Peiling Sport en Bewegen
Hoe is het gesteld met de beweegcompetenties van groep-8-leerlingen? En wat is het aanbod in het bewegingsonderwijs? Zijn de beweegcompetenties van leerlingen gerelateerd aan kenmerken van leerlingen, leerkrachten en het aanbod?
- Lectoraat: Bewegen, School en Sport
- Betrokken onderzoekers: Barbara Haverkamp en Jeroen Koekoek
- Partners: Rijksuniversiteit Groningen (GION onderwijs/onderzoek), Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG, afdeling Bewegingswetenschappen), Cito, Hanzehogeschool, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Windesheim, Fontys, Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool.
Inzicht in het niveau van de beweegcompetenties van groep-8 leerlingen
In de peiling Sport en Bewegen 2023-2024 wordt antwoord gezocht op die vragen. Het onderzoek geeft op basis van grootschalige dataverzameling in een representatieve steekproef inzicht in het niveau van de beweegcompetenties van groep-8 leerlingen (beoogde steekproefomvang N = 2400) op Nederlandse basisscholen.
Beweegcompetenties van leerlingen zijn een voorwaarde voor het aanleren van een (duurzame) fysiek actieve leefstijl en sportparticipatie. Hiervoor doorlopen de leerlingen in twee aaneen sluitende lesuren een circuit bestaande uit 7 stations. De meeste stations zijn in eerdere peilingen reeds onderzocht op betrouwbaarheid, aangevuld met nieuw te ontwikkelen stations (e.g., duojagerbal met bevrijden, coachen van anderen).
Vergelijking peiling 2006 en 2016
Aanvullend wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten. Door gebruik te maken van de bestaande stations (ankers) biedt het peilingonderzoek de mogelijkheid tot het vergelijken van de beweegcompetenties van leerlingen met de peiling uit 2006 en 2016. Een verdiepende studie beoogt verbanden te signaleren tussen de beweegcompetenties van leerlingen en de kwaliteit van de lessen bewegingsonderwijs. Hiervoor worden bij een kleine steekproef van scholen die aan de peiling hebben deelgenomen lesobservaties uitgevoerd. Tevens worden er interviews gehouden met leerlingen.
In de verdiepende studie is er specifieke aandacht voor beweegplezier van leerlingen als voorwaardelijkheid voor het realiseren van de doelstellingen van het bewegingsonderwijs (e.g., het ontwikkelen van beweegcompetenties).
Samenwerkingen
Het onderzoek wordt gecoördineerd door de Rijksuniversiteit Groningen (GION onderwijs/onderzoek) en in samenwerking uitgevoerd met Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG, afdeling Bewegingswetenschappen), Cito, Hanzehogeschool, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Windesheim, Fontys, Hogeschool van Amsterdam en de Haagse Hogeschool.
Meer informatie
Meer weten? Kijk op
De website Peil, Sport en Bewegen(opent in nieuw tabblad)
Meer weten?
Neem contact op met: Barbara Haverkamp, onderzoeker, of Jeroen Koekoek, associate lector.
E-mail: b.f.haverkamp@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)of jh.koekoek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)