zowel voor de fysieke gesteldheid – te weinig beweging, slechte slaapcyclus, gehoorbeschadiging, slechter zicht of nek- en rugklachten – als voor de mentale gesteldheid. Het gaat hier vooral om online pesten, het zien van seksueel getinte content of het zien van geweld. ‘Hoe meer een kind zich bewust is van wat zich afspeelt in media, des te weerbaarder is hij richting de puberteit en volwassenheid’, aldus Peter Nikken.
Spelend in gesprek over media met Mediamatties
Met de opening van de scholen begint het normale leven voor kinderen weer langzaam terug te komen. Hoe pak je de controle terug en hoe start je het gesprek met je kind hierover? Om ouders en kinderen te ondersteunen in het gesprek over sociale media en gamen is vandaag Mediamatties(opent in nieuw tabblad) gelanceerd. Mediamatties is een quiz voor ouder en kind.(opent in nieuw tabblad) Door samen te spelen op ieder een eigen scherm, krijgen ze een kijkje in elkaars online wereld. Zijn ouder en kind het met elkaar eens, of zijn er ook verschillen? Mediamatties is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven en VodafoneZiggo, gemaakt door IJsfontein.
Samenbrengen digitale leefwerelden
Het bij elkaar brengen van digitale leefwerelden is het doel van een traject uitgevoerd door Netwerk Mediawijsheid(opent in nieuw tabblad) en de Alliantie Digitaal Samenleven(opent in nieuw tabblad), in samenwerking met VodafoneZiggo. Wat vinden kinderen zelf? Hoe kijken ze naar hun digitale leefwereld én naar die van hun ouders? Wat weten ouder en kind eigenlijk van elkaar als het gaat om hun online bezigheden en behoeften?
Over de Monitor mediagebruik 7 - 12 jaar
• Monitor mediagebruik 7 - 12 jaar is een online onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met kinderen van 7 t/m 12 jaar.
• De data zijn verzameld in januari 2021 tijdens de lockdownperiode, waarin veel kinderen wegens coronamaatregelen niet naar school konden, en meer tijd thuis hebben doorgebracht.
• Het onderzoek is gehouden onder een representatieve steekproef van 1.004 ouders van kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Netwerk Mediawijsheid door prof. dr. Peter Nikken, als lector Jeugd & Media en door onderzoeksbureau Choice Insights & Strategy.
Het nieuwsbericht op mediawijzer.net(opent in nieuw tabblad)
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)